Skärmen slocknar sen börjar Grafikkortets fläkt snurra i 100% ?

Permalänk

Skärmen slocknar sen börjar Grafikkortets fläkt snurra i 100% ?

Märkte imorse när jag låg i sängen att datorn började låta som en dammsugare.
Gick upp och checkade läget och såg då att skärmen var helt svart, hörde utloggningsljudet men
den var fortfarande svart.

Så nu idag för ca 30 minuter sen så surfade jag sen så slocknade monitorn och blev svart. Den stängde inte av sej utan fick
bara ingen bild. När det hände så började grafikkortet låta för fullt. Fläkten gick antagligen på 100%.

Jag väntade ett tag för att se vad som skulle hända men det hände inget utan var tvungen att stänga av datorn med power knappen.
Startade datorn igen och nu funkar den som den ska tills om några timmar när problemet troligvis kommer hända igen.
Vad kan jag göra ?

Min dator ser ni i signaturen. Har inte uppdaterat BIOS eller nåt sånt. Har inte gjort nå märkvärdigt alls utan det problemet började imorse.
På ASRocks hemsida där man kan ladda ner BIOS uppdate så såg jag att de hade ett BIOS som löser problem med avstängning fast lite konstigt så är den till för Windows 8 så står det iaf.
Vad kan jag göra, alla tips uppskattas.

Permalänk

Haft liknande problem med mitt 6950. I mitt fall var det nätagget som klydda.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Skrivet av IsakPromKing:

Haft liknande problem med mitt 6950. I mitt fall var det nätagget som klydda.

Vad menar du med Klydda ?
Löste det sej när du skaffa dej ett nytt nätagg ?

Permalänk

Har samma problem. Fick nätagget utbytt med bekymmerna kvarstår. Tycker att fler och fler verkar få dessa problem med just 7970-kortet? Vad fasen kan problemet vara?!

- Värme verkar helt klart förvärra saken, men uppstår ibland även vid lägre temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Vad menar du med Klydda ?
Löste det sej när du skaffa dej ett nytt nätagg ?

"Klydda" är "krångla" fast med skånsk dialekt.

Permalänk

Har haft ett liknande problem sen jag köpte min nya dator för 3 månader sen, ihopsatt själv. Har ett radeon hd 7870 och ca 2 gång i månaden, när jag spelar något spel så slocknar skärmen och fläkten drar igång till 100%. Har ingen aning vad det är, har sökt som en dåre efter en lösning men ingenting har fungerat hittills. Det skumma är att det händer så oregelbundet.

Det verkar som om det är många som har ett liknande problem, oftast är det black screen och fläkten drar igång. Dock hittar jag ingen som förstår vad felet kan vara. Måste felet vara grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Har med mitt 7970 fått svart skärm två ggr, inte när ja sitter å spelar å belastar utan mitt i windows desktop. Omstart av datorn sen fungerar det igen... Dock går inte min fläkt på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Har med mitt 7970 fått svart skärm två ggr, inte när ja sitter å spelar å belastar utan mitt i windows desktop. Omstart av datorn sen fungerar det igen... Dock går inte min fläkt på max.

Det är sparfunktionen på AMD kortet som spökar tror jag, testa stänga av
Control Panel\System and Security\Power Options\Edit Plan Settings >> advanced settings >> PCI-E >> Link State Power Management >> Off.

Sitter du på ett 7970 kan du köra på Ghz BIOS med, funkar fint och med dual bios är det riskfritt typ

Hade liknande problem med mitt först men efter jag slog av det försvann problemet och när jag la in Ghz BIOS har det faktiskt varit mycket stabiliare (iaf känns det så).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Vad menar du med Klydda ?
Löste det sej när du skaffa dej ett nytt nätagg ?

Skrivet av FribBe:

"Klydda" är "krångla" fast med skånsk dialekt.

Just precis, klydda som krångla. Det försvann efter jag bytte nätagg ja.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce