Permalänk
Medlem

Problem med Wi-Fi - SSID

Hejsan,

Jag har en Linksys E3000 router med DD-WRT och efter ett tag så får jag problem med att Wi-FI inte fungerar på vissa enheter så som en laptop, telefoner osv. och enda sättet att få igång det igen är att byta SSID, då hoppar det igång igen. Försöker jag ansluta igen utan att byta SSID säger enheterna att dom inte kan nå nätverket av någon underlig anledning.

Någon som har något förslag på vad som kan vara galet då det funkar jätte bra ett tag för att sedan dö helt och fixas genom att byta SSID?

/ClowneN

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ett giltigt ssid ? dvs engelska och inga specialtecken, inte hellrr mellanslag är ok enligt standaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ett giltigt ssid ? dvs engelska och inga specialtecken, inte hellrr mellanslag är ok enligt standaren.

Japp. Kan ha hittat en lösning, har ju 2 olika iom 2,4GHz och 5GHz och jag tror jag haft samma SSID på båda dom men vet inte om det gjort någon skillnad men har nu 2 olika i alla fall.

Permalänk
Rekordmedlem

Det ska inte vara något problem att köra med olika ssid men det uppfattas som 2 olika wifinät då på gott o ont, det beror ju på hur man vill att det ska fungera, jag har själv kört med lika ssidn så jag lätt har kunnat låsa 5 Ghz prylarna så de inte hoppar ner till 2,4.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska inte vara något problem att köra med olika ssid men det uppfattas som 2 olika wifinät då på gott o ont, det beror ju på hur man vill att det ska fungera, jag har själv kört med lika ssidn så jag lätt har kunnat låsa 5 Ghz prylarna så de inte hoppar ner till 2,4.

Ok. Ja vet inte vad det kan vara annars, Bara det jag kommer på att dom båda hette samma Kör wifi på mixed mode och auto channel.

Permalänk
Rekordmedlem

Är du helt säker på att ett ssid byte är det enda som får igång nätet , har du provat att starta om alla wifiprylar samtidigt? det finns även en annan sak som ev skulle kunna hända om du bor där det finns enormt mycket wifienheter som passerar, typ en skola eller gångväg, om adressminnet i din enhet tar slut för att många enheter försöker ansluta till ssidt, då kan kan det funka om du inte broadcastar ssidt, det är ett långsökt problem men det kan hända med hemmaprylar i wifitäta omgivningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett halvår sedan jag skrev här men problemet kvarstår, dock inte använt det trådlösa på ett bra tag. Det fungerar jätte bra i flera dagar och sedan går det inte att ansluta med bärbar dator, ipad å telefoner fungerar så känns som ett skumt problem.

Kör fortfarande samma router dvs Linksys E30000

Print på Wifi delen:
http://i.imgur.com/urG7FpU.png

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ClowneN:

Ett halvår sedan jag skrev här men problemet kvarstår, dock inte använt det trådlösa på ett bra tag. Det fungerar jätte bra i flera dagar och sedan går det inte att ansluta med bärbar dator, ipad å telefoner fungerar så känns som ett skumt problem.

Kör fortfarande samma router dvs Linksys E30000

Print på Wifi delen:
http://i.imgur.com/urG7FpU.png

På bilden syns att du har autokanal och 20/40MHz kanalbredd (auto) kör man på 2,5GHz ska man helst bara köra 20Mhz kanalbredd, ställ den på det manuellt på 2,4GHz, och låt den vara på auto eller 40 MHz på 5GHz.
Du kan även se över vilka kanaler som används eftersom det är olika beroende på land, har du fel drivrutin i hosten så kan den vara spärrad till USA, de stoppar på 11, medan vi i Europa kan gå upp till 13, på 2,4GHz lås då kanal manuellt på 1, 6 eller 11 och/eller förvissa dig om att du har rätt land inställt i alla enheters drivrutin, det påverkar även på 5GHz bandet om du valt fel region.
Du kan ju även testa att tvångsstyra "nätverk modell"
Du kan ju prova och se om det blir bättre av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

På bilden syns att du har autokanal och 20/40MHz kanalbredd (auto) kör man på 2,5GHz ska man helst bara köra 20Mhz kanalbredd, ställ den på det manuellt på 2,4GHz, och låt den vara på auto eller 40 MHz på 5GHz.
Du kan även se över vilka kanaler som används eftersom det är olika beroende på land, har du fel drivrutin i hosten så kan den vara spärrad till USA, de stoppar på 11, medan vi i Europa kan gå upp till 13, på 2,4GHz lås då kanal manuellt på 1, 6 eller 11 och/eller förvissa dig om att du har rätt land inställt i alla enheters drivrutin, det påverkar även på 5GHz bandet om du valt fel region.
Du kan ju även testa att tvångsstyra "nätverk modell"
Du kan ju prova och se om det blir bättre av det.

Tackar skall testa detta. Om man ska ställa nätverks modell på något vad bör man ställa då?

Sedan, vilken kanal är bäst för 5GHz?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att du kan låsa nätverksmodell till 802.11 n , kanal väljer man utifrån angränsande nät och störningar, ska du kolla sånt så kör med inssider och kolla av omgivningarna
http://www.metageek.net/products/inssider/

Visa signatur