Gammalt moderkort - AHCI eller RAID

Permalänk
Mattecoach

Gammalt moderkort - AHCI eller RAID

Jag har ett riktigt gammalt moderkort (LanParty UT P45-T2RS) där jag har kört RAID0 med två 1 TB diskar. Nu har jag skaffat SSD och skulle då byta till AHCI, men då slutar RAID att fungera! Det finns settings i BIOS som jag tolkar som att man ska kunna köra båda (finns en option där man kan välja IDE, AHCI eller RAID samt en där man kan välja IDE, RAID eller disabled), men jag har inte fått någon kombination att fungera. Antingen funkar AHCI, RAID eller så bootar inte datorn. Har en hel del data på diskarna som sitter i RAID, vilket gör att jag inte vill ta bort RAID till förmån för SSDn (har inte tillräckligt med hårddiskar i övrigt för att kopiera och sen kopiera tillbaka). Får just nu urusla resultat på min SSD (knappt snabbare än de andra diskarna), vilket inte alls känns kul.
Självklart skulle det vara på sin plats med nytt moderkort, men då denna investering också innebär ny processor och nytt minne är det utanför min budget nu.

Någon som har erfarenhet av detta moderkortet eller vet vad jag ska göra?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Mattecoach
Skrivet av jookeer:

Asså, ställ in BIOS i RAID, sätt SSD i ledig port

RAID aktiverar AHCI

Ibland skall man inte pilla innan man läst på

Hur förklaras då att AS SSD säger att AHCI inte är aktiverat och jag får kassa testresultat?

Jag har läst på en del, inget syfte med att vara otrevlig.

EDIT: Alltså pciide som är "bad". Vet att detta kan bero på drivrutiner, men svårt att hitta dessa till gammalt mobo...

Permalänk
Mattecoach

Skulle verkligen behöva hjälp med detta. Har försökt hitta BIOS-uppdateringar till mitt moderkort, men det verkar vara för gammalt helt enkelt. Någon som vet om jag är på rätt väg? Något annat jag kan testa?

Permalänk
Medlem

Testa om nyaste drivers från intel fungerar, gör de inte det får du nöja dig med en lägra max överföringshastighet. Det fina med SSD är ju accesstiderna. Förstår inte folk som gnäller över att testprogram visar ynka för lite. Oftast är det de små skrivningarna som är viktiga och de brukar sällan vara de högsta värdena.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Skulle verkligen behöva hjälp med detta. Har försökt hitta BIOS-uppdateringar till mitt moderkort, men det verkar vara för gammalt helt enkelt. Någon som vet om jag är på rätt väg? Något annat jag kan testa?

Det bör inte stå pciide - bad om kontrollern är inställd i raid...ncq ska fungera även med kontrollern i raid-läge. Kort sagt så ska du få ut full hastighet från ssd:n med kontrollern inställd på raid. Om inte så kan du ju alltid pröva en annan port. Sedan kan man ju alltid fråga vad det är för ssd och vilka hastigheter du får ut? Lägg gärna upp en skärmdump från as-ssd.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Ctrl:

Testa om nyaste drivers från intel fungerar, gör de inte det får du nöja dig med en lägra max överföringshastighet. Det fina med SSD är ju accesstiderna. Förstår inte folk som gnäller över att testprogram visar ynka för lite. Oftast är det de små skrivningarna som är viktiga och de brukar sällan vara de högsta värdena.

Vilka drivers från Intel skulle det vara? De som är för RAID-controllern?

Skrivet av jocke92:

Redan gjort, den stog på 0 redan innan.

Skrivet av Frispel:

Det bör inte stå pciide - bad om kontrollern är inställd i raid...ncq ska fungera även med kontrollern i raid-läge. Kort sagt så ska du få ut full hastighet från ssd:n med kontrollern inställd på raid. Om inte så kan du ju alltid pröva en annan port. Sedan kan man ju alltid fråga vad det är för ssd och vilka hastigheter du får ut? Lägg gärna upp en skärmdump från as-ssd.

Det står dock "AHCI BIOS NOT INSTALLED!" under post, men kan som sagt inte hitta BIOS-uppdateringar till detta moderkortet.

Jag har en Samsung 830 128 GB.

EDIT: En likadan disk i min laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Vilka drivers från Intel skulle det vara? De som är för RAID-controllern?

Redan gjort, den stog på 0 redan innan.

Det står dock "AHCI BIOS NOT INSTALLED!" under post, men kan som sagt inte hitta BIOS-uppdateringar till detta moderkortet.

Jag har en Samsung 830 128 GB.
http://i45.tinypic.com/20kwr5j.png

EDIT: En likadan disk i min laptop
http://i50.tinypic.com/35lw0b8.png

De där hastigheterna ser ut som sata 1,5gbit/s...pröva med disken i en annan port och se om det blir bättre.

Bios:

http://us.dfi.com.tw/DFI-Lanparty/support/MBBiosDownload.jsp?...