Permalänk

Webbredaktör Student

Hej kom här om dagen in på Webbredaktörs utbildningen i Borås.
Som nybliven studen på 25 år, så kan man inte hjälpa att känna sig lite nervös för det nya livet.

Till min fråga, Jag är på jakt efter en smidig laptop men vet inte vilket krav på HDD storlek jag behöver då jag inte har någon aning om vad Webbredaktörsutbildningen kräver i studiematerialsväg.
Har kollat på denhär http://www.inet.se/produkt/1969436/asus-zenbook-ux31e-i5-128g...

Finns det någon som har lite tips till en blivande student?

Permalänk
Skrivet av Dirty_Harry:

Finns det någon som har lite tips till en blivande student?

Ja spara pengarna och vänta och se vad de andra har för dator och vad lärarna säger, dessutom påverkar skolans snålhet. Då en seriös skola åtminstone har vettiga skärmar som ni får låna till era datorer.
När du sedan behöver ha en persondator och har pengarna, så går en dator snabbt fixa på kafferasten om behovet skulle vara sådant. Så inget köp innan behov uppstår är min rekommendation.

Jag skulle gissa att du egentligen inte behöver ha någon bärbar dator alls och på många program så var nyttan med en egen bärbar dator inte stor, förutom då i vissa projektkurser på slutet. Nu är det dock roligt med en egen bärbar och denna rolighet kan motivera en att anstränga sig mer.

Min åsikt kring ditt datorval är:
Liten hårddisk, visst 128GB går, men jag skulle hellre ha valt en vanlig hårrdisk och sedan "aldrig" behöva fundera på vad man ska rensa. Det är gött att kunna strukturera hårddisken med en massa partitioner, där man förlorar spill utrymme då man bör ha x-antal lediga GB på varje.
Visserligen är ssd också gött, så det är en smaksak.

Skärmen ej IPS och glare, ingen skärm för de som håller på med grafisk design. Nu kommer väl du köra extern skärm till det mesta? Knappast sitta med den skärmen hemma eller? På förra jobbet småsysslade jag lite med "design" och amatörgrejer som billiga okalibrerade icke IPS skärmar. Där resultatet såg helt olika ut beroende på vilken skärm vi testade och min åsikt som amatör är, aldrig billiga dritskärmar vid "design arbete". Sedan så körde vi med 24" vilket mer eller mindre är standard idag och det är den storleken man minst behöver ha. Med detta menar jag alltså på den externa skärmen som du skulle ha hemma om du ej har en separat bra stationär dator.

*edit*
Det skulle inte alls förvåna mig om det är mycket macar på din utbildning och kanske en mac är ett bra val? Nå det upptäcker du snart när du väl har börjat programmet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Tack för tagen tid bud_bundy