Dator vägrar känna igen USB-enhet med spiralsladd

Permalänk
Proffsmoddare

Dator vägrar känna igen USB-enhet med spiralsladd

Jag har ett mycket underligt problem... Jag bygger en arkadmaskin, liknande den jag byggde för ett år sedan(R-Kaid-6). Jag använder mig av samma spiralkabel och kontaktdon som då: En lursladd samt två st 4-pin DIN kontakter i varsin ända. Denna 4-pin-kabel fungerar som en vanlig USB-sladd, annat utseende bara. Nu till problemet, datorn vägrar känna igen USB-enheten med spiralkabeln inkopplad. MEN, om jag gör en sladd av en USB-kabel och två DIN-don så fungerar det ypperligt. Sladdarna är identiskt kopplade, den ena rak, den andre spiral. Ena fungerar, andra inte. Jag har suttit sen i morse, så jag har provat det mesta. Jag har provat i 4 olika PC-burkar med både Linux och Win. Enda undantaget är min egen rigg, DÄR fungerar spiralsladden. Visst, det är en något fräschare burk med USB3, men kan det verkligen ha med saken att göra? Alla tips eller tankar är välkomna. / Quizz

Permalänk
Medlem

Läs lite el-lära - speciellt den inverkan som induktans och kapacitans har på signalerna när man börjar komma upp i frekvens - så förstår du lite bättre varför det knasar. USB-kabeln består av + och - samt rx och tx och får på så vis en begränsning i kabellängd och kabeltyp. Om du interface'ar lite, t.ex. strömloop eller balanserat funkar det bättre - men kräver extra elektronik.

Permalänk
Proffsmoddare

Jo, jag är helt klart novis när det gäller el-lära. Jag tycker bara det är konstigt då jag inte haft problem med denna typ av kablar tidigare. Och varför funkar dom i en av datorerna. Är det längden som spökar tror du, eller kabeltypen? Spiralsladden är en vanlig klen telefonkabel på 75cm (6m utsträckt)

Permalänk
Medlem

There's your problem. USB är specat till max 5m om jag minns rätt, och det gäller noggrant utformade och avskärmade kablar. Långt ifrån vanlig telekabel alltså

Att det fungerar i vissa datorer är ett klassiskt exempel på vad som händer när man går utanför en specifikation - du vet aldrig vad som kommer att fungera.

EDIT: Här är ett exempel på hur en USB-kabel kan se ut:

Signaltrådarna i mitten är tvinnade medan plus- och minusledarna är raka och grövre, och hela kalaset är rejält avskärmat.

Permalänk
Proffsmoddare

Ok, så jag ligger och spelar med gränsen helt enkelt... Telekabeln är ju riktigt klent avskärmad också. Om jag spexar till en 3m USB-kabel stället med lite slang och kabelstrumpa så blir det nog finfint ändå. Tack för upplysningen!!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan kanske vara olika egenskaper på kabeln du använder, tex olika tvining eller att du skalat ändarna olika långt. Det kanske kan fungera att skifta ledare i kabeln beroende på hur den är uppbyggd, kan vara värt ett test.
Du kanske kan gå runt problemet med en repeater, troligen är det väl olika kvalitet på prylarna du har eller så har du byggt olika, men en repeater har bättre kretsar för att kompensera för kabeln. jag garanterar inget men du kan ju köpa en repeaterkabel och plocka kretsarna från och prova.
http://www.netonnet.se/art/dator/kabel-och-kontakt/usb/usb2/k...