Ger extra kylning på 7970 mycket mer prestanda?

Permalänk
Medlem

Ger extra kylning på 7970 mycket mer prestanda?

Köpte ett 7970 på Webbhallen för drygt 2-3 månader sedan, för 3800kr. Detta var Sapphire, med vanlig stock-kylare. Idag har Webbhallen ännu mer erbjudande just på 79X0-serien, där man kan få ASUS 7970 med grym kylning, för 3600kr. Så, nu sitter jag här och dunkar huvudet i bordet för att jag inte väntade på detta erbjudande (eller liknande).

Ligger på en 60-grader när jag spelar krävande spel (BF3 på högsta inställningar) och överklockning är ju inget jag bör tänka på, i och med att det redan är "höga" temperaturer? Så, när jag såg detta erbjudande, så började jag tänka på ASUS överklocknings potential, vilket gör mig irriterad. Suck..

Så, min fråga är därför:

- Hade ASUS-versionen var MYCKET bättre än mitt nuvarande? Ska jag gråta, eller är det överdrivet?

Permalänk
Skrivet av Kanyl:

Köpte ett 7970 på Webbhallen för drygt 2-3 månader sedan, för 3800kr. Detta var Sapphire, med vanlig stock-kylare. Idag har Webbhallen ännu mer erbjudande just på 79X0-serien, där man kan få ASUS 7970 med grym kylning, för 3600kr. Så, nu sitter jag här och dunkar huvudet i bordet för att jag inte väntade på detta erbjudande (eller liknande).

Ligger på en 60-grader när jag spelar krävande spel (BF3 på högsta inställningar) och överklockning är ju inget jag bör tänka på, i och med att det redan är "höga" temperaturer? Så, när jag såg detta erbjudande, så började jag tänka på ASUS överklocknings potential, vilket gör mig irriterad. Suck..

Så, min fråga är därför:

- Hade ASUS-versionen var MYCKET bättre än mitt nuvarande? Ska jag gråta, eller är det överdrivet?

Har hört att ASUS varianter har låst volt (om du inte ska klocka så är det väll inte ett stort minus), Sen har jag hört att just asus kort ger ifrån sig ett tjut (men sen hör inte alla detta eller inte stör sig, sen har väll inte alla ex det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

60 grader är absolut inget, ett grafikkort klarar mycket högre temperaturer. När det börjar närma sig 100 grader ska du börja oroa dig så klocka du på ditt kort lite du om du vill.
Samt förstår jag inte riktigt vad du menar om den är kallare, går den snabbare då eller menar du att du inte vågar överklocka för att du ligger på 60 grader?

En till sak, du måste tänka på att det sär sommar nu, så 60 grader i sommaren är väldigt lite troligtvis kommer det sjunka med 10 grader i vinter. Vad jag försöker säga är att ditt kort blir inte varmt

Visa signatur

Main: Moderkort: MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | CPU: i5 2500k | GFX: MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC SLI | PSU: Corsair Gaming Series 800W 80+ | HDD: Intel 120gb 520 / 2gb Seagate Barracuda Green 5900rpm | Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE | Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Under 60 kommer man inte ofta på sommaren med luftkylning. mina kort maxar på 75 vilket är helt ok. 80+ känns lite mycket för mig, börjar bli varmt i rummet då.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Under 60 kommer man inte ofta på sommaren med luftkylning. mina kort maxar på 75 vilket är helt ok. 80+ känns lite mycket för mig, börjar bli varmt i rummet då.

Pff om man har ett referens kort kanske.. Mitt 6950 i load förra sommaren gick jag inte över 52 grader.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

Pff om man har ett referens kort kanske.. Mitt 6950 i load förra sommaren gick jag inte över 52 grader.

Cool story bro, kylda med vatten eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Cool story bro, kylda med vatten eller?

Nix

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Skrivet av Blackbane78:

Under 60 kommer man inte ofta på sommaren med luftkylning. mina kort maxar på 75 vilket är helt ok. 80+ känns lite mycket för mig, börjar bli varmt i rummet då.

Mitt Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP ligger på 58-60 grader i load året runt. Jag förstår inte riktigt det där sommar/vinter-argumentet. Det finns någonting som heter element och kylare nu för tiden, så att hålla rumsteperaturen på samma nivå året runt är inte direkt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Mitt Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP ligger på 58-60 grader i load året runt. Jag förstår inte riktigt det där sommar/vinter-argumentet. Det finns någonting som heter element och kylare nu för tiden, så att hålla rumsteperaturen på samma nivå året runt är inte direkt svårt.

Vet inte hur du bor, men knappast standard med AC i hyreslägenheter. Klart det blir varmare på sommarn. Dock inte denna sommar^^

Jag hade fläskat på med överklockning till kortet iaf är uppe i 80 grader innan jag börjat oroa mig.

Tycker att ljudnivån är lite viktig den oxå. Hade mina 7970 cf på runt 86 (övre) och 75 (undre)grader I full load i bf3, var inte jättebra, men knappast katastrof. Var pga ljudnivån som jag skaffade vattenkylning. Nu ligger de på max 52 grader båda två. Knäpptyst.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

mitt 6970 blir 94c i load oklockat med ref kylare, ca 60 i idle. Funderar på att kleta på egen kylpasta i hoppa att få ner graderna..

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Subdubwise:

Mitt Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP ligger på 58-60 grader i load året runt. Jag förstår inte riktigt det där sommar/vinter-argumentet. Det finns någonting som heter element och kylare nu för tiden, så att hålla rumsteperaturen på samma nivå året runt är inte direkt svårt.

Mitt rum blir väldigt varmt på sommaren, för jag bor i ett äldre hus som saknar kylare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasEng:

60 grader är absolut inget, ett grafikkort klarar mycket högre temperaturer. När det börjar närma sig 100 grader ska du börja oroa dig så klocka du på ditt kort lite du om du vill.
Samt förstår jag inte riktigt vad du menar om den är kallare, går den snabbare då eller menar du att du inte vågar överklocka för att du ligger på 60 grader?

En till sak, du måste tänka på att det sär sommar nu, så 60 grader i sommaren är väldigt lite troligtvis kommer det sjunka med 10 grader i vinter. Vad jag försöker säga är att ditt kort blir inte varmt

Kan ju vara så att han blandat ihop info från AMD och Nvidia, tex så är ett vattenkylt 680 snabbare än ett luftkylt om man har dom helt i original. Det vattenkylda boostar upp automatiskt tills den når max-volten vilket dom inte gör med referenskylaren på.

7970 GHZ edition ska ha nån slags boost oxå, men om den bara lägger till 50 eller om den överklockar dessutom vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanyl:

- Hade ASUS-versionen var MYCKET bättre än mitt nuvarande? Ska jag gråta, eller är det överdrivet?

Nej, överdrivet.-

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLEx-16:

mitt 6970 blir 94c i load oklockat med ref kylare, ca 60 i idle. Funderar på att kleta på egen kylpasta i hoppa att få ner graderna..

Låter som damm problem eller att den sitter fel?

OnTopic:
Kylaren ger dig inte mer prestanda, till viss del kan en bättre kylare tillåta dig att pressa upp kortet mer utan att det blir för varmt och där med ge dig mer prestanda, med det sagt så är ref kylaren på 7970 helt ok kylningsmässigt men ska du gå över den "låsta" OCn som är på 1125Mhz på GPU och 1575Mhz på minnena kommer den börja låta som ett jetplan men annars klarar den sig fint (IMO).
Det ska tilläggas dock att när du väl börjar krypa över det blir varje litet steg exponentiellt svårare med mer värmeutveckling och större risk för instabilitet.

Med Ref kylare och max OC utan att låsa upp så ligger mitt kort mellan 70-80grader vid konstant max load, i spel oftast under 75.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood