Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Nov 2008

Bearbeta plexiglas

Det är faktiskt lite data relaterat...
Jag tänkte ta 3st överblivna 120mm chassifläktar, eftersom dom är på 12volt, och sätta på hundburen i bilen för att få in sval frisk luft när jag parkerar med luckan öppen.
Fläktarna hade jag tänkt att montera på en skiva med krokar så att dom går att lyfta av o på. Det material jag har tillgång till är tjock plexiglas, fd balkong räcke.
Frågan är nu : Hur kapar jag till ? Jag har sticksåg och cirkelsåg, vilken är bäst ? Måste jag skaffa särskilt blad/klinga ?
Hur tar jag upp hålet bäst ? jag har en Hålskärare fr Clas Ohlson som skall klara hål på upp till 120mm, räcker den ?

PN
----
En klyktattare i förskingringen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2002

Borra håll i hörnen i plexit, och så tar du en fintandad klinga till sticksågen

Stationära: Intel i5 4690k 3,4GHz| 8GB DDR3 1800MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Intel Core2Duo E6600 2,4GHz | 2GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Klyktattar'n:

Det är faktiskt lite data relaterat...
Jag tänkte ta 3st överblivna 120mm chassifläktar, eftersom dom är på 12volt, och sätta på hundburen i bilen för att få in sval frisk luft när jag parkerar med luckan öppen.
Fläktarna hade jag tänkt att montera på en skiva med krokar så att dom går att lyfta av o på. Det material jag har tillgång till är tjock plexiglas, fd balkong räcke.
Frågan är nu : Hur kapar jag till ? Jag har sticksåg och cirkelsåg, vilken är bäst ? Måste jag skaffa särskilt blad/klinga ?
Hur tar jag upp hålet bäst ? jag har en Hålskärare fr Clas Ohlson som skall klara hål på upp till 120mm, räcker den ?

Tror sticksågen fungerar bäst, kör inte i allt för hög hastighet bara, då riskerar plexiglaset att smälta ihop igen. En hålskärare på 120mm är ju perfekt, kör på!

Se bara till så hunden inte kan få in tungan eller nåt annat i fläktarna om du hänger dom mot gallret.

Mvh Marcus

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Ta en sticksåg med blad för metall, detta har finare tänder än de för trä och kommer lämna ett finare snitt, samt det är mindre risk för att det "hugger".

Såga i lagom tempo, du kommer märka om du kör för fort eller långsamt.

rita upp cirkeln/rutan du ska såga upp, borra ett hål i varje hörn och sen är det bara att börja såga.

Hålsågen från CO på 120mm blir nog alldeles perfekt för en fläkt på 120mm.

Om fläktarna skall sitta nära hunden, köp gärna ett fläktgaller som hunden inte kan stoppa in något igenom (tunga,öra, näsa whatever).

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.