Hej kan någon hjälpa mig att reda ut "jobbskatteavdrag"

Permalänk
Medlem

Hej kan någon hjälpa mig att reda ut "jobbskatteavdrag"

Jag skall snart börja jobba på ett företag i stan, och får väl inte världens högsta lön men betydligt bättre än situationen nu:

Det jag undrar över är jobbskatteavdraget, är det per månad eller blir det per kalenderår?

om jag går in på www.rakna.net

Så skriver jag in 16000 brutto och sen Borlänge Stora Tuna...

då får jag detta:

Resultat: Du får 12 470 kr i månaden efter skatt
Kommunalskatt 3 089 kr/mån
Landstingsskatt 1 485 kr/mån
Statlig skatt 0 kr/mån
Kyrkoavgift 151 kr/mån
Jobbavdrag -1 195 kr/mån
Total skatt 22,1%

Betyder detta att de drar -1195 varje månad eller blir detta en klumpsumma om ett år typ, fundersam

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Det fungerar så att du betalar in skatt varje månad. I slutet av året lämnar du in en deklaration där man anger hur mycket pengar man tjänat och hur mycket skatt man betalat under året. Om du betalat för lite skatt under året kommer skattverket kräva dig på pengar. Har du betalat för mycket får du tillbaka pengar.

Det man försöker eftersträva är att betala rätt skatt varje månad så att man varken får tillbaka eller behöver betala i slutet av året. Så svaret på din fråga är att jobbskatteavdraget gör att du behöver betala 1195kr mindre i skatt varje månad.

Permalänk
Medlem

Det beror på om du betalar 30% schablonskatt eller enligt tabell. Är det fast månadslön är det vanligt med tabellskatten, är det timmar är det ofta schablonmässigt.

Betalar du enligt tabell så kommer du ha 1200 mer i månaden iom jobbskatteavdraget, annars kommer det + resten av skillnaden mellan dragen skatt och slutgiltig skatt efter nästa deklaration.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"