ska köpa nytt grafikkort var längesen nu men är detta kortet bra? hjälp:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Okej så det är inte fel på korten då? kör jag med 12.7 sen när jag får hem det så borde det funka eller? Mvh.

Det är klart att det inte är fel på korten. Då skulle du för övrigt kunna reklamera.

7950 och 7970 är utgående modeller, i alla fall den senare. De ska ersättas med något annat, förmodligen 7950 Ghz, 7970 Ghz och 7990 (7970 X2).

Läs följande inlägg av Webhallen:

Skrivet av Webhallen:

Gamla 7970 kommer att fasas ut nu men det finns mycket på lager kvar i hubbarna och distrubutörerna så vi är inte riktigt där än. (De flesta tillverkare vi snackat med verkar inte helt nöjda med själva övergången kan ju tilläggas.)

Sen finns det redan kort på ingång men som inte heter GHz Edition i titeln nödvändigtvis med som ändå bygger på Tahiti Pro 2 eller Tahiti XT 2.

Kort sagt kommer det nog vara lite rörigt framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMuppet:

Det är klart att det inte är fel på korten. Då skulle du för övrigt kunna reklamera.

7950 och 7970 är utgående modeller, i alla fall den senare. De ska ersättas med något annat, förmodligen 7950 Ghz, 7970 Ghz och 7990 (7970 X2).

Läs följande inlägg av Webhallen:

så det kommer funka att spela bra med ett sånt kort med rätt drivrutin med 7950 och ja jag ska klocka det med den TOP kylaren?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

så det kommer funka att spela bra med ett sånt kort med rätt drivrutin med 7950 och ja jag ska klocka det med den TOP kylaren?

Ja, de flesta verkar tycka att problemen med 79x0 börjat lösa sig med Catalyst 12.7 Beta, så se till att köra den versionen (och uppgradera när nya släpps).

Varför ska du köpa TOP? Verkar onödigt. Jag skulle ta det billigare för 2690 som ser ut att ha samma kylare och klocka själv. Du kommer alldeles säkert komma riktigt långt!

Ta det här alltså:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148427-asus_radeon_hd...

Om inte något av kortet har låst spänning (jag vet inte).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMuppet:

Ja, de flesta verkar tycka att problemen med 79x0 börjat lösa sig med Catalyst 12.7 Beta, så se till att köra den versionen (och uppgradera när nya släpps).

Varför ska du köpa TOP? Verkar onödigt. Jag skulle ta det billigare för 2690 som ser ut att ha samma kylare och klocka själv. Du kommer alldeles säkert komma riktigt långt!

Jo jag tycker att det priset är bra men hoppas det är samma bra överklocknings potential på det också bara och kyler bra som det andra? :/

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Jo jag tycker att det priset är bra men hoppas det är samma bra överklocknings potential på det också bara? :/

Det är samma chip, möjligen högre binnat, men knappast värt priset. Ett vanligt 7950 kommer att komma mycket längre än de frekvenser 7950 TOP levereras med.

För 2890 kan du lika gärna köra Sapphire Radeon HD7970 3GB Dual-X för 3290 och få en helt upplåst Tahiti XT med 14% fler streamprocessorer och ännu högre klockfrekvenser och överklockningspotential.

Kör 2690 eller 3290. Ditt val.

edit: Se bara till att betala i förskott så har du även 14 dagars ångerrätt om du inte är nöjd.

edit2: Du har rätt att undersöka varan:

Skrivet av Konsumentverket:

Ångerrätt vid distanshandel

Du har 14 dagars ångerrätt när du köper varor och tjänster på distans. Reglerna gäller när du handlar på Internet, postorder, TV-shop och telefon. Men kom ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster.

Skrivet av Konsumentverket:

Undersöka varan

Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMuppet:

Det är samma chip, möjligen högre binnat, men knappast värt priset. Ett vanligt 7950 kommer att komma mycket längre än de frekvenser 7950 TOP levereras med.

För 2890 kan du lika gärna köra Sapphire Radeon HD7970 3GB Dual-X för 3290 och få en helt upplåst Tahiti XT med 14% fler streamprocessorer och ännu högre klockfrekvenser och överklockningspotential.

Kör 2690 eller 3290. Ditt val.

edit: Se bara till att betala i förskott så har du även 14 dagars ångerrätt.

Jag betalar med postförskott:) men blir det för 2690kr och sen överklocka det lite då lär jag kunna köra BF3 med högre inställningar vilket jag inte kan nu så bra. Drar jag på high med 4x så laggar det:( men kör jag på allt på ultra men stänger av 4x så laggar det absolut inget:) men detta kortet verkar pajj efter jag bytte till annan kylare, fick starta om datorn nu för att bilden på skärmen flyttar sig så det ser ut som man kör eyefinity eller nått:(

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Skrivet av DeathAdder89:

Tack lasergurka:D men är det nått fel på dom korten på webhallen eftersom dom är så billiga? kortet jag ska köpa där är ASUS directCUII 7950 för 2690 kr. Rätt billigt:)

Nepp, inget fel, de skrev i en annan tråd att de tyckt att priset på 7970/7950 var för lågt, och skickade därför ut skamerbjudanden till leverantörer för att se om de fick napp, och tillslut fick de det, så att de fick massa 7970/7950 för väldigt lågt pris, som de därför kan sälja ut väldigt billigt. Det är Webhallens förklaring i alla fall

Skrivet av Webhallen:

...
För övrigt är detta inte någon slags officiell sänkning som är på gång. När det är slut kommer vi att behöva höja upp igen till samma nivå som konkurrenterna ligger på.

Long story short:
Vi har länge (dvs sen Kepler lanserades) tyckt att 79x0-serien har varit för högt prissatt. Vi satt och klurade på vad VI tycker att de borde kosta för att vara riktigt heta igen och sen skickade vi (skam)bud på några stora lagerpartier och idag fick vi napp till våra stora förtjusning. Korten bör landa på vårt lager imorgon eller i övermorgon.

Skrevs i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1125176-webhallen...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Nepp, inget fel, de skrev i en annan tråd att de tyckt att priset på 7970/7950 var för lågt, och skickade därför ut skamerbjudanden till leverantörer för att se om de fick napp, och tillslut fick de det, så att de fick massa 7970/7950 för väldigt lågt pris, som de därför kan sälja ut väldigt billigt. Det är Webhallens förklaring i alla fall

Skrevs i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1125176-webhallen...

Okej då är jag med:D riktigt billigt eftersom det är bara webhallen som har så skit bra pris på sina 7950 eller 7970 dustinhome eller inet eller komplett är mycket dyrare med korten så jag slog till nu har beställt kortet nu ska bli gött att slippa den skiten jag har nu, bilden på skärmen flyttar sig var andra dag typ as störande och det klockas inte bra detta kortet

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|