Permalänk
Medlem

Hjälp datorn slocknade!

Hallojsan, jag ska försöka fatta mig kort och uppskattar verkligen hjälp!

Satt på skype och spelade LoL när datorn plötsligt bara slocknar och stängs av, tänker direkt att det är nåt skumt med laddningsadaptern som har en liten grön lampa som då också har slocknat, sedan när jag drar ut den i båda ändar och sen in i elnätet igen tänds lampan men slockar direkt när jag pluggar in andra ändan i datorn igen. Jag tänker då såklart att det är laddarn det är fel på, men jag prövade precis i en annan dator och där lyser lampan. Alltså ligger felet då i min dator? Är det bara skrot eller går det att fixa? Datorn startar alltså inte varken med batteri eller utan.

Permalänk
Medlem

Skriv vilken dator du har för att underlätta för oss andra.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det är alltså en bärbar dator du har som jag fattat det?

Permalänk
Medlem

Ja det rör sig om en bärbar dell (trasig) och en Hp

vid vidare undersökning kan sägas att den andra datorn (hp) inte får någon ström från den gamla dell-laddaren (kanske förklarar varför lampan fortfarande lyser grönt där, eftersom uttagen kanske inte passar varandra helt exakt fast enligt mina ögon iaf till 90%, det är dell och hp). Den trasiga datorn (dell) startar inte med hp laddaren heller, men vet såklart inte om det beror på att laddarn inte passar exakt eller om det är fel på datorn. För att klargöra så funkar hp-laddaren på hp-datorn. Är det vanligt att laddarna pajjar för isåfall kanske jag borde överväga att testa med att köpa en ny dellladdare...

Permalänk
Medlem

Om du kollar på adaptern så ska det finnas en HZ mängd på den.. typ 60 Hz(hertz) om det är under 60 HZ för den andra datorn så kanske den inte fungerar p.g.a det?

Vet inget men kan ju alltid komma med förslag

Btw, skriv gärna att det är en bärbar dator också.. hehe.. och vad du har för komponenter i datorn.

Om du inte vet vad du har för komponenter så ladda ner "cpu-z".

Permalänk
Medlem

det står 50-60 på båda. Men alltså, antingen sitter jag med en trasig dell-laddare eftersom den verkar slocka direkt när den ska börja "leverera" ström, gröna lampan lyser tills man pluggar in den i delldatorn. I Hpdatorn fortsätter lampan lysa fast den får ändå ingen ström, alltså är det kanske en annan kontakt även fast de ser näst in till identiska ut. Kan ju också vara så att laddarn funkar bra i andra delldatorer och att den slockar i min för att det är nåt fel på datorn och inte laddarn med det kan jag ju inte ta reda på just nu, så mitt val står mellan att köpa en ny laddare som ska funka för min dator (inspiron 1720) men funkar det fortfarande inte så var det ju bara ett dyrt sätt att ta reda på att det är datorn det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Om du kollar på adaptern så ska det finnas en HZ mängd på den.. typ 60 Hz(hertz) om det är under 60 HZ för den andra datorn så kanske den inte fungerar p.g.a det?

Btw, skriv gärna att det är en bärbar dator också.. hehe.. och vad du har för komponenter i datorn.

Datorn startar ju inte, med det är en dell inspiron 1720 rätt gammal, win7, nvidia 8600m 256meg, intel dualcore 2,2ghz, 2 gig ram.

Permalänk
Medlem

använder du olika laddare till datorerna ?? du måste kolla så det är samma antal volt som adaptrarna ger, för hög volt kommer bränna datorn i längden. amperen spelar ingen roll så länge den är över vad standard adaptern hade från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

använder du olika laddare till datorerna ?? du måste kolla så det är samma antal volt som adaptrarna ger, för hög volt kommer bränna datorn i längden. amperen spelar ingen roll så länge den är över vad standard adaptern hade från början

Jag har haft rätt laddare till rätt dator, men jag prövade bara med den andra för att kunna ta reda på om det var laddaren det var fel på.

https://www.dropbox.com/s/vd9p7igdewrrpnc/IMAG0104.jpg
https://www.dropbox.com/s/lg41ufyx3d9410o/IMAG0113.jpg
https://www.dropbox.com/s/ec675tnocsb3wm6/IMAG0111.jpg

Är det inte typ samma? är det exakt samma så betyder ju det att det är fel på både datorn och laddaren eftersom delldatorn inte fungerar med någon av dem och hpdatorn bara fungerar med sin egen laddare.

Det som talar mot att det är samma adapter vore ju att dell-laddaren somsagt fortsätter lysa grönt när den är inpluggad i hpdatorn utan att ladda (som om den inte vore inpluggad nånstans) samtidigt som lampan slocknar direkt i delldatorn. Men nu känner jag att jag upprepar mig själv en hel del, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Du har inte en aning om vad du skriver, eller?

Permalänk
Medlem

har du provat att köra den utan batteri?

om det är laddaren så brukar du kunna gå till en lokal datorbutik och fråga om du kan få testa med en annan laddare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Hej

Ked af at høre, at du har problemer med din Dell.

Er det den originale oplader, som blev sendt sammen med maskinen, som du bruger?

Send mig gerne dit servicetag i privat, så skal jeg se om jeg evt. kan hjælpe med at løse problemet.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pi:

Jag har haft rätt laddare till rätt dator, men jag prövade bara med den andra för att kunna ta reda på om det var laddaren det var fel på.

https://www.dropbox.com/s/vd9p7igdewrrpnc/IMAG0104.jpg
https://www.dropbox.com/s/lg41ufyx3d9410o/IMAG0113.jpg
https://www.dropbox.com/s/ec675tnocsb3wm6/IMAG0111.jpg

Är det inte typ samma? är det exakt samma så betyder ju det att det är fel på både datorn och laddaren eftersom delldatorn inte fungerar med någon av dem och hpdatorn bara fungerar med sin egen laddare.

Det som talar mot att det är samma adapter vore ju att dell-laddaren somsagt fortsätter lysa grönt när den är inpluggad i hpdatorn utan att ladda (som om den inte vore inpluggad nånstans) samtidigt som lampan slocknar direkt i delldatorn. Men nu känner jag att jag upprepar mig själv en hel del, hehe.

Det går inte se vad det står på laddarna, kolla och jämför vad dom har för output

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!