AMD rullar ut Catalyst 12.6 för äldre Radeon

Permalänk
Melding Plague

AMD rullar ut Catalyst 12.6 för äldre Radeon

Utvecklarna hos AMD ger lite kärlek till användare av äldre grafikkort genom en ny version av Catalyst 12.6 Beta. Mjukvaran är kompatibel med modeller ned till Radeon HD 2000-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nvidia har alltid haft stöd för äldre kort..Senaste drivrutinen gick ända ner till GeForce 6 Serien
Nåt AMD borde ta efter fler gånger

Bra start iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Ja det var en positiv nyhet, bra gjort att rätta till det misstaget när de tog bort support för de äldre korten.
Kanske finns något hopp för de som sitter på HD 4000 serien som vill köra Windows 8 då, vem vet?

Permalänk
Medlem

Pinsamt när man inte visste att det var nytt. Fick notisen när jag starta datorn för en timme sen. Känner dock att med mitt radeon hd 5770 så gör inte uppdateringar så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Hummm börjar bli dags att byta kort nu kanske..?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Hummm börjar bli dags att byta kort nu kanske..?

Ptja, 2900-korten har DX10-stöd och är jämförbara med nvidias 8800/9800/250-kort. Så det är inte helt förhistoriskt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

För mig som inte använt linux på länge. Hur funkar drivrutinerna i dagsläget?

Vill minnas att mitt 4890 fick fnatt och låg på stabila 85 grader.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Nvidia har alltid haft stöd för äldre kort..Senaste drivrutinen gick ända ner till GeForce 6 Serien
Nåt AMD borde ta efter fler gånger

Bra start iallafall

Öhh, nää, Nvidia har redan gjort detta minst 2 gånger vad jag känner till redan, och nuvarande drivers stödjer från GF6+ och uppåt! D.v.s. FX serien stöds inte!
På mobilitysidan är det ännu värre!

Intel har gjort det med, så det är ju egentligen inte så konstigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hennnkee:

För mig som inte använt linux på länge. Hur funkar drivrutinerna i dagsläget?

Vill minnas att mitt 4890 fick fnatt och låg på stabila 85 grader.

Ett HD4890 lär klara 85 grader utan problem dock. Kanske lite jobbigt om den är uppe i det hela tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Öhh, nää, Nvidia har redan gjort detta minst 2 gånger vad jag känner till redan, och nuvarande drivers stödjer från GF6+ och uppåt! D.v.s. FX serien stöds inte!
På mobilitysidan är det ännu värre!

Intel har gjort det med, så det är ju egentligen inte så konstigt.

FX-serien är betydligt äldre än säg HD 4000-serien.

Personligen inte (längre) så bitter över detta. De släpper i alla fall drivisar till de äldre serierna om än lite mer sällan.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam

Varför byta drivrutiner till äldre kort om de gamla funkar bra, ingen idé att laga något som inte är trasigt.
Det hade inte varit något problem för AMD, att alltid skicka med rutiner för äldre kort, i Catalystpaketet, men varför skall man göra så om inte ett dugg har ändrats i dem, det lurar ju bara folk till att "uppgradera" i onödan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

FX-serien är betydligt äldre än säg HD 4000-serien.

Personligen inte (längre) så bitter över detta. De släpper i alla fall drivisar till de äldre serierna om än lite mer sällan.

Kvarstår dock att se hur länge det håller i sig...Senast AMD förpassade några kort till legacy så var det bara kring ett år de stöddes

Sen tycker jag personligen att det ser lite illa ut när Nvidias drivrutin för Windows 8 har stöd från och med Geforce 6, medan AMDs bara har stöd från och med HD5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Varför byta drivrutiner till äldre kort om de gamla funkar bra, ingen idé att laga något som inte är trasigt.
Det hade inte varit något problem för AMD, att alltid skicka med rutiner för äldre kort, i Catalystpaketet, men varför skall man göra så om inte ett dugg har ändrats i dem, det lurar ju bara folk till att "uppgradera" i onödan.

Linux sidan uppdaterar kerneln/Xorg och då måste drivrutinerna uppdateras för att ge support för senare versioner. Ubuntu uppdaterar var 6e månad så där behöver de nya drivrutiner. Dock så borde folk inte bry sig så mycket eftersom öppna drivrutiner funkar bättre än Catalyst på de som blivit droppade. Där öppna drivrutiner alldrig har kompabilitetsproblem med program eller uppdateringar av kernel/Xorg

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det var bra tänkt av amd:-)
Man ska tänka på dom gamla kunderna med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Blir att ge mina 2x4890 2GB Vapour-x OC varsin pungspark ut genom fönstret. Tycker det är dumt ändå att det blir uppdateringar så sällan, visst dom behöver inte leta generella optimeringar längre, men många spel behöver drivrutinsfixar också och inte bara caps när de är relativt nya. Finns fortfarande oöndligt med problem med DX10.1 korten som inte existerar på exempelvis DX11 korten då de inte kör samma code path i spelen, samt problem som fortfarande existerar efter sådär fem år på alla kort (TV/HDMI, allmänna CF-buggar).

Synd att man sällan har kosing i rätt tillfälle, då hade det blivit 2x7970 3GB med nån tredjepartskylare...

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara påpeka att när AMD släppte stödet för äldre kort så gick de även (så vitt jag kommer ihåg) ut med att det skulle släppa drivrutiner för äldre kort men med längre mellanrum för att dels inte många som håller koll på drivrutiner etc kör så "gamla" kort... och dels för att marknaden för 4år + gamla grafikkort inte är direkt enorm...
Så att de släpper drivisar för att korrigera vissa fel ett halvår senare är ingen direkt överraskning...

Själv tycker jag det är helt ok att inte ha support för äldre kort så länge man släpper säkerhetsuppdateringar en längre tid, speciellt om de då fokuserar mer då på nyare mer ooptimerade kort...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Commander:

Linux sidan uppdaterar kerneln/Xorg och då måste drivrutinerna uppdateras för att ge support för senare versioner. Ubuntu uppdaterar var 6e månad så där behöver de nya drivrutiner. Dock så borde folk inte bry sig så mycket eftersom öppna drivrutiner funkar bättre än Catalyst på de som blivit droppade. Där öppna drivrutiner alldrig har kompabilitetsproblem med program eller uppdateringar av kernel/Xorg

Tack för informationen måste erkänna att jag bara tänkte på Windows, men det är ju också viktigt att det fungerar bra till Linux.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Försöker hämta hem 12.6 för mobility hd4650.

Det står att det finns en ny version ute för hämtning med datumet 6/28 och när man skall hämta hem själva install filen får jag fel meddelande.

Följer jag länken som finns i nyheter så hittar jag mobility hd4000 serien. Skall jag använda mig av länken som går till 12.6 beta.
Det här är rent av skit. Allt brukade vara så enkelt för och nu börjar man bli orolig om det ens är värt att hämta hem beta. Är det många buggar. Jag frågar eftersom jag är mer intresserad ifall det fixar buggar som kanske kan uppstå med grafiken för webbläsaren eller för grafiken när man tittar på film. Spel lirar jag aldrig numera. Varken orkar eller har tid att lira längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Försöker hämta hem 12.6 för mobility hd4650.

Det står att det finns en ny version ute för hämtning med datumet 6/28 och när man skall hämta hem själva install filen får jag fel meddelande.

Följer jag länken som finns i nyheter så hittar jag mobility hd4000 serien. Skall jag använda mig av länken som går till 12.6 beta.
Det här är rent av skit. Allt brukade vara så enkelt för och nu börjar man bli orolig om det ens är värt att hämta hem beta. Är det många buggar. Jag frågar eftersom jag är mer intresserad ifall det fixar buggar som kanske kan uppstå med grafiken för webbläsaren eller för grafiken när man tittar på film. Spel lirar jag aldrig numera. Varken orkar eller har tid att lira längre.

Jag fick 1000p mindre i 3dmark06 jämfört med tidigare drivare med mitt 4650M, fiasko.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Håller mig kvar med förra drivisar.

Ny laptop blir det inte tal om på ett bra tag. Man undrar mer eftersom jag är inte sugen på att det skiter sig bara för att man sitter på en gammal drivrutin. Brukar hämta hem senaste för det som jag behöver ha nytta av som till exempel att jag använder senaste Firefox aurora.

Offtopic
Fick igång 4g idag som inte lägger ner sig konstant som med 3g nätet. Nu kan man kolla sköna youtube klipp utan att det hackar sönder. Just nu tittar jag på lite Eric Clapton låtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Linux sidan uppdaterar kerneln/Xorg och då måste drivrutinerna uppdateras för att ge support för senare versioner. Ubuntu uppdaterar var 6e månad så där behöver de nya drivrutiner. Dock så borde folk inte bry sig så mycket eftersom öppna drivrutiner funkar bättre än Catalyst på de som blivit droppade. Där öppna drivrutiner alldrig har kompabilitetsproblem med program eller uppdateringar av kernel/Xorg

Öppna drivrutinerna har dock inte hårdvaruacceleration av videouppspelning om jag fattat rätt. Fast med någorlunda moderna processorer behövs det ändå inte då mjukvara ofta ändå fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Öhh, nää, Nvidia har redan gjort detta minst 2 gånger vad jag känner till redan, och nuvarande drivers stödjer från GF6+ och uppåt! D.v.s. FX serien stöds inte!
På mobilitysidan är det ännu värre!

Intel har gjort det med, så det är ju egentligen inte så konstigt.

Jag har då aldrig stött på att mitt gamla Geforce 6800GT inte tar emot drivrutiner som egentligen är för 400 serien och uppåt..Oftast finns det fler stöd för ännu äldre kort i drivrutinerna men inget som dom skyltar med..

Ska testa att installera den senaste drivrutinen på en burk som har ett 5800 kort i ger mig tusan på att det kommer fungera fint..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Kvarstår dock att se hur länge det håller i sig...Senast AMD förpassade några kort till legacy så var det bara kring ett år de stöddes

Sen tycker jag personligen att det ser lite illa ut när Nvidias drivrutin för Windows 8 har stöd från och med Geforce 6, medan AMDs bara har stöd från och med HD5000

Mitt 4770 fungerar utmärkt med windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Mitt 4770 fungerar utmärkt med windows 8.

Visst, du kan använda Windows 8 tillsammans med en drivrutin från Windows 7(såsom du kunde använda Vista med Win7) men du får inte WDDM 1.2

Skiter dock personligen i Windows 8, nämnde det bara för att jag somsagt tycker det ser illa ut att AMDs drivrutin för Windows 8 bara stöder deras DX11/11.1-kort, medan Nvidias går ända ned till Geforce 6-serien

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dunis90:

Visst, du kan använda Windows 8 tillsammans med en drivrutin från Windows 7(såsom du kunde använda Vista med Win7) men du får inte WDDM 1.2

Skiter dock personligen i Windows 8, nämnde det bara för att jag somsagt tycker det ser illa ut att AMDs drivrutin för Windows 8 bara stöder deras DX11/11.1-kort, medan Nvidias går ända ned till Geforce 6-serien

Jag visste inte att Windows 8 redan finns till försäljning?
Om AMD inte har släppt drivrutiner till Windows 8, när det börjar säljas i Butikerna, finns skäl till kritik, annars inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag visste inte att Windows 8 redan finns till försäljning?
Om AMD inte har släppt drivrutiner till Windows 8, när det börjar säljas i Butikerna, finns skäl till kritik, annars inte.

Vid sitt officiella tillkännagivande att HD2000-HD4000 flyttades till legacy så klargjorde de även att dessa kort inte kommer få någon Catalyst-drivrutin för Windows 8

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dunis90:

Vid sitt officiella tillkännagivande att HD2000-HD4000 flyttades till legacy så klargjorde de även att dessa kort inte kommer få någon Catalyst-drivrutin för Windows 8

Ok, det var tråkigt, även om äldre rutiner fungerar, borde de kunna fixa åtminstone en till Windows 8.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte kan ladda ner det från AMD's hemsida? Jag tappar kontakten med sidan när jag ska installera det.

EDIT: kan inte heller ladda ner det från ECC.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Pah, AMD ljuger igen och struntar i ett gammalt kort jag har i en burk, jag har en gammal socket 478 pentium 4 3.0GHz utan HT som enbart har AGP och ett HD4650, den leker jag lite med ibland och inte fan fungerar någon w7 drivrutin till den oavsett hur gammal du väljer och även om du använder deras AGP fix, Det går fortfarande enbart använda det kortet i windows xp med lassgammla drivrutiner och flera år gammalt CCC...

Kul AMD att ni skriver att ni stödjer äldre kort när ni talar halva sanningen, ni har fått med PCI korten och PCI-E korten men pissar fortfarande på AGP korten och som grädden på moset så står det att det har W7 stöd på boxen men inte ens medföljande drivrutinsskiva går att använda på W7, tusentals forumtrådar på nätet om just dessa problemen med AGP korten, ett av de vassaste AGP korten på marknaden och det kostade mig 850kr bara för dem är svåra att få tag på...

Varför jag köpte det var enbart för att jag tycker det är kul att se hur vass man kan få en gammal P4, men tycker iallafall att om det står att det fungerar i W7 så skall det göra det...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

Pah, AMD ljuger igen och struntar i ett gammalt kort jag har i en burk, jag har en gammal socket 478 pentium 4 som enbart har AGP och ett HD4650, den leker jag lite med ibland och inte fan fungerar någon w7 drivrutin till den oavsett hur gammal du väljer och även om du använder deras AGP fix, Det går fortfarande enbart använda det kortet i windows xp med lassgammla drivrutiner och flera år gammalt CCC...

Kul AMD att ni skriver att ni stödjer äldre kort när ni talar halva sanningen, ni har fått med PCI korten och PCI-E korten men pissar fortfarande på AGP korten och som grädden på moset så står det att det har W7 stöd på boxen men inte ens medföljande drivrutinsskiva går att använda på W7, tusentals forumtrådar på nätet om just dessa problemen med AGP korten, ett av de vassaste AGP korten på marknaden och det kostade mig 850kr bara för dem är svåra att få tag på...

Varför jag köpte det var enbart för att jag tycker det är kul att se hur vass man kan få en gammal P4, men tycker iallafall att om det står att det fungerar i W7 så skall det göra det...

Sluta använd utdaterade gränssnitt?