Är det lagligt att ge ut någon annans ip adress?

Permalänk
Medlem

Är det lagligt att ge ut någon annans ip adress?

Hejsan!

Jag och några arbetskompisar har haft en liten diskussion under bilturen till jobbet idag. Så nu vill vi ha det hela på det rena.

Om vi säger att jag har en kompis ip adress, är det då olagligt om jag ger ut den ip adressen till någon annan? Eller måste personen godkänna först att man ger bort ip adressen?

Kom gärna med bra källor (jag har googlat ett tag och jag hittar ingenting).

Tack på förhand.

Permalänk

Vad jag vet (som absolut kan vara fel) så i alla fall om du har en hemsida är det förbjudet att publikt visa besökares IP för andra.
Däremot om det skulle vara olagligt eller inte kan jag inte svara på men skulle inte tro det då det är så löjligt lätt att få tag på ett IP idag.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Hejsan!

Jag och några arbetskompisar har haft en liten diskussion under bilturen till jobbet idag. Så nu vill vi ha det hela på det rena.

Om vi säger att jag har en kompis ip adress, är det då olagligt om jag ger ut den ip adressen till någon annan? Eller måste personen godkänna först att man ger bort ip adressen?

Kom gärna med bra källor (jag har googlat ett tag och jag hittar ingenting).

Tack på förhand.

Nu är inte jag någon jurist, men det borde väl gå under personuppgiftslagen (PUL)?

Skrivet av IDG:

Även begreppet personuppgift har fått en vid definition och innebär allt som direkt eller indirekt kan hänföras till en levande person. I praxis har exempelvis dynamiska ip-adresser ansetts utgöra personuppgifter, trots att de inte går att hänföra till en person av någon annan än användarens internetleverantör (som dessutom bara kan hänföra en viss adress till en användares abonnemang, ingen kan veta vem som sitter vid datorn). Fotografier, videoinspelningar med mera kan vara personuppgifter, även om de vanligtvis faller under regleringen för ostrukturerade personuppgifter.

- Säkerhet IDG

Med andra ord borde det bli olagligt så fort den publiceras för allmänheten.

Visa signatur

NZXT H2 | Intel i5 2500K | MSI gtx 570 (Twin Frozr III) @930Mhz | 8 gb, 1600 mhz Vengeance | Corsair HX 650 | Asus Z68V-pro | Corsair SSD Force series, 60 gb

Permalänk
Medlem

fann ingenting om ip addresser och dess handlig på PuL, men att ge ut någons personnummer till en vän är inte olagligt.
Däremot att publicera namn och telefonnummer är mer större trolighet olagligt och olämpligt.
Ip addressen som du har är ju inte personlig, den är ju "lånad" och kan därför inte ses som en "personlig handligt" så som exempelvis hemaddress,personnummer.

Så imo så är det olagligt att publicera den, men knappast att ge till en kompis.
sen beror det också på vad för typ av handligt du ska göra när du får en ip address.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Personuppgifter är offentliga. Så varför skulle det vara olagligt? När det gäller pul så handlar det väl mer om att om man har en annan persons prnummer lagrat så gäller andra regler. Så har jag tolkat det

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

ip nummer är ju samma sak med adress..Du får lämna ut adressen men du får ej gå in i huset/datorn utan lov typ..Skulle ja tro iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning till varför det skulle vara olagligt.

DNS-servrar ger mig IP-adressen till massor med saker hela tiden där det säkerligen inkluderas flera personer som kör en egen server.

Är det olagligt att publicera en IP-adress så borde det vara olagligt att länka till en annan sida utan att först be om lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

Jag ser ingen anledning till varför det skulle vara olagligt.

DNS-servrar ger mig IP-adressen till massor med saker hela tiden där det säkerligen inkluderas flera personer som kör en egen server.

Är det olagligt att publicera en IP-adress så borde det vara olagligt att länka till en annan sida utan att först be om lov.

Det är just de här sakerna som jag nämner också. Tycker det låter helskumt om det skulle vara olagligt.

det skulle vara ungefär samma sak som att det skulle vara fel att nämna någons nummer plåt på bilen. Den syns där hela tiden, men du får inte berätta den för någon eftersom att det kan tolkas som en personuppgift. Sen att en nummerplåt faktiskt går att söka upp och se vem som står på den gör det ju bara ännu mera skumt att det skulle vara olagligt att sprida folks ip adresser som faktiskt döljer personen som är bakom.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på att ge ut och publicera, om du ger ut IP adressen till en person utan något som identifierar att den tillhör din kompis så är det inte olagligt, men om du ger ut identifierande information utan din kompis tillåtelse är det olagligt.
Tekniskt sett är det olagligt att ge ut någon information som kan identifiera eller kartlägga osv om en person utan dess tillstånd om informationen inte har ett aktivt nyhets/informations-värde för personen du ger det till (och då måste du ha rätt att publicera har jag för mig samt kunna styrka behovet av informationen), sedan kan man tycka att det är skumt att du tekniskt sett inte får ge ut folks telefonnummer m.m. hur som helst, det finns ju i telefon-katalogen, anledningen till att det finns där är dock att de har tillstånd att publicera sådan info vilket egentligen ger dem rätten att anta att du är ok med det, det är även pga detta som telebolag tillhandahåller dolt nummer för du har rätten att tabort dig från listan.

Sedan är det lite av ett "gray area" just när det kommer till sådan info som är publik men ändå privat, tekniskt sett är det olagligt men risken att bli dömd för det är ganska liten om det inte finns något uppsåt bakom m.m. om du ger IP för att ni ska kunna lira på din polares server kommer det aldrig leda till något hur sur din polare än blir (även om det även tekniskt sett är data intrång om någon kopplar upp mot hans server utan hans medgivande), men om du ger ut det till en polare för att den ska "hacka" din polares dator m.m. så ja då kommer ju de olika sakerna som är olagliga väga mer och troligen leda till åtal.

Principen som gäller är mer eller mindre att man utgår från att det är ok om den andra inte säger annat när det inte finns något ont uppsåt bakom

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Med tidigare hänvinsing till IDG - IP behandlas i PRAXIS som personuppgifter. Det står inte explicit i lagen, men tidigare domar (i domstolar) har gjort att man inom rättsväsendet uppenbarligen behandlar IP-adresser som personuppgifter.

Visa signatur

NZXT H2 | Intel i5 2500K | MSI gtx 570 (Twin Frozr III) @930Mhz | 8 gb, 1600 mhz Vengeance | Corsair HX 650 | Asus Z68V-pro | Corsair SSD Force series, 60 gb

Permalänk
Medlem

En IP är aldrig kopplad till en specifik person, därför går det inte under PUL..

En IP-adress kan ena dagen tillhöra mig, och andra dagen tillhöra någon annan..

Ska inte vara några problem och ge ut IP adresser, här har du min:

127.0.0.1

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Ska inte vara några problem och ge ut IP adresser, här har du min:

127.0.0.1

VAFAN, det där är ju min IP adress!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

VAFAN, det där är ju min IP adress!

Ja! och min också, hur fan fick han tog på den !!

Att ge ut IP nummer är ungefär som att skriva ge ut ett telefonnummer, men ingen lär kunna ringa till dig om du har en duktig brandvägg.

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|