Problem med senaste drivrutinen under Catalyst 12.6

Permalänk

Problem med senaste drivrutinen under Catalyst 12.6

Hej

Efter att ha läst om att AMD rullar ut Catalyst 12.6 och 12.67 Beta använde jag AMD Driver Downloader som jag brukar använda för att kolla om en ny drivrutin har släppts till mitt system (jag kör på ett AMD 6870 1GB). Den hittade den nya rutinen, 12.6. Hittills har jag aldrig haft minsta problem med varelse drivrutiner eller Catalyst Control Center. Fram tills igår vill säga.

Jag tittade på film igår och märkte vid två tillfällen att videon hoppade och det blev svart i någon sekund. Första gången trodde jag det var filmen i sig, exempelvis skivan eller dylikt, men andra gången det hände blev jag orolig och gick tillbaka i filmen och upptäckte att det inte alls var filmen i sig, utan att det måste vara mjukvara.

Kort sagt tog jag bort allt som hade med AMD att göra och installerade om drivrutinen och CCC. Märk väl här att jag trodde problemet måste ha lösts, eftersom när jag installerade Catalyst 12.6 i förrgår första gången så slutade Microsoft Installer att fungera (men installationen av C 12.6 och drivrutinen lyckades utan problem, enligt installations-loggen!). Hur som helst, igår då när jag avinstallerat C 12.6 och drivrutinen och körde en ominstalltion så fick jag inget fellmeddelande och installationen lyckades, helt utan problem.

Idag har jag inte haft några problem, utom att det måste vara något fel med drivrutinen. Här är en bild på hur det ser ut vissa gånger när jag söker i filmen!

Om man drirekt söker till samma ställe i filmen så är bilden som den ska, inget problem alls. Detta händer varannan gång, ungefär. Ibland är bilden trasig ett par sekunder och ibland bara nån sekund.

Jag tror att det är drivrutinen eftersom:

1. Filmer jag vet har sökt utan problem förut har samma problem (felsökte lite och testade andra filmer)
2. De codecs och den videospelare jag använder idag har inte förändrats sedan den gick att söka felfritt
3. Detta problem uppstår med eller utan den ytterligare mjukvara AMD prackar på en vid installation (konvertering, utvecklarverktyg etc.)
4. Jag som sagt inte hade detta problem förrän denna drivtuin och innan den installerades

Det är ingen jättepanik, men det är såklart störande att det är något uppenbart fel.

Har någon samma problem som jag månne?

Jag tänker prova med Catalyst 12.7 beta och se om den är bättre. Annars kommer jag antagligen att gå tillbaka till drivtuinen innan den senaste. (Eller har någon något annats tips?). Om det inte heller fungerar kommer jag såklart avinstallera och installera codecs och mediaspelaren igen..

Så ni vet: det spelar ingen roll vad som är aktiverat i CCC, det uppstår ändå samma problem. Idag flyter videon på, men såhär skall det minsann inte vara. Med reservationer för att veteraner är vana vid drivrutin-problem och jag låter som en överdrivet nervös gosse.. men helt ärligt, jag är inte bekväm när mitt system inte är felfritt. Temperaturerna, vid idle och annars, är ungefär exakt samma som de brukar vara och har varit i något år med samma komponenter..

Lite relevanta specs (överklockar inte en enda komponent):

i7-2600 @ 3.40GHz
Radeon HD 6870 1GB GDDR5
6GB DDR3
Windows 7 Home Premium x64
Drivrutinens version: 8.980.0.0
Catalyst Control Center 12.6

Använder:
K-Lite Codec Pack 64-bit
Media Player Classic - Home Cinema x64

Permalänk
Medlem

Det där händer både med 12.6 WHQL och 12.7-betan. Inte med 12.4. Definitivt en drivrutinsak.

Permalänk
Skrivet av King Grub:

Det där händer både med 12.6 WHQL och 12.7-betan. Inte med 12.4. Definitivt en drivrutinsak.

Tack, då vet jag att det är så om jag får problem med 12.7 Beta också!

EDIT:

Som utlovat: samma problem med 12.7 Beta. Men nu orkar jag inte ominstallera och hålla på igen; 12.7 Beta har vissa förbättringar för spel, är det sagt, som jag tänker testa. Vad Filmerna och att söka i dem så stängde jag av Fast Seek (där MPC HC söker i keyframes) så nu är den trasiga bilden iaf borta, men som sagt, det är ju ändå en bugg!

Permalänk

samma problem

har liknande problem med 12.6, när jag startar catalyst så blir skärmen helt vit o jag får starta om datorn, den blir helt svart när jag startar 3dmark11 och blacklight retrubution, men jag är värdelös på mjukvara så hur gör jag för att gå tillbaks till 12.4? hade inte dom här problemen med 12.4, specs: 6970 lightning 1200mhz, 2500k, 8gig ram, sabertooth p67

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

har liknande problem med 12.6, när jag startar catalyst så blir skärmen helt vit o jag får starta om datorn, den blir helt svart när jag startar 3dmark11 och blacklight retrubution, men jag är värdelös på mjukvara så hur gör jag för att gå tillbaks till 12.4? hade inte dom här problemen med 12.4, specs: 6970 lightning 1200mhz, 2500k, 8gig ram, sabertooth p67

Avintstallera 12.6 genom kontrollpanelen och installera 12.4 igen bara.

Permalänk

Mjo, funderar att gå tillbaka till 12.4 jag med. Igår fick Photoshop problem och istället för att redigera till HDR var där bara en blå ruta istället för bilden som dock gick att se utan HDR-tonings-fönstret. Efter det stod det att något i PS hade kraschat. Usch.