hjälp! strul med thermal sensors på ett MSI Radeon HD 5870

Permalänk
Medlem

hjälp! strul med thermal sensors på ett MSI Radeon HD 5870

Såhär ligger det till. Precis som bilden nedan visar tror min dator att mitt grafikkort är överdrivet varmt. (Innan någon panikartat skriker om att jag bör stänga av datorn så kan jag tillägga att jag har lagt fingrarna på kortet och det är inte i närheten av 100+. Gissningsvis 50-60 är det)

Igår natt plockade jag ur lite delar av datorn och blåste ur damm (grafikkortet ej undantaget) och efter det så fick jag det här problemet. Troligtvis är det en värmesensor som inte fungerar som den ska. Och därav att datorn låter som ett kärnkraftverk, fläktarna går på max eftersom de tror att grafikkortet ska brinna upp osv.

Antingen behöver jag försöka koppla ur den söndriga värmesensoren på något sätt, eller kringgå den och styra fläkthastigheterna manuellt. SpeedFan är ju som sagt ett program för detta, som jag använt tidigare, men det ignorerar alla mina försök att ställa ned GPU fläkten. Någon som vet var på kortet sensorerna sitter (så att jag kan kolla om det sitter något i vägen) eller om det finns något sätt att kringgå dem? Kortet är mer exakt ett MSI Radeon HD 5870 1GB "Lightning" GDDR5.

Tacksam för svar

Permalänk

kollat med msi afterburner? gpu-z? alt real temp som tar dom flesta graffena med. speedfan var utdaterat sedan länge tillbaks efter dålig funktion

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

kollat med msi afterburner? gpu-z? alt real temp som tar dom flesta graffena med. speedfan var utdaterat sedan länge tillbaks efter dålig funktion

Kan något av de programmen kontrollera fläkthastigheter? För jag har haft igång Speccy med, och det visar samma temperatur.