Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Kan inte ändra kompressor i C4D R113

Permalänk
Medlem

Kan inte ändra kompressor i C4D R113

Hej!
Sitter och gör lite 3 modelering till ett COD kilpp men när jag ska renda ut skiten så står det bara "Unable to write file..", och då tog jag och kollade på youtube hur man fixar det, och då visar dom att man ska ändra kompressor från Microsoft RLE till något annat. Men när jag försöker ändra kompressor finns det inga fler alternativ än Microsoft RLE att välja :/

Är VÄLDIGT tacksam ifall någon hjälper míg!

/Andreas

Permalänk
Skrivet av Anky:

Hej!
Sitter och gör lite 3 modelering till ett COD kilpp men när jag ska renda ut skiten så står det bara "Unable to write file..", och då tog jag och kollade på youtube hur man fixar det, och då visar dom att man ska ändra kompressor från Microsoft RLE till något annat. Men när jag försöker ändra kompressor finns det inga fler alternativ än Microsoft RLE att välja :/

Är VÄLDIGT tacksam ifall någon hjälper míg!

/Andreas

Rekommenderat är väl att man renderar ut filmen som bilder och sen sätter ihop dem med ett videoredigeringsprogram som t.ex After Effects eller Vegas, då Cinema 4D inte är bra anpassat till att rendera ut hela filmer!:) Jag har iallafall gjort på detta sätt med mina animationer och det funkar klockrent!:P

Lycka till med filmen!

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMightyMuffin:

Rekommenderat är väl att man renderar ut filmen som bilder och sen sätter ihop dem med ett videoredigeringsprogram som t.ex After Effects eller Vegas, då Cinema 4D inte är bra anpassat till att rendera ut hela filmer!:) Jag har iallafall gjort på detta sätt med mina animationer och det funkar klockrent!:P

Lycka till med filmen!

Hur menar du mer exakt?

Permalänk
Skrivet av Anky:

Hur menar du mer exakt?

Istället för att rendera ut hela filmen i Cinema 4D så renderar du ut varje bild var för sig (detta tar lika lång tid som att rendera ut hela filmen)! När alla bilderna är renderade och ligger i en egen mapp lägger du in dem i ett videoredigeringsprogram, där du sedan renderar ut det som en hel film!:)

Jag hade själv samma problem som dig och efter lite Googlande kom jag fram till att det faktiska var bättre att göra på det här sättet! *källa saknas*:P

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

tutorial?

Permalänk
Skrivet av Anky:

tutorial?

Ursäkta men om du säger att du sitter och gör 3D modellering till en COD film så borde du förstå vad jag menar, det är väldigt basic, no offense!:)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

men hur menar du att jag ska renda ut en bild i taget? Är inte så bra på C4D och är inne på detta forum för att jag söker hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

men hur menar du att jag ska renda ut en bild i taget? Är inte så bra på C4D och är inne på detta forum för att jag söker hjälp

Du renderar ut alla frames i .png iställer för låt oss säga .mov. Inte krångligare än så.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av Anky:

Skrivet av HerrGoreMann:

Du renderar ut alla frames i .png iställer för låt oss säga .mov. Inte krångligare än så.

För du förstår väl att en film består av bilder?:)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

För du förstår väl att en film består av bilder?:)

ofc

Permalänk
Skrivet av Anky:

Då förstår jag inte vad som är problemet, om du vet hur man renderar ut en film så borde du veta hur man renderar en bild?
Ändra bara Render Settings -> Save -> Format till .PNG, .JPEG eller TIFF mm.:)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Då förstår jag inte vad som är problemet, om du vet hur man renderar ut en film så borde du veta hur man renderar en bild?
Ändra bara Render Settings -> Save -> Format till .PNG, .JPEG eller TIFF mm.:)

Jag skulle ändå vilja veta hur jag kan fixa mitt problem för att det blir lite jobbigt att renda ut 429frames

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

Jag skulle ändå vilja veta hur jag kan fixa mitt problem för att det blir lite jobbigt att renda ut 429frames

Det är ju precis det du gör genom en film? Du får 429 bilder i en fil. Nu får du istället 429 bilder i en mapp istället.
Du tar istället dina 429 frames och lägger in dem i ex. After Effects och sätter ihop dem där.
Du får också möjligheten att lägga till lite häftiga effekter och så om du använder AE.

Visa signatur

Ryzen 3900X

Permalänk
Skrivet av Anky:

Förstår om det känns jobbigt att behöva använda ett program till för att få ihop filmen, men då C4D, som jag sa innan inte är anpassat till att rendera ut hela filmer så får du mycket mer valmöjligheter och resultatet blir bättre i slutändan med t.ex AE!:)

Sen är det ju alltid bra att ha grundläggande kunskaper i videoredigeringsprogram, så se det som en bonus!:P

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Förstår om det känns jobbigt att behöva använda ett program till för att få ihop filmen, men då C4D, som jag sa innan inte är anpassat till att rendera ut hela filmer så får du mycket mer valmöjligheter och resultatet blir bättre i slutändan med t.ex AE!:)

Sen är det ju alltid bra att ha grundläggande kunskaper i videoredigeringsprogram, så se det som en bonus!:P

Fattade nu! Trodde att det skulle bli JÄTTE jobbigt att sätta ihop men det fungerade bra :), Jag använder Vegas pro 11 när jag redigera

Permalänk
Medlem

Det enda dåliga jag märkte är att det tar typ 1h att renda ut en allt i vegas, det är ändå bara 30sek* långt

edit: *=menade 30min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

Det enda dåliga jag märkte är att det tar typ 1h att renda ut en allt i vegas, det är ändå bara 30sek långt

Har du ett Nvidia grafikkort med CUDA kan du hitta något format som stödjer grafikaccelererad rendering. Då går det på bara några sekunder.

Visa signatur

Ryzen 3900X

Permalänk
Medlem

Har inte det men snart lär det bli uppgradering:)

Permalänk
Skrivet av Anky:

Har inte det men snart lär det bli uppgradering:)

Om du lägger upp det på Youtube får du gärna länka, alltid trevligt att se resultatet!:P

Lycka till!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av Anky:

Det enda dåliga jag märkte är att det tar typ 1h att renda ut en allt i vegas, det är ändå bara 30sek långt

Vegas är ett bra program, använder det själv! Om du tycker att renderingen tar för lång tid kan du alltid leka runt lite med inställningarna!:)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Vegas är ett bra program, använder det själv! Om du tycker att renderingen tar för lång tid kan du alltid leka runt lite med inställningarna!:)

Hur kan jag göra så att alla bilderna blir mindre frames på en gång så det går snabbare att renda? För nu tar det typ 1h att renda ut pga av att sammanlagt blir alla bilder runt 60000frames (ca 33min) -.-

Permalänk
Skrivet av Anky:

Hur kan jag göra så att alla bilderna blir mindre frames på en gång så det går snabbare att renda? För nu tar det typ 1h att renda ut pga av att sammanlagt blir alla bilder runt 60000frames (ca 33min) -.-

Enda sättet är väl att sänka kvalitetsinställningarna på klippet, eller skaffa en snabbare CPU:P
Ser att du kör 30 FPS, skulle verkligen rekommendera att höja till 60 FPS! Filmen blir mycket mjukare, och även om YouTube bara stödjer 30 FPS märks det en markant skillnad!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Enda sättet är väl att sänka kvalitetsinställningarna på klippet, eller skaffa en snabbare CPU:P
Ser att du kör 30 FPS, skulle verkligen rekommendera att höja till 60 FPS! Filmen blir mycket mjukare, och även om YouTube bara stödjer 30 FPS märks det en markant skillnad!

Har du kollat min YouTube kanal? Du får gärna prenumerera på mig, http://www.youtube.com/user/Andr3ZaZ?feature=mhee!

Permalänk
Skrivet av Anky:

Har du kollat min YouTube kanal? Du får gärna prenumerera på mig, http://www.youtube.com/user/Andr3ZaZ?feature=mhee!

Hehe, ser fint ut! Glöm inte att lägga på lite effekter t.ex Ambient Occlusion och Global Illumination, blir mycket finare då!:) (Tar dock längre tid att rendera:P)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hehe, ser fint ut! Glöm inte att lägga på lite effekter t.ex Ambient Occlusion och Global Illumination, blir mycket finare då!:) (Tar dock längre tid att rendera:P)

Har lärt mig nya saker nu, dom videorna jag har där är ganska gamla.

Permalänk
Skrivet av Anky:

Har lärt mig nya saker nu, dom videorna jag har där är ganska gamla.

Lycka till då!

Kommer och kikar om du lägger upp mer!:P

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lösning ?

Heej..

Bättre sent än aldrig ?

När du går in i render settings och kommer till options där du bara kan välja Microsoft RLE så finns dom andra möjligheterna där men du måste scrolla för att kunna välja dom.

Hoppas detta hjälper dig eller nästa som tittar på det här forumet för hjälp inom detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1kkke:

Heej..

Bättre sent än aldrig ?

När du går in i render settings och kommer till options där du bara kan välja Microsoft RLE så finns dom andra möjligheterna där men du måste scrolla för att kunna välja dom.

Hoppas detta hjälper dig eller nästa som tittar på det här forumet för hjälp inom detta.

Problemet är redan löst, sålde min gamla herk dator och byggde en ny och nu fungerar allt