SSD Raid 0 Hjälp...

Permalänk
Medlem

SSD Raid 0 Hjälp...

Tjenare, Fick hem mina 2 Verbatim SSD'er idag, 2st Verbatim 120gb Sata3 6Gb/s som jag nu satt i Raid 0 och provade bänka i AS SSD Bench och Atto, dock så ser resultatet riktigt dåligt ut i AS SSD men mycket bättre ut i Atto, vilken ska man lita på ? Tycker dock hastigheten i Atto är grymt bra Lägger in resultaten här, Har sett att många säger att man ska köra AHCI men det kan jag inte när jag kör Raid.

AS SSD BENCH

ATTO

om det är så att det är Atto jag ska gå efter så tycker jag att ~740/860Mb/s R/W är bra Eller vad tycker ni? kommer jag tjäna på att köra raid 0 eller rekommenderar ni att jag ska köra en 120 som system och den andra som "spel-disk" ? vad kommer jag tjäna på mest i prestanda i spel/program(Photoshop) ?

Tack för svar

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Vila i frid

Nu har jag ingen egen AMD-kärra längre att kolla med - men är det inte så att du måste manuellt aktivera fördröjda skrivningar på RAID0'an någonstans för att få upp prestandan även på många och små filåtgärder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Nu har jag ingen egen AMD-kärra längre att kolla med - men är det inte så att du måste manuellt aktivera fördröjda skrivningar på RAID0'an någonstans för att få upp prestandan även på många och små filåtgärder?

Ingen aning, Helt ny inom både SSD och Raid så jag kan Nada,

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt fina skrivhastigheter! Tycker resultaten ser rätt normala ut. AS SSD testar ju med komprimerad data, därav att du får lite sämre resultat jämfört med ATTO som kör okomprimerad data.

Notera att den mesta data man lagrar är komprimerad på något sätt, exempelvis JPEG, PNG, MPEG och så vidare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Riktigt fina skrivhastigheter! Tycker resultaten ser rätt normala ut. AS SSD testar ju med komprimerad data, därav att du får lite sämre resultat jämfört med ATTO som kör okomprimerad data.

Notera att den mesta data man lagrar är komprimerad på något sätt, exempelvis JPEG, PNG, MPEG och så vidare.

Vad skulle ni tycka om att köra 4st i raid 0? Skulle det märkas skillnad?
Funderar på att skaffa 2till och prova i raid 0 med nuvarande 2 diskarna:P

Ska även bänka lite och Lägga upp ett galleri, skulle det vara intressant med ett test med 4st i raid?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vad du ska ha dina SSD:er till.
Ska du skriva stora sekventiella och komprimeringsbara filer så kan man ju titta på benchmarks typ Atto för raid0:ade SSD (min Revo3 ger ca 1000MB/s) men ska man vara mer realistisk i användandet som troligtvis är OS, program och spel - ska du titta mer på AS SSD eller CDM. Där visas det ett mer rättvist resultat för vad man normalt använder en SSD till. Många små filer, och inte så komprimerbara. Visst man får inte lika stor ePeen då, men det kanske inte är så viktigt egentligen.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Frågan är väl vad du ska ha dina SSD:er till.
Ska du skriva stora sekventiella och komprimeringsbara filer så kan man ju titta på benchmarks typ Atto för raid0:ade SSD (min Revo3 ger ca 1000MB/s) men ska man vara mer realistisk i användandet som troligtvis är OS, program och spel - ska du titta mer på AS SSD eller CDM. Där visas det ett mer rättvist resultat för vad man normalt använder en SSD till. Många små filer, och inte så komprimerbara. Visst man får inte lika stor ePeen då, men det kanske inte är så viktigt egentligen.

Det är väl inget speciellt, Det jag använder är mest Gpu krävande, vet inte om det kommer bli så mycket skillnad i Photoshop/Cad-ritning. Ingen aning faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Knappast. Rätt ointressant då. Så länge du inte ska kopiera jättefiler fram och tillbaka.
AS SSD och CDM ger mer relevanta siffror än ATTO, men resultaten från ATTO ger högre ePeen.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max