AMD jobbar på Radeon HD 7950 GHz Edition

Permalänk
Melding Plague

AMD jobbar på Radeon HD 7950 GHz Edition

Med en uppdaterad version av Radeon HD 7970 ute i handeln säger nya rykten att AMD även vill ge lillebror samma behandling. Radeon HD 7950 GHz Edition får högre klockfrekvenser, och ska möta Nvidia Geforce GTX 670.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Om den ska möta gtx 670, måste den inte bli lika snabb som original 7970?

Permalänk
Medlem

Surprise surprise...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur de kan få 7950 att prestera bättre än 670 och samtidigt vara billigare än 7970. Lär ju bli ett bra köp isåfall!..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

Känns ändå som att det räcker gott och väl med ett standard 7950, fast köper man nytt skadar det ju inte direkt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

hoppas inte priset går upp för mycket då, och hur pass billigare och sämre kommer den vara än ett 7970? känns som att skillnaden kommer bli hårfin?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Ja, hur ska de lyckas tävla mot 670 (och vinna) utan att göra det bättre än ett 7970?

Permalänk
Medlem

Gäsp.... Jag vill ha grafikkort för 1000-1500Kr och passiv kylning! Det är fan vad toppmodellerna har rusat iväg i pris på sistonne.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

detta förklarar webhallens panikrea på hd79xx

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Har vi flyt kanske nvidia följer amds tradiga spår och börjar klocka upp sina kort dom också. Så kanske vi kan få se lite priskrig eller åtminstone bra erbjudanden på vanliga 680/670.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Gäsp.... Jag vill ha grafikkort för 1000-1500Kr och passiv kylning! Det är fan vad toppmodellerna har rusat iväg i pris på sistonne.

6770 finns för 800~Kr och har en Silent kylare

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Varför inte köpa ett standard 7950 och överklocka själv...? Jag kör mitt 7970 referens på 1080 core, 1530 minne med 1168mV... Det är inte direkt svårt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Cooler Master HAF-X | Motherboard: Asus Rampage IV Extreme | SSD 1: Corsair Force GT 120gb | SSD 2: Crucial M4 512gb | HDD 1: Western Digital 500gb | HDD 2: Western Digital Caviar Green 2tb | CPU: Intel i7 3930k @ 4,7ghz | RAM: 32gb Corsair Vengeance 2133Mhz | GPU: Gigabyte GTX980 Ti G1 Gaming | PSU: Corsair 1200i Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Har vi flyt kanske nvidia följer amds tradiga spår och börjar klocka upp sina kort dom också. Så kanske vi kan få se lite priskrig eller åtminstone bra erbjudanden på vanliga 680/670.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ingen anledning för Nvidia att sjunka så lågt. Det finns gott om överklockade versioner av 670 och 680.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

6770 finns för 800~Kr och har en Silent kylare

Jag har redan ett 9800GT med Silent Cell, men det börjar bli lite slitet. Problemet är att det helt saknas passivt kylda alternativ från dagens generation.... Men det kanske kommer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Det finns ingen anledning för Nvidia att sjunka så lågt. Det finns gott om överklockade versioner av 670 och 680.

Fanns det av 7970 också, man kan ju alltid hoppas, jag hittar mer än gärna en liknande deal som webhallen släppte på 7970 med ett gäng 680 till burken.

Permalänk
Medlem

Fixa en bättre kylare så. Byta från mitt Sapphire 6950 till ett Windforce 3X 670. Skönt att kunna spela BF3 på max i 1080p och slippa höra jetmotorn i datorn : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har redan ett 9800GT med Silent Cell, men det börjar bli lite slitet. Problemet är att det helt saknas passivt kylda alternativ från dagens generation.... Men det kanske kommer.

Det finns ju det från Colorful
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1123800-colorful...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det var som fan... Det hade jag missat totalt!

Gissar dock att det kostar apa och väger bly. Men kul at de har tänket. Hoppas de jobbar på varianter till de billigare korten också

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att AMD måste fuska så här och överklocka existerande referens modeller och kalla det för nya kort för att konkurrera med nVIDIA.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Trevligt med snabbare kort för (förhoppningsvis) samma peng. Visar på att konkurrensen tätnar

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur det är Fusk. Däremot skulle det var vilseledande marknadsföring om de skulle klocka nyare kort direkt från fabriken, utan att nämna det på ett eller annat sätt. Så helt rätt agerat av AMD att släppa uppklockade kort med nytt namn, sen är det upp till var och en att ha sin egen uppfattning om det är nödvändigt eller inte.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Tragiskt att AMD måste fuska så här och överklocka existerande referens modeller och kalla det för nya kort för att konkurrera med nVIDIA.

Hur fuska? De jobbar ju med att få kretsarna att hålla för 1Ghz med samma spänning? Hur är det fusk? det är som AMDs Phenom II serie först 3Ghz 2009 sen 3,8Ghz 2011

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tragiskt att AMD måste fuska så här och överklocka existerande referens modeller och kalla det för nya kort för att konkurrera med nVIDIA.

Kan nog inte klassas som fusk. Som folk har sagt innan så ser det ju till att med samma spänning kunna köra högre klockfrekvenser, detta kommer kanske leda till att man kan klocka de korten bra mycket över 1000mhz eftersom de klara 1000mhz på 'stock volt'.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tragiskt att AMD måste fuska så här och överklocka existerande referens modeller och kalla det för nya kort för att konkurrera med nVIDIA.

Tja, både AMD och Nvidia döper om kort och håller på, så det är inget nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hur fuska? De jobbar ju med att få kretsarna att hålla för 1Ghz med samma spänning? Hur är det fusk? det är som AMDs Phenom II serie först 3Ghz 2009 sen 3,8Ghz 2011

Skrivet av Dubadai:

Kan nog inte klassas som fusk. Som folk har sagt innan så ser det ju till att med samma spänning kunna köra högre klockfrekvenser, detta kommer kanske leda till att man kan klocka de korten bra mycket över 1000mhz eftersom de klara 1000mhz på 'stock volt'.

Varför inte låta partnertillverkarna göra OC versioner som dom alltid har gjort. Detta är enbart för att fuska sig förbi nVIDIA's kort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför inte låta partnertillverkarna göra OC versioner som dom alltid har gjort. Detta är enbart för att fuska sig förbi nVIDIA's kort.

Du menar som nvidia gjorde med sitt gtx 260 mot HD4870? Dvs släppte en ny version med fler upplåsta shaders (216sp).
Du söker ju alltid bråk i sådana här trådar, så lägg ner ditt trollande och börja diskutera på allvar istället.

Det är väl jättebra att det händer något på utvecklingsfronten och det är upp till var och en om de vill köpa marginellt upphottade versioner eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har redan ett 9800GT med Silent Cell, men det börjar bli lite slitet. Problemet är att det helt saknas passivt kylda alternativ från dagens generation.... Men det kanske kommer.

Finns ju HD6850 också från PowerColor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=910424

Memory Bandwidth
Radeon HD 6850 128000 MB/sec
Radeon HD 6770 67200 MB/sec
Difference: 60800 (90%)

Radeon HD 6850 128000 MB/sec
GeForce 9800 GT 1GB 57600 MB/sec
Difference: 70400 (122%)

Texel Rate
Radeon HD 6850 37200 Mtexels/sec
Radeon HD 6770 36000 Mtexels/sec
Difference: 1200 (3%)

Radeon HD 6850 37200 Mtexels/sec
GeForce 9800 GT 1GB 33600 Mtexels/sec
Difference: 3600 (11%)

Pixel Rate
Radeon HD 6850 24800 Mpixels/sec
Radeon HD 6770 14400 Mpixels/sec
Difference: 10400 (72%)

Radeon HD 6850 24800 Mpixels/sec
GeForce 9800 GT 1GB 9600 Mpixels/sec
Difference: 15200 (158%)

Så ett HD6850 ser ju ut att kunna vara en ordentlig uppgradering.

Med tanke på HD7850's TDP så är det ju inte helt omöjligt att det kommer an passivt kyld version av det i framtiden. Och det är 20%, 48% och 11% snabbare än HD6850 och 167%, 64% och 187% snabbare än ett 9800GT (i teorin).

http://www.hwcompare.com/12153/geforce-9800-gt-1gb-vs-radeon-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Varför inte låta partnertillverkarna göra OC versioner som dom alltid har gjort. Detta är enbart för att fuska sig förbi nVIDIA's kort.

Tror du att det är roligt när nån kör förbi en med sina produkter? Klart att AMD ska klocka korten! Partnertillverkarna brukar ju ta typ 1000kr mer för ett kort med ynka 150Mhz mer Och sluta säga att det är fusk, för det är det inte!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Förklara hur det är Fusk att optimera en generation för att få bättre produkter på marknaden?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tragiskt att AMD måste fuska så här och överklocka existerande referens modeller och kalla det för nya kort för att konkurrera med nVIDIA.

Fast sen så har vi Nvidia som döpte om 9800 GTX till 9800 GTX+ för att kunna konkurrera med AMD för ett antal år sedan, exakt samma sak.