Timer i C#, få den att fungera.

Permalänk
Medlem

Timer i C#, få den att fungera.

Tjenare.

Sitter och pillar i c# för första gången och tänkte göra en simpel sak som en klocka som senare skall expanderas till en timed shutdown/restart av datorn.

Somsagt är det första gången för mig och vet inte hur jag ska få igång min timer att uppdatera klockslaget varje sekund.

här är min enkla kod änsålänge:

using System; using System.Collections.Generic; using System.ComponentModel; using System.Data; using System.Drawing; using System.Linq; using System.Text; using System.Windows.Forms; namespace WindowsFormsApplication1 { public partial class Form1 : Form { public Form1() { InitializeComponent(); tickEnabled(); } private void timetick(object sender, EventArgs e) { string time = DateTime.Now.ToString("HH:mm:ss"); label1.Text = time; } private void tickEnabled() { timer1.Enabled = true; //string time = DateTime.Now.ToString("HH:mm:ss"); (Bortkommenterade) //label1.Text = time; (Bortkommenterade) } } }

TickEnabled metoden skall sätta igång såfort programmet startas, ochdärmed uppdatera varje 1000 millisekund.(inställt i Visual studio).
Några förslag?
Är jag helt på villospår?

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Tråden kan tas bort. jag skrev om koden i ett nytt projekt och det började fungera.
eventet på timern verkade inte fungera i det första projektet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle göra som så:

I Load:

timer1.enabled = true;
timer1.interval = (1000);

sedan i Timer1_Tick eventet:
string time = DateTime.Now.ToString("HH:mm:ss");
label1.Text = time;

EDIT: Såg att du fixat problemet.

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av wersaq:

Skulle göra som så:

I Load:

timer1.enabled = true;
timer1.interval = (1000);

sedan i Timer1_Tick eventet:
string time = DateTime.Now.ToString("HH:mm:ss");
label1.Text = time;

EDIT: Såg att du fixat problemet.

Tack ändå!

Jag har bara en metod för att kontrollera tiden nu, istället för förstnämnda två. Det var mest ett desperat försök att få det att fungera normalt

Visa signatur