Ljudproblem Sapphire HD7850

Permalänk
Medlem

Ljudproblem Sapphire HD7850

Har kopplat min dator till TV:n med en HDMI-kabel och kör både ljud och bild från TV:n, då jag önskar minimera mängden kablar. Kabeln sitter i HDMI-utgången på mitt Sapphire HD7850 och det fungerar kanon när jag spelar spel. Däremot när jag spelar musik i Spotify, Grooveshark eller musikfiler från datorn i Jaangle så hackar/hoppar ljudet till ca en gång/minut eller varannan minut ungefär, det blir helt enkelt tyst i ca en sekund.

När jag kör ljudet via line-out-utgången på moderkortet till mina datorhögtalare eller hörlurar fungerar det utmärkt, så det måste ha med grafikkortet att göra. Har senaste drivrutinerna Catalyst 12.6 installerade. Se min signatur för en spec över mina komponenter. Är inte vidare bra på ljud, så jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter, men har i alla fall sökt igenom trådarna i den här delen av forumet utan att hitta något svar. Vad kan det bero på?

Visa signatur

Stationär dator: Silverstone FT03-Mini / Silverstone ST45SF 450W / Asus P8Z77-i Deluxe / Intel Core i5 3570K / Scythe Big Shuriken 2 / Sapphire Radeon HD7850 / Corsair XMS 3 Vengeance 1600 MHz 2x4 GB / Samsung 850 EVO 250 GB
Mobiltelefon: OnePlus One

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad det kan va, men om det bara är när du lyssnar på musik kan det kanske ha nåt att göra med tvns högtalare? När jag kör min dator i tvn så får jag ljud som går i vågor, det höjs och sänks hela tiden... så själv kör jag i tvn men med datorns högtalare...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ingen lösning på detta?

Jag har en arbetskamrat som jag satt ihop en dator till och där har han ett Gigabyte 7850 Windforce som är kopplat via HDMI till TV:n.

Han har testat tre olika kablar, två olika tv-apparater och han har samma problem oavsett. Senaste Catalyst drivrutiner i Windows 7 Ultimate.

Problemet är att ljudet ibland är kristallklart och ibland raspar det. Skitmärkligt eftersom HDMI skicka en digital signal.

Någon som har den blekaste om vad detta kan vara?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det händer både när jag lyssnar på musik och ser på video. Har inte haft problem med att det raspar eller dylikt, bara att ljudet försvinner för en sekund titt som tätt. Har du hittat någon lösning på ditt problem Dinoman?

Visa signatur

Stationär dator: Silverstone FT03-Mini / Silverstone ST45SF 450W / Asus P8Z77-i Deluxe / Intel Core i5 3570K / Scythe Big Shuriken 2 / Sapphire Radeon HD7850 / Corsair XMS 3 Vengeance 1600 MHz 2x4 GB / Samsung 850 EVO 250 GB
Mobiltelefon: OnePlus One

Permalänk

Tjena, jag hadde problem med att mitt ljud försvann med ett klickande ljud ständigt med HDMI. Problemet var AMD's 2D profil som sänker clocken på GPU/Minnet när du är i 2D miljö(skrivbordet/browser osv) detta för att spara el. Detta är en bugg med drivarna och jag förväntar mig att AMD kommer lösa detta. Här har du fixen http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=117633

Permalänk
Medlem

Hmmm, nu funkar det helt plötsligt utan att jag har ändrat några inställningar. Men ifall det kommer tillbaka, så tackar jag för länken Tsarbomba!

Visa signatur

Stationär dator: Silverstone FT03-Mini / Silverstone ST45SF 450W / Asus P8Z77-i Deluxe / Intel Core i5 3570K / Scythe Big Shuriken 2 / Sapphire Radeon HD7850 / Corsair XMS 3 Vengeance 1600 MHz 2x4 GB / Samsung 850 EVO 250 GB
Mobiltelefon: OnePlus One