Kan jag kräva omleverans om reparation är påbörjad?

Permalänk
Medlem

Kan jag kräva omleverans om reparation är påbörjad?

Ni får den korta versionen här nu, jag köpte för en tid sedan en skärm hos en webbutik och vid uppackandet visade den sig vara defekt så jag kontaktade butiken för retur, det tog 4-5 dagar innan jag fick en retursedel att skicka tillbaka skärmen med. Nu två veckor senare efter returen blev jag trött på att vänta så jag kontaktade butiken och skärmen är på reparation men de kan inte ge mig någon tid på hur långt reparationen kommit eller hur lång tid som är kvar. Kan jag nu kräva en omleverans? Kan jag kräva att få en ny vara istället även om jag vet att de påbörjat en reparation?

Tack

Visa signatur

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Permalänk
Medlem

De ska ta skälig tid, två veckor för en skärm är redan det på gränsen, informera dem om detta och begär en tidsram, kan de inte ge det inom några dagar skulle jag begära om-leverans och om de vägrar skulle jag anmäla dem till ARN och andra, många större webbbutiker är t.ex. med i Trygg E-handel som är väldigt bra att vända sig till isf då de har ganska sunda regler.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag har, via min okunnighet, gått med på att de skulle reparera varan - jag skulle krävt en omleverans direkt om jag bara vetat.
Jag har under min kontakt med sagda webbutik tydligt uttryckt att jag är i stort behov utav skärmen men jag undrar om jag nu trots att jag accepterat en reparation kan kräva en omleverans? Egentligen är det tre veckor som har passerat eftersom att butiken tog tid på sig att skicka retursedeln.

Visa signatur

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av replay2:

Ni får den korta versionen här nu, jag köpte för en tid sedan en skärm hos en webbutik och vid uppackandet visade den sig vara defekt så jag kontaktade butiken för retur, det tog 4-5 dagar innan jag fick en retursedel att skicka tillbaka skärmen med. Nu två veckor senare efter returen blev jag trött på att vänta så jag kontaktade butiken och skärmen är på reparation men de kan inte ge mig någon tid på hur långt reparationen kommit eller hur lång tid som är kvar. Kan jag nu kräva en omleverans? Kan jag kräva att få en ny vara istället även om jag vet att de påbörjat en reparation?

Tack

Lör och söndagar räknas inte. Rep.tiden räknas ifrån att varan är mottagen.
Skälig tid är ett mycket löst begrepp, ARN brukar anse att den ligger på runt 4 veckor. Men, så vitt jag kommer ihåg, tas även höjd för om det sker under semestertid vilket kan göra den den skäliga tiden längre..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Annars kan du bara ångra köpet eftersom den var DOA vid leverans men då kan de kräva dej på fraktkostnaden, vanligtvist behöver man bara stå för returfrakten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233