Officiellt: Windows 8 lanseras i oktober

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Men ni som sitter på Sweclockers och inte gillar Metro kan väl detta med registry hack vid detta laget! Eller ska ni ha en knapp där det står "stäng av metro" med en röd sidenduk!

Detta, en knapp för att stänga av vissa delar av operativsystemet hade absolut varit ett steg i rätt riktning. Valmöjligheter är BRA, inte dåligt. Riktigt trevligt hade det varit om Windows kom med en modulär uppbyggnad så att användaren kunde välja själv vad som installeras och vad som inte gör det. Utopin hade så klart varit om alla i hela världen körde öppna och fria system samt att DRM och annat sådant trams var strängeligen förbjudet..., men innan så kommer ske kommer de rosaprickiga enhörningarna invadera och skapa det eviga fjärde riket.

Permalänk
Medlem

I såna här lägen är man glad Linux finns till utan allt tjafs där användaren bestämmer hur det ska vara istället.

Allting där utveckligen går mot att gömma menyer är dålig användarupplevelse och det finns forskning på detta, Win8 är inte vägen att gå.

Permalänk
Snusfri

Även jag var väldigt mycket emot Metro tidigare men har nu testat det under några veckor på min netbook och jag gillar det mer och mer.

Under 99,99% av tiden så använder du det inte, då har du skrivbordet eller något annat program uppe, trycker du på "Win-knappen" så dyker Metro upp och det är som en extrastror startmeny där du kan flytta om och dona precis som du vill.

Det verkar som att de flesta som klagar och skriker "Jag ska fanimej aldrig uppgradera till skiten" är dom som inte testat det ett tag själv utan sett några filmsnuttar på dintub eller några screenshots.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ska uppdatera så snabbt som möjligt! Bara för Storage Spaces!

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VillhaÜberPC:

Jag tycker att Windows 8 inte verkar vara så jätte bra om jag ska vara ärlig fast vad vet jag egentligen jag kommer i alla fall inte skaffa windows 8 för mig så ser är det bara som windows phone. Jag tror att Windows 8 kommer bli en flopp fast igen vad vet jag, jag är verkligen inte bra på dator prylar osv.

Om man tänker på Windows 8 på en stationär dator med ett fysiskt tangentbord och mus så håller jag med.
Men Windows 8 är primärt viktigt för Microsoft på pekplattor och smartphones. Där kommer Metro gränssnittet till sin rätt.

Bara se på framtida säljprogonoser:
http://articles.businessinsider.com/2012-02-28/news/31106799_...
http://techcrunch.com/2012/04/10/gartner-tablets-apple-ipad-d...

Vill de vara med i matchen på den marknaden på allvar hade inte Windows 7 funkat. Men Windows 7 kommer förbli viktigt en lång tid framöver ändå, de flesta företag håller gå från XP till 7.

Så supporten på Windows 7 kommer att vara till 2020:
http://www.neowin.net/news/microsoft-extends-windows-7-suppor...

Så jag och många andra med en "vanlig" dator behöver inte oroa oss så mycket.

Permalänk
Medlem

som en tidigare postare skrev, Microsoft lånar lite Apple-tänk, låser in saker till deras store och tjänar än mer €€€&$$$
inte konstigt alls...

Som svar på frågan ang uppdatering, så blir det iaf en Transformer Book när den släpps.. så d blir mer ett köp, inte uppdatering..
dom stationära får nog leva med w7 ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Setesh:

Detta, en knapp för att stänga av vissa delar av operativsystemet hade absolut varit ett steg i rätt riktning.

Du har missuppfattat Windows 8. Windows är Metro, utan Metro finns inte Windows längre. Desktop är endast en app bland alla andra Metroappar i Windows 8. Den gamla desktopmiljön kommer försvinna och år 2020 räknar man med att mindre än 10% av tiden kommer spenderas i desktop. Källa:

http://www.itproportal.com/2012/06/29/report-traditional-micr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Fast det funkar ju inte i den senaste versionen.

Kan lova att det kommer att fungera, kommer inte att ta många dagar. Precis som allting annat.

Sen så är faktiskt inte Metro så bad som många tror, det är väldigt roligt och fruktansvärt snabbt! Med mus och tangentbord!

Den som är inkörd på Win8 kommer att göra allt snabbare än den som har Win7 Trust me.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Nuvarande startmeny är knappast inte bra, väldigt många program lägger till för vanliga användare skitgenvägar. Dessutom sorteras programmen efter tillverkarens namn, där det inte alltid är så lätt att komma ihåg vad tillverkaren till ett visst program heter eller vad ett specifikt program gör.

Jag skulle vilja att programmen sorteras efter programtyp. Alltså alla bildredigeringsprogram på ett ställe, detsamma gäller spel, filmprogram, programmeringsverktyg etc. Jag gjorde något sådant på windows 8 och det fungerade skapligt, detta är dock skitlätt att göra i gamla windows också. Bara det att jag tror det är rätt väg att överge den gamla programlaunchern.

Samtidigt är det smart för microsoft att ha liknande gränssnitt på alla plattformar, så att det blir enkelt både för användare och utvecklare.

Det jag tror är att det kommer bli otroligt mycket gnäll på hur dåligt windows 8 är, många kommer inte installera den, men nästa windows har nog en utvecklad metro och då kommer "alla" windowsanvändare köra den och acceptera gränssnittet.

*edit*
Jag upplevde ungefär samma sak på ett arbete en gång, där vi uppgradera till office 2007. Det var otroligt massa gnäll på arbetare som protesterade och sa att de vägrar lära sig något nytt och att det gamla var hur bra som helst, ett halvår efter hade varenda arbetare office 2007 hemma och vägrade köra något sämre.. I windowsfallet så tror jag detta först uppstår i "windows 9".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Det jag tror är att det kommer bli otroligt mycket gnäll på hur dåligt windows 8 är, många kommer inte installera den, men nästa windows har nog en utvecklad metro och då kommer "alla" windowsanvändare köra den och accepteragränssnittet.

Detta tror jag på, det Metro vi ser idag är version 1.0. Det kommer förstås bara bli bättre i framtida versioner, Windows 9 (Windows 8.1?).

Semi-offtopic: Såg förresten att Microsoft registrerat domänen www.xbox8.us och www.xbox8.org. Troligtvis kommer nästa Xbox heta Xbox 8 och köras på Windows 8. Källa:

http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/2354_xbox_720_blir_xbox_8

Tänk om Metroappar fungerar både för Xbox och Windows. Vore ett ganska logiskt drag av MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Känner att denna windows versionen kommer bli skit kass! Om man inte är allt för ung så vet man hur det har varit. Först kommer en skit version (tex windows 2000) sen windows xp (bra) sen W vista (skit kass) Nu w7 (bra) sen w8 (kass)?
Svårare än så är det inte? Ska försöka unvika windows 8 så mycket det går. Men jag är inte emot utveckligen, så det är bra att dem i alla fall släpper nått istället för ingenting!

Enligt den logiken var alltså NT4 bra? Körde själv Win2K och tyckte det var fantastiskt för sin tid.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Undrar varför frågan uppgradera eller ej vid release dök upp här. Vettigaste man kan göra är att låta win8 genomgå gemene svenssons sågande i ett par månader och se vilka uppdateringar Microsoft tvingas skicka ut i panik för att åtgärda klagomål. Ett windows är alltid moget först efter ett gäng patchar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mor5ives:

Undrar varför frågan uppgradera eller ej vid release dök upp här. Vettigaste man kan göra är att låta win8 genomgå gemene svenssons sågande i ett par månader och se vilka uppdateringar Microsoft tvingas skicka ut i panik för att åtgärda klagomål. Ett windows är alltid moget först efter ett gäng patchar.

Var det verkligen så när Windows 7 släpptes? Jag tycker att det fungerade mycket bra från dag 1. Du har rätt i att det har varit på det viset men jag håller inte med om att det är så längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollercoaster:

Detta tror jag på, det Metro vi ser idag är version 1.0. Det kommer förstås bara bli bättre i framtida versioner, Windows 9 (Windows 8.1?).

Semi-offtopic: Såg förresten att Microsoft registrerat domänen www.xbox8.us och www.xbox8.org. Troligtvis kommer nästa Xbox heta Xbox 8 och köras på Windows 8. Källa:

http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/2354_xbox_720_blir_xbox_8

Kanske blir Windows infinity, Xbox infiniy och Windows Phone infinity.
En plattform att styra dem alla.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Hur snabbt brukar det komma till MSDNAA?

Ska bli spännande med en välbehövlig uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tar alltid sådär obekvämt mycket längre tid än man tänkt sig, strax efter release till butiker är helt normalt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rollercoaster:

Du har missuppfattat Windows 8. Windows är Metro, utan Metro finns inte Windows längre. Desktop är endast en app bland alla andra Metroappar i Windows 8. Den gamla desktopmiljön kommer försvinna och år 2020 räknar man med att mindre än 10% av tiden kommer spenderas i desktop. Källa:

http://www.itproportal.com/2012/06/29/report-traditional-micr...

Läs för guds skull människa innan du svarar - jag skrev att valmöjlighet är bra och då kommer du med att metro numera "är" Windows. Det må så vara men det om något visar på hur inskränkt och i min mening dumt Microsoft tänker om de väljer att tvinga alla användare till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men ni som sitter på Sweclockers och inte gillar Metro kan väl detta med registry hack vid detta laget! Eller ska ni ha en knapp där det står "stäng av metro" med en röd sidenduk!

Förutom att, som du som är medlem på ett hårdvaru forum borde veta, är att Microsoft tog bort stödet för det hacket redan inför CP. Touché

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Windows 8, Windows Phone 8 och Xbox 8. NEW GENERATION BEGINS.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tycker win8 verkar riktigt nice, gillar man inte metro kan man väl bara klicka in sej på desktop och stanna där så är saken biff? eller finns det saker man gör varje dag man enbart kan göra i metro som man inte kan göra i desktop?

det enda som stör mej är ju då färgen, men känns ju som att de ganska fort kommer gå att individualisera saker å ting

Edit: vore fränt om man kunde dela upp desktop och metro dock så dom visades på olika skärmar samtidigt, precis som om man körde 2 skärmar med ett fullscreen program igång på ena och typ webläsaren i andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Läs för guds skull människa innan du svarar - jag skrev att valmöjlighet är bra och då kommer du med att metro numera "är" Windows. Det må så vara men det om något visar på hur inskränkt och i min mening dumt Microsoft tänker om de väljer att tvinga alla användare till detta.

Strejf aka Rollercoaster jobbar för MS och försöker på alla sätt promota W8 så det finns ingen anledning att diskutera alls med denna varelse.
Hade det inte varit för "Metro menyn" hade jag nog köpt W8 finns lite intressant saker i OSet, så hade metro varit ett program och inte tvärt om hade jag köpt W8. Men nu fick det bli en W7HP och en W7U (båda retail) för totalt 1500kr vilket jag tyckte var "prisvärt".

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hur ofta använder ni egentligen startmeny knappen..Jag gör det enbart när jag ska slå av burken som inte händer så ofta

Har testat Win8 och finns massor med nyheter som är riktigt bra..

Men smaken är som baken delad

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontel91:

Tycker win8 verkar riktigt nice, gillar man inte metro kan man väl bara klicka in sej på desktop och stanna där så är saken biff? eller finns det saker man gör varje dag man enbart kan göra i metro som man inte kan göra i desktop?

det enda som stör mej är ju då färgen, men känns ju som att de ganska fort kommer gå att individualisera saker å ting

Jag har svårt att starta program utan startmeny eftersom jag inte vill ha hela skrivbordet med ikoner, men du har kanske en lösning utan att gå in i metro? (utan att leta upp varje program i "den här datorn")

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chawan123:

Om man i framtiden kan stänga av metro helt och få tillbaka gamla start-menyn så kommer jag fundera på det, innan dess inte en chans att jag uppdaterar.

Såg nått klipp på tuben där de stänger av metro.
Verkar inte va några problem.
Men om jag skulle få för mig att använda metro gränstitten nån gång i framtiden så kommer jag ändra grafiken det ser ju ut som i en leksaksaffär.

Permalänk

Varför får jag känslan att det där "ikon-gränssnittet" inte kommer att locka många... tror det blir lika poppis som sidopanelen till Vista, man blev glad när man stängde av den...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Strejf aka Rollercoaster jobbar för MS och försöker på alla sätt promota W8 så det finns ingen anledning att diskutera alls med denna varelse.
Hade det inte varit för "Metro menyn" hade jag nog köpt W8 finns lite intressant saker i OSet, så hade metro varit ett program och inte tvärt om hade jag köpt W8. Men nu fick det bli en W7HP och en W7U (båda retail) för totalt 1500kr vilket jag tyckte var "prisvärt".

Han är inte särskilt diskret med det heller. För individer som denna är swecs blockera funktion riktigt användbar.

Håller med om att det finns bra saker i win8 och som tablet lösning är det riktigt bra men som desktop OS lämnar det en del att önska. Beror rätt mycket på hur var och en jobbar med sin dator men på desktopsidan misstänker jag att det antagligen blir en del protester i hushållen så vi får se vart det bär av efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollercoaster:

Var det verkligen så när Windows 7 släpptes? Jag tycker att det fungerade mycket bra från dag 1. Du har rätt i att det har varit på det viset men jag håller inte med om att det är så längre.

Kan hålla med Windows 7 fungerade bra från release. Jag körde dock RC till den slutade fungera. Men med Vista stämmer påståendet mycket bra in. Mycket beror nog på inkompatibel hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Förutom att, som du som är medlem på ett hårdvaru forum borde veta, är att Microsoft tog bort stödet för det hacket redan inför CP. Touché

Tror du på allvar att det inte kommer att gå att göra igen, så tror du rent fel! Och vadå "Touché" ? Reg hack kommer alltid att finnas och det tillkommer nya var dag! var så säker!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Körde Windows 8 från April till Juni. Gillade det inte alls, för surfplattor och mobiltelefoner kan jag dock tänka mig att det fungerar riktigt bra. Så, nae, kommer köra med Windows 7 tills dem inte ger stöd åt det längre, finns det då ingen bättre version av Windows är det Linux som gäller.

Skrivet av fermia:

Hur ofta använder ni egentligen startmeny knappen..Jag gör det enbart när jag ska slå av burken som inte händer så ofta

Själv har jag ett helt tomt skrivbord, och använder startmenyns sökfunktion så fort jag ska öppna något.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tror du på allvar att det inte kommer att gå att göra igen, så tror du rent fel! Och vadå "Touché" ? Reg hack kommer alltid att finnas och det tillkommer nya var dag! var så säker!

De har haft 1-2 månader på sig till RP men inte lyckats, kan ju vara för att koden för startmenyn är borta i RP? Men visst kommer det "lyckas" men saker ska inte behöva fixas de ska vara "rätt" från början.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

Ni vet väl varför Microsoft tog bort startmenyn? För att den nästan inte används alls i Windows 7. Källa:

http://ca.news.yahoo.com/blogs/right-click/why-microsoft-remo...