Köpt SSD, men kan inte välja AHCI/RAID i BIOS för OS installation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jan 2011

Köpt SSD, men kan inte välja AHCI/RAID i BIOS för OS installation

Jag har moderkortet Asus A8M2N-LA (NodusM), datorn är gammal....

Så jag tänkte ge den lite nytt liv med hjälp av en SSD, hurra!
Men efter att jag formaterade SSDn så kan inte Windows 7 installeras för att (vad jag förstått) inte AHCI eller RAID används som Operation mode. Tyvärr är detta inget jag kan ställa in i BIOS.

Min fråga är om jag förstått detta rätt och om man kan lösa detta på något sätt. Uppdatera BIOS? =S kan man det?

Tacksam för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2007

Ja, du borde kunna flasha BIOS, men det innebär alltid en risk. Innan du ger dig på detta, prova istället att sätta din (blivande) Windows-partition som primär i BIOS (under "boot sequence" eller liknande). Windows-installationen kan ibland gnälla om så inte är fallet (fråga mig inte varför).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

Du behöver bara ha drivrutinerna på ett USB minne för sata-kontrollern, under installationen av Windows kan du då välja att lägga till dessa drivrutiner för att få upp SSD disken.

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Just det moderkortet verkar ju vara någon HP-unik skapelse som Asus tillverkat åt HP på beställning.
Asus har inte ens med kortet bland alla gamla AM2-kort på sin hemsida och således inga uppdaterade BIOS-versioner att ladda hem.
Så att kunna flasha BIOSet till det kortet känns väl lite tveksamt.

Dock borde ju SSD'n gå att använda även om det bara går att välja IDE i BIOS. Visst AHCI hade ju varit bättre, men nu verkar du ju inte ha den valmöjligheten. Tycker att det verkar konstigt...

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jan 2011

Jag ändrade SSD'n till primär boot-enhet i BIOS och då gav Windowsinstallationen med sig. Men tio minuter in i installationen fastnade datorn när den den svarta "Starting Windows" bilden visades. Efter att jag startade om datorn gjorde den en återställning.

Efter detta valde jag att försöka att boota från USB, då fastnade datorn efter bara ett par minuter i samma läge som innan :/

Det ända jag kan tänka på nu är att formatera disken med det gamla oprativsystemet, alternativt koppla bort den från moderkortet så jag vet att jag har något som fungerar. Kan det hjälpa tro?