Microstuttering även i simplare spel (Gigabyte HD 6850)

Permalänk
Medlem

Microstuttering även i simplare spel (Gigabyte HD 6850)

Har haft lite problem med mitt Gigabyte Radeon HD 6850 på sistone. Det har börjat lagga även i simplare spel på sistone, till exempel kan en 3D-match i Football Manager 2012 (som inte är ett dugg krävande) ha en del microstutter emellanåt. Även i mer krävande spel som GTA IV etc. så laggar det mer än förut, och jag kan även få vad som verkar vara artifacter ibland i just det spelet, lite genomskinnliga linjer osv.

När jag skaffade datorn fick jag 7.7 i grafikdelen på W7 experience index, men nu när jag gjorde om den fick jag bara 7.1... Jag vet att experience index inte är nåt att vanligtvis bry sig om, men ett sådant stort hopp nedåt bådar väl inte gott, när jag dessutom haft problem?
Borde jag ominstallera drivrutinerna helt med hjälp av driversweeper? Vågar man göra detta om man har en AMD-processor, eller kan man råka ta bort viktiga chipset-drivrutiner då också?

Permalänk
Medlem

Tror Windows "experience index" ändras när det kommer ny hårdvara osv men det är bara en gissning, angående microstutters och lagg, testa att rensa drivrutinerna och installera om dem.

http://www.overclock.net/t/988215/how-to-properly-uninstall-a...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tror Windows "experience index" ändras när det kommer ny hårdvara osv men det är bara en gissning, angående microstutters och lagg, testa att rensa drivrutinerna och installera om dem.

http://www.overclock.net/t/988215/how-to-properly-uninstall-a...

"Do not attempt the following method if you use AMD CPU/Motherboard otherwise you could remove important files such as chipset driver software ect that is needed to run the AMD based motherboard/CPU."
Vågar jag verkligen använda den metoden med tanke på citatet ovan? Har en AMD cpu...

Permalänk
Medlem

Ah ok nä det skulle jag inte göra rakt av, men testa att göra allt utom att regedit sökning efter amd borde vara lugnt, ATi kan du tabort allt utan minsta risk problemen kommer ju om du tar bort något i regedit som är AMD och visar sig vara någon chipgrej.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Okej, men tror du att problemet blir löst då? Det finns inga andra metoder som är mer anpassade efter någon med AMD-CPU? Existerar samma risk med t.ex. DriverSweeper, att man kan ta bort chipset-drivrutinen också?

Permalänk
Medlem

Du kan försöka med driversweaper men de kan skapa problem med, annars är ju backup på allt viktigt och ominstallation det alternativ typ som finns kvar och är säkrast.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Okej tack för hjälpen, hoppas verkligen jag slipper installera om, pallar inte behöva installera allt igen -.- Men ska ta backup på det jag behöver ha kvar och sen ta ett beslut på hur jag ska göra. Om nån annan har någon idé så skriv gärna!

Permalänk
Medlem

Om du bara har 1 6850 så har du inte microstuttering eftersom det bara uppstår om man har flera kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Om du bara har 1 6850 så har du inte microstuttering eftersom det bara uppstår om man har flera kort.

Okej... vad ska jag kalla det då? "mini-lag"? För det är vad det gör... laggar till lite då och då, ibland oftare. Oftast ca 1 sekund i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurral:

Okej... vad ska jag kalla det då? "mini-lag"? För det är vad det gör... laggar till lite då och då, ibland oftare. Oftast ca 1 sekund i taget.

Lagg, hackar, fpsdrop (?)

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Lagg, hackar, fpsdrop (?)

ja. okej. trodde bara microstutter var ett annat ord för det... sorry.

Permalänk
Medlem

menade inte det som drygt utan bara som förslag till vad man kan använda istället

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

menade inte det som drygt utan bara som förslag till vad man kan använda istället

jag förstår... tänkte först prova med bara en "vanlig" ominstallation, dvs använda amds avinstallerare för att se om detta eventuellt skulle hjälpa. Troligen behöver jag väl rensa upp hela skiten dock, men man vet aldrig? Förra gången jag gjorde en vanlig ominstallation glömde jag att ändra inställningen i windows update så att den inte laddar ner någon gammal driver själv...

Permalänk
Hjälpsam

Vad ahr du för CPU och hur mycket minne har du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad ahr du för CPU och hur mycket minne har du?

CPU = Athlon X4 645 3,1GHZ
8GB Ram

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kommer den där vanliga frågan igen: Har du rensat burken på damm och då speciellt graffekylaren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nu kommer den där vanliga frågan igen: Har du rensat burken på damm och då speciellt graffekylaren?

Gjorde det för inte sååå längesen, men det kan ju faktiskt mycket väl tänkas att det blir bättre om man rensar den igen... Ska köra lite tryckluft i helgen så får vi se