Nytt grafik, gammal skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

Nytt grafik, gammal skärm.

Yo!

Det är så att jag har en gammal skärm av modellen Ben Q. Denna har VGA ingång och det finns inga HDMI eller DVI.
Hur är det då med att köpa ett av de nyare grafikkorten? KOmmer man förlora mycket om det inte är HDMI anslutning?

Är det bättre att köpa e ny skärm med just dessa anslutningar?

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Iphone 6 (iOS)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Akalla
Registrerad
Mar 2009

De flesta kör nog inte sin datorskärm via HDMI då den mest är menad för TV-apparater.
Nu är jag tyvärr inte så jättekunnig, men jag tror inte du förlorar så mycket på att köra en DVI->VGA-adapter, inte så mycket att det skulle vara värt att köpa ny skärm för det. Å andra sidan kanske du vill köpa ny skärm av andra anledningar, vad vet jag.

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Feb 2010

Alltså skillnaden är minimal. Det är ju inte så att du får bättre grafik med ny skärm, men lite bättre bildkvalité (beror ju mycket på hur mycket du lägger ut på ny skärm också isåfall). Köp ny skärm om du inte är nöjd med den du har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av hejkk:

Alltså skillnaden är minimal. Det är ju inte så att du får bättre grafik med ny skärm, men lite bättre bildkvalité (beror ju mycket på hur mycket du lägger ut på ny skärm också isåfall). Köp ny skärm om du inte är nöjd med den du har.

Jo, jag förstår att det är mest skärpan. Men när man kollar reviews m.m. av grafikkort så brukar de säga typ "Jag hoppas att du inte använder VGA adapter till detta kort fast det förljer med".

Jag är ganska nöjd med den jag har och tänkte att det var en extra kostnad att köpa en ny enbart för att utnyttja det mesta av ett grafikkort.
Då kanske en ny skärm kan vänta några månader? Tack för svaren.

Samtidigt så om man köper en biligare skärm så enbart för att få DVI så kanske det är onödigt också.

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Iphone 6 (iOS)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Maysay:

Yo!

Det är så att jag har en gammal skärm av modellen Ben Q. Denna har VGA ingång och det finns inga HDMI eller DVI.
Hur är det då med att köpa ett av de nyare grafikkorten? KOmmer man förlora mycket om det inte är HDMI anslutning?

Är det bättre att köpa e ny skärm med just dessa anslutningar?

VGA är analogt medans HDMI DVI DP är digitala och är i bildkvalite samme. VGA har dock lite sämre bildkvalite (Länk)

Bara köpa en DVI -> VGA och köra på eller om du har kosingen köpa en ny skärm med DVI/DP/HDMI

Skrivet av Phukkitt:

De flesta kör nog inte sin datorskärm via HDMI då den mest är menad för TV-apparater.
Nu är jag tyvärr inte så jättekunnig, men jag tror inte du förlorar så mycket på att köra en DVI->VGA-adapter, inte så mycket att det skulle vara värt att köpa ny skärm för det. Å andra sidan kanske du vill köpa ny skärm av andra anledningar, vad vet jag.

Är ingen större skillnad mellan DVI/DP/HDMI. Alla tre kan föra över ljud samt har samma digitala signal. Skillnaden är att DP är billigare att tillverka pga HDMI's licenskostnader. DP i senaste version har också mycket större bandbredd än vad en HDMI kan klara av om jag minns rätt.

Kör man DA omvandling till skärmen så kommer man få sämre bildkvalite dock tror jag inte man märker det om man inte letar efter felen som kan uppstå.

Skrivet av Maysay:

Jo, jag förstår att det är mest skärpan. Men när man kollar reviews m.m. av grafikkort så brukar de säga typ "Jag hoppas att du inte använder VGA adapter till detta kort fast det förljer med".

Jag är ganska nöjd med den jag har och tänkte att det var en extra kostnad att köpa en ny enbart för att utnyttja det mesta av ett grafikkort.
Då kanske en ny skärm kan vänta några månader? Tack för svaren.

Samtidigt så om man köper en biligare skärm så enbart för att få DVI så kanske det är onödigt också.

En sak att tänka på är att den billiga skärmen du tänker köpa inte heller har någon vidare panel som kommer dra ner bildkvaliten på de hållet istället. Allt är upp till dig hur mycket du vill lägga ut på en skärm. Folk säger att man inte skall använda VGA eftersom det är en död standard som inte används längre idag. Varför använda VGA när alla skärmar har DVI/HDMI/DP

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Mar 2011

Jag började köra med en DVI-kabel istället för en VGA-med-adapter-kabel för två månader sedan. Märker ingen skillnad alls i bildkvalité.
Från i Lördags och några dagar framåt sitter jag på VGA igen, märker fortfarande ingen skillnad mot DVI.

Så skärmens ålder spelar ingen roll.

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | XFX Radeon R9 390 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Jo visst är det en tydlig skillnad mellan VGA och DVI. Kanske inte lika tydlig som mellan analog och digital-tv men skillnad är det allt. Sen går det ju att köra med den gamla skärmen ett tag till men jag hade nog bytt ut den om jag haft den dagligen. Jag har själv min andra dator inkopplad via VGA men det är inget som stör mig då jag inte använder den så ofta.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Finns många fördelar med DVI, men det funkar bra med VGA också. Framförallt är du inte van vid DVI, så du ser ju ingen försämring av skärpan utan allt bör bara bli bättre med ett kraftigare grafikkort.

Skillnaden mellan DVI och VGA märks nog bäst när man kör kontorsprogram. I spel eller när man kollar på film osv. så hinner iaf inte jag kolla på om det ser suddigt ut. Text däremot är en milsvid skillnad.

En annan fördel med DVI är att skärmen alltid visar vad grafikkortet vill att den ska visa. Med VGA måste man för varje ny upplösning trycka på den fina lilla auto-knappen på sin skärm och hoppas att skärmen kan hitta kanterna på grafiken. Oftast lyckas den, men inte alltid. Detta beror på att VGA signalen inte innehåller information om var kanterna på bilden är. Med DVI får du alltid bästa möjliga bild helt automatiskt.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!