Osäker på om grafikkorten går i Crossfire

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Maj 2012

Osäker på om grafikkorten går i Crossfire

Godmorgon!
Jag har två powercolor radeon hd 5770 som jag bryggkopplat i crossfire, det ena kortet blir väldigt varmt på sidan medans man knappt känner att det andra är varmt. Fläckten på det varmare kortet går också ganska mycket snabbare (men även detta kortet som sitter i plats ett, (..eller vad man nu kaller det för)).

Ja iallafall så testade jag att ta bort bryggan och se om windows experience index (7.4) hade förändrats, men nej. =/
/Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008

Kolla i CCC, att cf är aktiverad.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Alle22:

Kolla i CCC, att cf är aktiverad.

Förlåt mig, men vad står CCC för?'

Tack iallafall för ditt svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strömstad
Registrerad
Maj 2011

Catalyst control center=ccc
och den är grafikortets drivrutin har du det inte så kan du ladda ner det här:
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Speldator:Asus P8P67-M B3, Intel core i5 2500k (Arctic Cooling Freezer 13Pro), Asus Radeon HD 6870 Directcu,
Crosair Vengeance 8gb, XFX 750W Pro, Cooler Master Storm Trooper.
Andra dator:MSI-MS 7276, Intel core 2 quad q6600, Nvida geforce 8600 GS, FSP 460W

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Rasmusdator123:

Förlåt mig, men vad står CCC för?'

Tack iallafall för ditt svar!

Catalyst Control Center. Du är förlåten!

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Godmorgon!
Jag har två powercolor radeon hd 5770 som jag bryggkopplat i crossfire, det ena kortet blir väldigt varmt på sidan medans man knappt känner att det andra är varmt. Fläckten på det varmare kortet går också ganska mycket snabbare (men även detta kortet som sitter i plats ett, (..eller vad man nu kaller det för)).

Ja iallafall så testade jag att ta bort bryggan och se om windows experience index (7.4) hade förändrats, men nej. =/
/Tack!

Kan va så att ditt ena kort inte används överhuvudtaget tex som mina 680 det som sitter längst upp går alltid i 1098mhz maxad volt medans dom andra, när dom inte används går in i power mode läge och lägger sig på 370mhz och blir väldigt svala.

Kan va så att du inte spelar spel som stödjer CF/SLI altså 2 GPU.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Rassea98:

Catalyst control center=ccc
och den är grafikortets drivrutin har du det inte så kan du ladda ner det här:
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Tack för länken!

Skrivet av Zuggmate:

Catalyst Control Center. Du är förlåten!

Skönt det!

Skrivet av tvelander:

Kan va så att ditt ena kort inte används överhuvudtaget tex som mina 680 det som sitter längst upp går alltid i 1098mhz maxad volt medans dom andra, när dom inte används går in i power mode läge och lägger sig på 370mhz och blir väldigt svala.

Kan va så att du inte spelar spel som stödjer CF/SLI altså 2 GPU.

Så är det säkert med mina också, låter som det iallafall. Har inte spelat än men ska testa idag, så då lär väl båda få jobba lite.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu ska crossfire iallafall vara aktiverat, däremot var det inget som ändrade experience index (uppdaterade testet flera gånger) när jag slog på/av crossfire. Men det är väl bara experience index som spökar!

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Tack för länken!

Skönt det!

Så är det säkert med mina också, låter som det iallafall. Har inte spelat än men ska testa idag, så då lär väl båda få jobba lite.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu ska crossfire iallafall vara aktiverat, däremot var det inget som ändrade experience index (uppdaterade testet flera gånger) när jag slog på/av crossfire. Men det är väl bara experience index som spökar!

Index stödjer inte CF tror jag.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av tvelander:

Index stödjer inte CF tror jag.

Tror inte jag heller :=)

Stationär: Intel Core i5 4670k|Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB|AMD Radeon R9 280X|Corsair SSD Force Series F80A, 80GB 2,5"|Corsair TX850M
Laptop: HP Elitebook 8530W 120GB Kingston SSD| Mobil: OnePlus 5T
Fraktfritt på Inet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

Vilka spel spelar du? Och om du spelar, kör du i windowed mode då? Crossfire fungerar inte i windowed mode. Går du in på CCC kan du aktivera crossfire där i menyn och även kryssa i en ruta , typ "show crossfire logo when enabled" då får du en liten crossfire-logga uppe i högra hörnet på skärmen när du kör i crossfire, så vet man om det är igång eller inte. Om spelet stödjer crossfire eller inte tror jag inte spelar nån roll, det använder 2 kort oavsett.. WoW ska inte "stödja" crossfire men visst fan får man bättre prestanda med 2 kort Har själv kört med 2st 4890. Men detta endast i fullscreen då.

i7 7700kr @ 5ghz , gtx 1080ti, 16gb 3200mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Sen ska vi ju komma ihåg att de "svala"kortets värme stiger rakt upp på de varmare kortet!

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borås
Registrerad
Maj 2010

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro