Permalänk
Medlem

Hjälp datorn slocknade!

Hallojsan, jag ska försöka fatta mig kort och uppskattar verkligen hjälp!

Satt på skype och spelade LoL när datorn plötsligt bara slocknar och stängs av, tänker direkt att det är nåt skumt med laddningsadaptern som har en liten grön lampa som då också har slocknat, sedan när jag drar ut den i båda ändar och sen in i elnätet igen tänds lampan men slockar direkt när jag pluggar in andra ändan i datorn igen. Jag tänker då såklart att det är laddarn det är fel på, men jag prövade precis i en annan dator och där lyser lampan. Alltså ligger felet då i min dator? Är det bara skrot eller går det att fixa? Datorn startar alltså inte varken med batteri eller utan.

Permalänk
Medlem

Skriv vilken dator du har för att underlätta för oss andra.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det är alltså en bärbar dator du har som jag fattat det?

Permalänk
Medlem

Ja det rör sig om en bärbar dell (trasig) och en Hp

vid vidare undersökning kan sägas att den andra datorn (hp) inte får någon ström från den gamla dell-laddaren (kanske förklarar varför lampan fortfarande lyser grönt där, eftersom uttagen kanske inte passar varandra helt exakt fast enligt mina ögon iaf till 90%, det är dell och hp). Den trasiga datorn (dell) startar inte med hp laddaren heller, men vet såklart inte om det beror på att laddarn inte passar exakt eller om det är fel på datorn. För att klargöra så funkar hp-laddaren på hp-datorn. Är det vanligt att laddarna pajjar för isåfall kanske jag borde överväga att testa med att köpa en ny dellladdare...

Permalänk
Medlem

Om du kollar på adaptern så ska det finnas en HZ mängd på den.. typ 60 Hz(hertz) om det är under 60 HZ för den andra datorn så kanske den inte fungerar p.g.a det?

Vet inget men kan ju alltid komma med förslag

Btw, skriv gärna att det är en bärbar dator också.. hehe.. och vad du har för komponenter i datorn.