Ytterligare en PCI-buss åt skogen?

Permalänk

Ytterligare en PCI-buss åt skogen?

God dagens SweC!

Börjar bli riktigt less på mitt moderkort/grafikdrivrutiner, eller kanske en blandning av bägge?

Hade för ett antal månader sedan stora problem med grafikdrivrutinerna, datorn kraschade allt eftersom och betedde sig allmänt konstigt. Spelade jag musik kunde även ljudet börja lagga när något uppdaterade sig på skärmen. Som ett experiment flyttade jag kortet till 8x-porten på moderkortet istället, och allt fungerade perfekt igen. Hmm, tänkte jag och flyttade tillbaka kortet. Problemet kom tillbaka. Antog då att min PCI-Expressbuss var trasig och har sedan dess alltid kört på 8x-bussen.

När jag för några dagar sedan uppdaterade drivrutinerna för att jag hade lite grafiska buggar i vissa sammanhang, hade jag helt glömt bort att en uppdatering av drivrutinerna varit det som ställt till med mest problem för mig. Sedan igår har båda mina skärmar slocknat, grafikkortsfläktarna sedan börjat rusa på max och tvingat mig att starta om. Detta hände idag eftermiddag igen och testade då att stänga av datorn då det hände, men skärmarna ville inte vakna när jag startade igen, samt att jag hörde att fläktarna gick på max.

Vid tidigare problem då skärmarna vägrat vakna har jag alltid plockat ur grafikkortet, startat med den inbyggda grafikkretsen och sedan satt i grafikkortet igen, och jag testade såklart detta igen. Bägge skärmarna vaknade och jag rensade drivrutinerna och installerade ett par äldre som har fungerat perfekt hela detta året. När jag sedan startade om för att slutföra installationen blev jag bekymrad igen, ljudet sprakade vid inloggning, laggade då saker hände på skärmen (till exempel mellan byten av flikar i webbläsaren) och vid byten av tema i Windows lät det som om någon lagt på en förstärkarsimulator på ljudet och dragit upp förstärkningen på max så att det distar galet mycket; precis samma problem jag hade med förra PCI-bussen.

Mitt tålamod håller helt på att sina, har under två år till och från haft rejäla problem med mina drivrutiner, som hindrat mig från att använda datorn normalt. Har dock lämnat in grafikkortet för felsökning och det har aldrig varit något fel på det i sig, utan helt enkelt måste det ha varit mjukvarurelaterat (förutom PCI-bussen som antagligen är sönder). Om nu 8x-bussen gått sönder även den vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till, jag behöver ett grafikkort i datorn och har ej pengar till att byta CPU/moderkort för tillfället.

Några tips?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.