Clona SSD till HDD

Permalänk
Medlem

Clona SSD till HDD

Låter kanske konstigt men jag vill clona min SSD med operativsystemet till en HDD istället!
Jag tycker jag har lite för stor osäkerhet med SSDn.

Jag har en OCZ Vertex 3 120Gb som SSD och tänkte clona den till en Velociraptordisk 500Gb.
Jag har kört med Clonezilla, och lyckats göra en ghostning, och när jag sedan tar ur SSDn och sätter i HDDn i min dator och Bootar så lyckas det inte.
Fick read error tror jag det var!

Frågan är har jag gjort något fel?
Jag fick en fråga om att clona även 446kb BOOT och svarade ja på det!

Är det något att tänka på om man går från SSD till HDD?

EDIT: Jag har försökt hitta information om detta på nätet, men inte lyckats så bra, känns som jag är lite ensam om detta.... alla går till SSD

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att köra SSD men backup:a den till HDD med jämna mellanrum.
Själv kör jag DD i Linux för detta ändamål.

Permalänk
Medlem

Jo den tanken har föresvävat mig och jag har gjort någon back up förut. Men jag tänkte byta ut ssdn nu och att den skulle få ett nytt liv i min laptop istället.
Min stationära vill jag ska funka så säkert som möjligt!

Permalänk

har du klonat båda partitionerna från windows OS disken ?

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte hur jag gör! Jag bootade upp datorn från clonzilla DVD och sedan valde jag att klona SSD disken till HDDn som target!
Då hoppas jag att clonzilla tar hela disken?
På den nya som är 500 Gb så får jag ju 2 partitioner pga den andra bara är 120Gb.

Den hoppas jag kunna utöka sedan till en partition när jag och om jag får igång det!

Permalänk

Du har en "gömd" partion på ca 100Mb utöver C: partionen kolla även så att din disk är vanlig MBR

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma operation för ett tag sen på en släktings maskin och klonade ifrån Corsairs värdelösa Nova 2 SSD till en WD black hårddisk. Systemet blev mycket snabbare och stabilare på mekaniska disken...

Så vill du inte skaffa en pålitligare SSD (Samsung 830, Crucial M4, etc) så kan du göra så här:

- Använd Windows 7s egna backup för att skapa en Systemavbildning och spara den på en extern disk: http://bengansblogg.wordpress.com/2011/09/06/windows-7-skapa-...
Den väljer automatiskt även dolda partitionen om du har en sån.

- Koppla in endast den nya hårddisken (måste vara tom och utan partitioner) och starta med Systemreparationsskivan och välj att återställa systemavbildningen.

- Efter du fått igång burken på mekaniska disken så kör Windows Prestandaindex och kolla sen att tjänsten Superfetch är igång samt schemalagd defrag för bästa prestanda. Ofta har ju dess blivit ifrånslagna på en SSD.

- Gå sist in i Diskhanteraren och utöka C: partitionen till hela disken om du behöver det.