Kan jag kräva omleverans om reparation är påbörjad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jun 2008

Kan jag kräva omleverans om reparation är påbörjad?

Ni får den korta versionen här nu, jag köpte för en tid sedan en skärm hos en webbutik och vid uppackandet visade den sig vara defekt så jag kontaktade butiken för retur, det tog 4-5 dagar innan jag fick en retursedel att skicka tillbaka skärmen med. Nu två veckor senare efter returen blev jag trött på att vänta så jag kontaktade butiken och skärmen är på reparation men de kan inte ge mig någon tid på hur långt reparationen kommit eller hur lång tid som är kvar. Kan jag nu kräva en omleverans? Kan jag kräva att få en ny vara istället även om jag vet att de påbörjat en reparation?

Tack

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

De ska ta skälig tid, två veckor för en skärm är redan det på gränsen, informera dem om detta och begär en tidsram, kan de inte ge det inom några dagar skulle jag begära om-leverans och om de vägrar skulle jag anmäla dem till ARN och andra, många större webbbutiker är t.ex. med i Trygg E-handel som är väldigt bra att vända sig till isf då de har ganska sunda regler.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jun 2008

Jag har, via min okunnighet, gått med på att de skulle reparera varan - jag skulle krävt en omleverans direkt om jag bara vetat.
Jag har under min kontakt med sagda webbutik tydligt uttryckt att jag är i stort behov utav skärmen men jag undrar om jag nu trots att jag accepterat en reparation kan kräva en omleverans? Egentligen är det tre veckor som har passerat eftersom att butiken tog tid på sig att skicka retursedeln.

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av replay2:

Ni får den korta versionen här nu, jag köpte för en tid sedan en skärm hos en webbutik och vid uppackandet visade den sig vara defekt så jag kontaktade butiken för retur, det tog 4-5 dagar innan jag fick en retursedel att skicka tillbaka skärmen med. Nu två veckor senare efter returen blev jag trött på att vänta så jag kontaktade butiken och skärmen är på reparation men de kan inte ge mig någon tid på hur långt reparationen kommit eller hur lång tid som är kvar. Kan jag nu kräva en omleverans? Kan jag kräva att få en ny vara istället även om jag vet att de påbörjat en reparation?

Tack

Lör och söndagar räknas inte. Rep.tiden räknas ifrån att varan är mottagen.
Skälig tid är ett mycket löst begrepp, ARN brukar anse att den ligger på runt 4 veckor. Men, så vitt jag kommer ihåg, tas även höjd för om det sker under semestertid vilket kan göra den den skäliga tiden längre..

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Annars kan du bara ångra köpet eftersom den var DOA vid leverans men då kan de kräva dej på fraktkostnaden, vanligtvist behöver man bara stå för returfrakten.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire: