Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Hjälp med moderkort

Hej, har en dator som är ca 5 år gammal vars moderkort har börjat att lägga av (datorn har problem att starta och stänga av). Det är viktigt att ni vet att jag inte är intresserad av att köpa en ny dator utan bara ett nytt moderkort. Processorn som sitter i datorn är en AMD Athlon (tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+.
Skulle vara väldigt vänligt om någon kunde ge tips på ett moderkort som stödjer denna processor, eller säga till om det helt enkelt inte finns längre.
//Alex

PC# intel Core i5-3570k @ stock | Corsair H60 | MSI Z77A-S01 | Corsair Vengeance 8gb LP | NZXT HALE90 750W 80+ | Fractal Design R3 | SSD A-Data 120Gb+1TB Seagate Barracuda 7200RPM | Gigabyte och Gainward Gtx 670 SLI |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Alex_S:

Hej, har en dator som är ca 5 år gammal vars moderkort har börjat att lägga av (datorn har problem att starta och stänga av). Det är viktigt att ni vet att jag inte är intresserad av att köpa en ny dator utan bara ett nytt moderkort. Processorn som sitter i datorn är en AMD Athlon (tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+.
Skulle vara väldigt vänligt om någon kunde ge tips på ett moderkort som stödjer denna processor, eller säga till om det helt enkelt inte finns längre.
//Alex

Vet inte riktigt om det finns men annars så finns det nya moderkort+proccessorer som du kan få billigt.
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297
Tror det är socket c32 om jag minns rätt!

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Åbo, Finland
Registrerad
Feb 2004

Är du säker på att det är moderkortet ?

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av alexst4:

Vet inte riktigt om det finns men annars så finns det nya moderkort+proccessorer som du kan få billigt.
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297
Tror det är socket c32 om jag minns rätt!

tack för tipset, men en fråga till. I datorn sitter det även ett Nvidia 520 från Gigabyte som jag har uppgraderat datorn med förut, kommer det fungera med det detta uppgraderingspaketet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746498 ?

PC# intel Core i5-3570k @ stock | Corsair H60 | MSI Z77A-S01 | Corsair Vengeance 8gb LP | NZXT HALE90 750W 80+ | Fractal Design R3 | SSD A-Data 120Gb+1TB Seagate Barracuda 7200RPM | Gigabyte och Gainward Gtx 670 SLI |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

ja hyfsat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Alex_S:

tack för tipset, men en fråga till. I datorn sitter det även ett Nvidia 520 från Gigabyte som jag har uppgraderat datorn med förut, kommer det fungera med det detta uppgraderingspaketet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746498 ?

----------------------
Att få tag på am2 moderkort är SVÅRT deluxe att hitta nåt, så det blir nog att söka begagnat isfall
Men tycker du ska köpa dig ett uppgraderingspaket istället, och det du länkat där, ska funka utan problem

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

har du kollat så det inte är nätagget?

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av godspeed:

----------------------
Att få tag på am2 moderkort är SVÅRT deluxe att hitta nåt, så det blir nog att söka begagnat isfall
Men tycker du ska köpa dig ett uppgraderingspaket istället, och det du länkat där, ska funka utan problem

Då tror jag det blir att köpa det uppgraderingspaketet, känns lättare också att köpa det istället för att leta begagnat. Det viktigaste är att grafikkortet fungerar, men det skulle det eller? Måste bara kolla vad nätaggregatet har för styrka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av pompa_kumla:

har du kollat så det inte är nätagget?

Tror inte det är nätagget som det beror på men hur kollar man det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Alex_S:

Då tror jag det blir att köpa det uppgraderingspaketet, känns lättare också att köpa det istället för att leta begagnat. Det viktigaste är att grafikkortet fungerar, men det skulle det eller? Måste bara kolla vad nätaggregatet har för styrka.

---------------
Kolla exakt vad du har för nätagg också, kan vara värt att kolla det med
Har för mig att inga nvidia gt520 gjorts i agp version så det är väl ingen risk att det inte ska passa rent fysiskt iaf ^^
Men, ska ge dig ett tips, att ta samma moderkort, sen ta samma minnen också, och istället ta en AMD Athlon II X4 651 så får du massa mycket mer prestanda för bara ett par tre hundra kr mera, är lätt värt det om du ändå ska uppgradera, men hade lyssnat med komplett först så att man är säker på att du får ett moderkort som stödjer den processorn från start, och inte behövs biosuppgraderas innan

Eller, plocka detta moderkort istället, som verkar rätt kompetent
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639475#links

nu vet jag ju iofs inte vad du använder datorn till, du kanske inte spelar utan bara mest surfar och liknande och då behövs väl inte något värre än det uppgraderingspaket du länkat till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Alex_S:

Tror inte det är nätagget som det beror på men hur kollar man det?

Ge oss märke modell och hur mycket andvänt cirka? Budget nätagg ger sig ofta

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av godspeed:

---------------
Kolla exakt vad du har för nätagg också, kan vara värt att kolla det med
Har för mig att inga nvidia gt520 gjorts i agp version så det är väl ingen risk att det inte ska passa rent fysiskt iaf ^^
Men, ska ge dig ett tips, att ta samma moderkort, sen ta samma minnen också, och istället ta en AMD Athlon II X4 651 så får du massa mycket mer prestanda för bara ett par tre hundra kr mera, är lätt värt det om du ändå ska uppgradera, men hade lyssnat med komplett först så att man är säker på att du får ett moderkort som stödjer den processorn från start, och inte behövs biosuppgraderas innan

Eller, plocka detta moderkort istället, som verkar rätt kompetent
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639475#links

nu vet jag ju iofs inte vad du använder datorn till, du kanske inte spelar utan bara mest surfar och liknande och då behövs väl inte något värre än det uppgraderingspaket du länkat till

Kollar upp det under morgondagen och hör av mig i denna tråd när jag har tagit reda på vad för modell nätagget är. Ska även höra med komplett om allt bör fungera tillsammans, men jag hör av mig till er först surfar och använder till olika arbeten men gillar även att spela lite League of legends då och då

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av pompa_kumla:

Ge oss märke modell och hur mycket andvänt cirka? Budget nätagg ger sig ofta

Hej, nu har jag kollat upp lite angående nätagget. Nättagget är på 400w och kommer från FSP GROUP, den har även en level 3 klassificering på sig. Hittar inte exakt vilken modell det är..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Alex_S:

Hej, nu har jag kollat upp lite angående nätagget. Nättagget är på 400w och kommer från FSP GROUP, den har även en level 3 klassificering på sig. Hittar inte exakt vilken modell det är..

---------------
FSP gör bra agg, hur länge har du haft det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av godspeed:

---------------
FSP gör bra agg, hur länge har du haft det?

Ca 5 år, bara grafikkortet som inte är "orginal"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Alex_S:

Ca 5 år, bara grafikkortet som inte är "orginal"

-------------
Okej, då rekommenderar jag dig att köpa nytt nätagg också tyvärr, fem år är en lång tid för ett nätagg att gå och även datordelar rent allmänt:/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

Precis som godspeed så är det ett bra budget agg som håller vad det lovar men byggt med budget kondensatorer och efter 5 år skulle jag inte vilja ha kvar det i burken kan även vara det som är sönder. Kolla på xfx seasonic tillverkade med de bästa kondingarna du kan hitta väldigt prisvärda.