Kjell & Co - 30% rabatt om man heter Kjell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

För att personen innan mig hade skrivit "Det är dåligt med sånna här erbjudanden då många kommer se det rasistisk och kvinnoförnedrande" <<ungefär. Så jag skrev att det inte va det och att vem som helst kan döpa sitt barn till vad dom vill såklart, och att det var "lite kvinnoförnedrande" eftersom att vem som helst kan döpa sitt barn till Kjell men det är ju inte direkt ett tjej namn "eftersom det troligtvis inte finns någon tjej som heter det" Så tro inte att jag är emot det, tycker att det är en kul grej med så ha en bra dag.

//Erik

Ok, men inlägget du citerade pratade om invandrare. Att diskriminera invandrare från andra kulturer är inte rasism (men möjligen "främlingsfientlighet"). Det är liksom inte så att alla vita språk/kulturer döper sina barn till Kjell heller (och adoptivbarn kan heta Kjell o.s.v.). Ha en bra dag du med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Tänk om man heter Kjell i förnamn, Kjell i mellannamn och Kjellsson i efternamn

man kan heta Kjell i efternamn

Permalänk
Medlem

Har polare som heter kjell..Bara be dom handla OM jag nu skulle vilja ha nåt från det företaget

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Tänk om man heter Kjell i förnamn, Kjell i mellannamn och Kjellsson i efternamn

Kjell Kjell Kjellsson = KKK

Permalänk
Medlem

Indirekt-könsdiskriminering via namn funkar inte nu då Sverige ändrat sina regler för namn och inte längre könsbestämmer dem vid godkännande, däremot är det gränsande till diskriminering men det kan lätt motiveras bort med att vill du ha rabatten kan du lägga pengarna på ett namnbyte så det kommer aldrig leda till något.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nu så.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har ingen av er läst stycket från lagtexten som handlar om indirekt diskriminering?

Jo, men läs hela lagen och inte bara bitar av den så ser du varför den inte gäller.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spXq:

Jo, men läs hela lagen och inte bara bitar av den så ser du varför den inte gäller.

Kan du förklara vilken del som gör det? Ferrat gav en bra förklaring men den ingår ju inte i den lagtexten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan du förklara vilken del som gör det? Ferrat gav en bra förklaring men den ingår ju inte i den lagtexten.

Zotamedu, du (eller nån annan som tagit illa upp, vet inte om du tillhör dem eller om du bara diskuterar för sakens skull) får anmäla Kjell & Company till Reklamombudsmannen så vi kan få ett prejudikat. Jag kan inte hitta någon liknande kampanj, reklam eller marknadsföring som blivit fälld på liknande grunder.

Dock intressant läsning på http://www.reklamombudsmannen.org/uttalanden

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tomjut:

Zotamedu, du (eller nån annan som tagit illa upp, vet inte om du tillhör dem eller om du bara diskuterar för sakens skull) får anmäla Kjell & Company till Reklamombudsmannen så vi kan få ett prejudikat. Jag kan inte hitta någon liknande kampanj, reklam eller marknadsföring som blivit fälld på liknande grunder.

Dock intressant läsning på http://www.reklamombudsmannen.org/uttalanden

Jag diskuterar bara för sakens skull. Personligen tycker jag det är en kul kampanj och skiter fullständigt i att jag "bara" får 10 % rabatt för att jag inte heter Kjell. Tyckte bara det var ett intressant juridiskt fall.

Någon som är nyfiken får gärna anmäla till både reklamombudsmannen och jämstäldhetsombudsmannen och denne vill. Jag bryr mig inte och jag har som sagt svårt att se att det skulle leda till något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24