Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Mar 2011

x4 965a. Vilket moderkort?

Vilket moderkort bör jag inskaffa för att använda till spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Seriöst?

Ska du spela så ska du satsa på ett grafikkort.
En 965 har stöd i både AM2+, AM3 och AM3+ moderkort, kolla cpu-support på tillverkarens hemsida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Jonazid:

Vilket moderkort bör jag inskaffa för att använda till spel.

Lite mer info om resten i din dator? Budget? Ska du ha raid? Överklocka? Eller bara ett standard modekort?

Skrivet av Divil:

Seriöst?

Ska du spela så ska du satsa på ett grafikkort.
En 965 har stöd i både AM2+, AM3 och AM3+ moderkort, kolla cpu-support på tillverkarens hemsida.

Tänk om han tex redan har ett HD 7870 eller liknande kort?

Gigabyte GA-X99-UD5 WIFI - Intel Core i7 5820K - Ballistix 16GB DDR4 4x4 2400MH - LEPA G1000-MB 80+ Gold - Samsung 850 EVO 500GB - Noctua D15 - Phanteks Enthoo Luxe - GTX970 - AOC g2770Pqu - Corsair K70 RGB - Razer Mamba 2012 4G - SteelSeries QcK+ - Roccat KAVE XTD 5.1 -

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Du bör skaffa dig ett AM3+ mobo med tanke på ev framtida CPU-uppgraderingar (Piledriver). Typ ett GB 990FXA-U3.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Håller med föregående talare. Se till att den har sata 6 Gbit portar samt usb 3.0. Dvs köp inget gammalt skräp. Men betala inte för mycket. High-end moderkorten är bara överprissatta och gör ingen nämnvärd skillnad från hyffsade mid-end kort. AMD är tänkt att va billigt så att köpa AMD moderkort för tusenlappen tycker jag är overkill. Omkring 600kr är väl rimligt på sin höjd.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Chris_Kadaver:

Håller med föregående talare. Se till att den har sata 6 Gbit portar samt usb 3.0. Dvs köp inget gammalt skräp. Men betala inte för mycket. High-end moderkorten är bara överprissatta och gör ingen nämnvärd skillnad från hyffsade mid-end kort. AMD är tänkt att va billigt så att köpa AMD moderkort för tusenlappen tycker jag är overkill. Omkring 600kr är väl rimligt på sin höjd.

SKillnaden mellan korten för runt 1000kr brukar vara att man får bra kylning på strömkretsarna, utan dem kan man glömma bra överklockning, så jag håller bara med till viss del, ta billigare kort, men bara om det syns på bilden att det sitter kylflänsar på VRM'erna.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Mar 2011

Seriöst jag har ingen aning. Tänkte bygga en billig dator bara.
Tänkte sätta ihop en men när jag skulle välja moderkort så har jag ingen aning om vilket jag skulle ha och varför.
Vissa stod det AMD3 på andra AMD3+. Jag ska nog inte överclocka, iaf
inte om det är svårt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Om du inte är kräsen över att sakna I/O- plåten så har du ett billigt och dugligt på kompletts fyndhörna. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657291.