Windows 8 för OEM prissätts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Windows 8 däremot har INTE startmeny, INTE gadgets, INTE samma bra bakåtkompatibilitet med gamla versioner osv osv...

Jo Windows 8 har allt det där. Den har en startmeny som är lite större. Den har gadgets i form av live tiles och bakåtkompabiliteten är lika bra som Windows 7.

Windows 8 har dessutom en powerusermeny som Windows 7 saknar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Är det inget prispåslag på android? Om det är så så borde man väll räkna mellanskillnaden.

Det finns licensavgifter som tillverkarna (HTC, Samsung osv) behöver betala för patent som innefattas av Android men ägs av tex Microsoft. Tidigare var det så att Microsoft tjänade mer på Android än på sina egna Windows phones, men det kanske har ändrats nu. Förutom det är det inga avgifter för att använda Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Är det bara jag som tänker, att W8 är en miss och måste prisdumpas redan innan lansering?
Eftersom en W7 licens kostar det dubbla.
Vad tror ni det kostar att uppgradera till W7 från W8? kan man tjärna en slant på att gå en omvägen?

Det är nog att de byter strategi nu. De lär ju få ner andelen som piratar windows nu i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Inte? En av dom fa tillverkarna som gör riktiga data-spel är Blizzard. Övriga gör bara billiga ports av konsolspelen. Utvecklingen med pcspel upphörde effektivt vid xbox360.

Nej? Det finns massor av spel som är utvecklade främst till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Jo Windows 8 har allt det där. Den har en startmeny som är lite större. Den har gadgets i form av live tiles och bakåtkompabiliteten är lika bra som Windows 7.

Windows 8 har dessutom en powerusermeny som Windows 7 saknar:

http://www.windows8hacks.com/wp-content/uploads/2012/05/Scree...

Hur får jag in mina program i powerusermenyn?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kommer bli succé. Ef fet Facebook-knapp i mitten av skärmen så att Nisse-Pelle kan sitta med sin data och surfa på sitt internet.

Svensson Carlsson Nilsson och Johansson klarar sig bra med Windows 8, och för teknikanalfabeter är den här nerdummningen och appleifieringen av Windows perfekt. Men för oss entusiaster och nördar? Ja... Oss har Microsoft lämnat i sticket och detta är nog slutet på eran med "riktiga" operativsystem skulle jag tro. Mycket tråkigt.

Ja, för entusiaster och nördar använder primärt den långsamma startmenyn... En som verkligen lär sig att navigera i Windows fattar snabbt att det som går snabbt är att använda kortkommandon och sök, vilket också råkar vara två områden som förbättras i Windows 8. Nej, att klicka sig fram i startmenyn är snarast det som okunnige Svensson gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Hur får jag in mina program i powerusermenyn?

Verkar krångligt att lägga in dom där. Lägg dom i aktivitetsfältet istället så slipper du klicka två gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, för entusiaster och nördar använder primärt den långsamma startmenyn... En som verkligen lär sig att navigera i Windows fattar snabbt att det som går snabbt är att använda kortkommandon och sök, vilket också råkar vara två områden som förbättras i Windows 8. Nej, att klicka sig fram i startmenyn är snarast det som okunnige Svensson gör.

Skickades från m.sweclockers.com

This! använder aldrig startmenyn förutom, windosknappen+ skriv vad jag vill ha

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Jo Windows 8 har allt det där. Den har en startmeny som är lite större. Den har gadgets i form av live tiles och bakåtkompabiliteten är lika bra som Windows 7.

Windows 8 har dessutom en powerusermeny som Windows 7 saknar:

http://www.windows8hacks.com/wp-content/uploads/2012/05/Scree...

Om du med "En startmeny som är lite större" menar Metro så kan vi ju lika gärna lägga ner diskussionen. I så fall hade Windows 1.0 också en startmeny fast den var organiserad på ett annat sätt och kallades "Program manager", vilket förövrigt Metro liknar mycket mer än Startmenyn från Win95 och frammåt. Metro är inte en Startmeny.

Sedan om Bakåtkompatibiliteten är lika bra som i Win7 så är det konstigt att Firefox inte beter sig som det ska.

Live tiles måste man vara i metro för, det vill jag inte.

Det du säkert egentligen menar är att liknane funktioner finns där, men det du glömmer är att de alla förutsätter att man vill använda Metro, men om man inte vill det, utan håller sig till Desktop "appen" som det numera är (suck!) så blir Windows 8 väldigt klumpigt att jobba i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det du säkert egentligen menar är att liknane funktioner finns där, men det du glömmer är att de alla förutsätter att man vill använda Metro, men om man inte vill det, utan håller sig till Desktop "appen" som det numera är (suck!) så blir Windows 8 väldigt klumpigt att jobba i.

Jag håller mig till desktop och det är inte ett dugg klumpigt tycker jag. Men alla har olika åsikter, du får tycka som du vill så tycker jag som jag vill

Att din Firefox inte beter sig som det ska kan bero på att Windows 8 inte är färdigt ännu. Du kör på en icke färdig version av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, för entusiaster och nördar använder primärt den långsamma startmenyn... En som verkligen lär sig att navigera i Windows fattar snabbt att det som går snabbt är att använda kortkommandon och sök, vilket också råkar vara två områden som förbättras i Windows 8. Nej, att klicka sig fram i startmenyn är snarast det som okunnige Svensson gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du menar "blivit större och färggladare" så, visst.

EN funktion i Windows 8 är dock bra, och det är högerklicksmenyn... WinX eller vad den heter, där man får snabb åtkomst till viktiga funktioner, men allt annat är ljummet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Please datortillverkare: Ge mig möjligheten att slippa betala för skräp jag inte vill ha!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Verkar krångligt att lägga in dom där. Lägg dom i aktivitetsfältet istället så slipper du klicka två gånger.

Två problem.
1. Den kommer bli över full.
2. Där vill jag endast ha program som är igång och med breda knappar. (Edit: och de ska vara ogrupperade)

Nytt förslag?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Jag håller mig till desktop och det är inte ett dugg klumpigt tycker jag. Men alla har olika åsikter, du får tycka som du vill så tycker jag som jag vill

Men det går ju inte... Så fort man ska söka efter något så blir man utslängd i metro igen... Eller har jag missat något? Kan man söka program och inställningar och stanna i Desktop-läge?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Byt till Windows 95.

Varför? Funkar fint i både W7, Vista, XP varför ska jag gå ännu längre tillbaka? Menar du att saker var bättre förr innan W8 dvs?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du menar "blivit större och färggladare" så, visst.

EN funktion i Windows 8 är dock bra, och det är högerklicksmenyn... WinX eller vad den heter, där man får snabb åtkomst till viktiga funktioner, men allt annat är ljummet.

Du har verkligen noll koll om vad du pratar om.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Du har verkligen noll koll om vad du pratar om.

Tror han har missat den här listan

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1100005-saker-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Strejf bara nyfiken hur många konton är du uppe i nu?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Strejf bara nyfiken hur många konton är du uppe i nu?

Haha så less du är på att jag kommer och förstör din klagofest med en massa bra fakta om varför Windows 8 är underbart.

Permalänk
Medlem

Jag förstar uppriktigt sagt inte varför alla "entusiaster" är sa vansigt emot förändring? Vid varje uppgradering av Windows sa ska det skrikas om allt nytt är avskyvärt. Det börjar bli... utmattande. Se fram emot förändring istället!

För övrigt: Face it. Startmenyn är en oorganiserad, bloatad och kaotisk hög av genvägar. Och precis som andra säger: Jag använder den inte längre: win tangent + sök FTW. Lat tillverkarna trycka in sina genvägar till deras hemsida, avinstallation, readmes och fan (och hans moster) i den äckliga högen. Bara jag inte ser det när jag söker...

Jag är inte helt ense med Metro efter det att jag prövade det en timme. Anledningarna var:

  • I previewen fanns det inte tredjeparts mjukvaror, men de kommer med tiden.

  • Jag blev desorienterad av metro eftesom det var fullskärm, detta är en vanesak.

Gadgets var ett första steg, men även de var bloated och kaotiska och jag avaktiverade det sa snart jag kunde. Metros tiles kanske gör dem användbara. *haller tummarna*

Jag ser fram emot en skarp version av Win8, det ska bli kul och intressant! Att dumpa priserna till en vettigare niva och inkludera Office är ett smart sätt att börja mota Apple / Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du menar "blivit större och färggladare" så, visst.

EN funktion i Windows 8 är dock bra, och det är högerklicksmenyn... WinX eller vad den heter, där man får snabb åtkomst till viktiga funktioner, men allt annat är ljummet.

Om du bara tror att kortkommandona och söken blivit större och färggladare (hur sätter man färg på ett kortkommando?) så verkar du inte bara förvirrad över hur entusiaster använder Windows utan även dåligt påläst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inte så att man får köra android gratis men för att ha med google play och allt det där får man betala, därför det finns billiga kines surfplattor som saknar ex google play.

Vart har du fått det där ifrån? För att ha med google play så måste enheterna uppfylla vissa krav och tillverkaren måste vara med i Open Handset Alliance. Vad det kostar att vara med i OHA vet jag inte dock.

Permalänk
Medlem

Metro = Bob 2012.

http://spinor.info/weblog/?p=3030 (en annan lista)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Nej då, har läst den, men den är skriven med utgångspunkten att punkterna som "förbättrats" fungerar dåligt i Win7. Men det är ju inte alla som tycker.

Sedan ersätter ju knappast WinX startmenyn? Var fick han det ifrån? Det går inte ha programgenvägar där utan massa fulhack, så ska det inte behöva vara.

Men men... Vi får väll se hur det blir när det blir färdigt.

Sedan att säga att någon har "noll koll" för att de skiljer i åsikt är inte bra. För att göra in liknelse. Vi diskuterar inte om det är 20 grader i rummet, det går att kolla med ett mätinstrument. Vi diskuterar om det är varmt eller kallt. Om jag tycker att det är varmt när du tycker att det är kallt har jag väl inte "Noll koll" för det?

Jag blir så trött på folk som ska hålla på med personangrepp bara för att de inte har något bättre att komma med. Jag har testat Windows 8 sedan Dev Preview, men det behöver inte betyda att "ju mer man testar, desto mer inser man hur mycket bättre det är".

Det var samma sak med Vista... det var många som ivrigt klappande sa att Vista är det bästa sedan skivat bröd, och att alla som kör XP är bakåtsträvande idioter som inte har någon koll.. Och vi vet ju hur det gick med Vista, nästan mer kortlivat än ME.

Och min personliga åsikt, som jag klarar av att leverera utan att hoppa på folk, är att Windows 8 inte håller måttet, men Windows 9 eller vad det kan tänkas heta blir säkert bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Om du bara tror att kortkommandona och söken blivit större och färggladare (hur sätter man färg på ett kortkommando?) så verkar du inte bara förvirrad över hur entusiaster använder Windows utan även dåligt påläst.

Genom att tvinga ut folk i metro så fort de skall söka.

Eller vet du något sätt som man kan ge metro ett mer sobert utseende?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Är det bara jag som tänker, att W8 är en miss och måste prisdumpas redan innan lansering?
Eftersom en W7 licens kostar det dubbla.
Vad tror ni det kostar att uppgradera till W7 från W8? kan man tjärna en slant på att gå en omvägen?

Jag har Windows 7, ingen tvingar mig eller nån annan att uppdatera till Windows 8 om man inte vill. Sjuan supportas lång tid framöver:
http://www.neowin.net/news/microsoft-extends-windows-7-suppor...

Så varför ska man oroa sig så mycket om Windows 8 och prisättningen om man ändå tror att det blir ett fiasko?

Personligen tror jag att de sätter ett lågt pris på operativsystemet för att vara i nivå med iOS ungefär:
http://store.apple.com/se/product/MC573S/A?fnode=MTY1NDAzOA
http://afr.com/p/technology/digitallife/windows_so_cheap_it_a...

Det i sig är nåt positivt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Är grymt taggad på Windows 8! har tjatat om det innan, men Storage Spaces tror jag är räddningen till alla med mycket disk! Hoppas det levererar lika bra i verkligheten som på pappret.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Haha så less du är på att jag kommer och förstör din klagofest med en massa bra fakta om varför Windows 8 är underbart.

Fakta? Vad för fakta har inte sett någon fakta på mina frågor? När du börjar komma med fakta kanske det går att bemöta den?

Frågor om metro:
Varför är det bättre att inte se vad man har öppet när man öppnar ett nytt program?
Varför är en livetile bättre än en gadget?
Varför ska man skrolla sidled i metro?
Varför kan jag inte ha mina rutor med tiles i metro med 3 i bredd?
Varför lägger sig ensamma tiles högst upp i rutan?
Varför kan jag inte zooma hur jag vill i metro så jag slipper tiles som är 7,5x7,5cm stora på tvn?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Helt okej pris!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Fakta? Vad för fakta har inte sett någon fakta på mina frågor? När du börjar komma med fakta kanske det går att bemöta den?

Frågor om metro:
Varför är det bättre att inte se vad man har öppet när man öppnar ett nytt program?
Varför är en livetile bättre än en gadget?
Varför ska man skrolla sidled i metro?
Varför kan jag inte ha mina rutor med tiles i metro med 3 i bredd?
Varför lägger sig ensamma tiles högst upp i rutan?
Varför kan jag inte zooma hur jag vill i metro så jag slipper tiles som är 7,5x7,5cm stora på tvn?

Det är nog inte lätt att svara på vi har bara Release Preview att prova nu. Hur den slutliga riktiga versionen blir kan vi bara spekulera om.
En beta version är bara en beta trots allt.