Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Honda Mt5 startar ej

Tjena!

Skriver här på Sweclockers för att jag inte har accounts på andra forum.

Har just skaffat mig en honda mt5'a, problemet är att den inte startar.
Vi har kollat att vi har gnista, kollat förgasaren, vi har även använt startgas men inget av det funkar...
har bränslekranen på.

Vad skulle kunna vara felet? Om ni behöver mer info skriv!

Tack!

CPU: Intel core i7 2600k @ 4.4 GHz
GPU: Gtx 580
RAM: Corsair Vengeance CL9 4x4gb 1600MHz
SSD: Samsung 840 EVO 500GB ,x25-M 120GB
MOBO: Asus p8p67 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svearike
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av alexzpro:

Tjena!

Skriver här på Sweclockers för att jag inte har accounts på andra forum.

Har just skaffat mig en honda mt5'a, problemet är att den inte startar.
Vi har kollat att vi har gnista, kollat förgasaren, vi har även använt startgas men inget av det funkar...
har bränslekranen på.

Vad skulle kunna vara felet? Om ni behöver mer info skriv!

Tack!

Rengör tändstiftet, sätt sedan tillbaka det, kicka lite och kolla sedan om det är bensin på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Rengör tändstiftet, sätt sedan tillbaka det, kicka lite och kolla sedan om det är bensin på det.

Tändstiftet är helt nytt, och vi har redan kollat att det är bensin på tändstiftet, och det var det!

Tack för svar

CPU: Intel core i7 2600k @ 4.4 GHz
GPU: Gtx 580
RAM: Corsair Vengeance CL9 4x4gb 1600MHz
SSD: Samsung 840 EVO 500GB ,x25-M 120GB
MOBO: Asus p8p67 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Sep 2003

Denna tråd är just för dessa typer av frågor, http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007

Är de nån komp när du kickar? Kom ihåg att min MB50 (samma skit) inte ville starta å de va inget motstånd när man kicka den. Efter ett cylinderbyte så funkade den utmärkt.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011

Startar den inte på startgas är det med stor sannolikhet nått med tändningen....

Skickades från m.sweclockers.com

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av MakubeX:

Jo tack, jag såg den. Men efter jag läste så trodde jag att det bara var för saker man gjort och inte frågor.

Skrivet av Crippa90:

Är de nån komp när du kickar? Kom ihåg att min MB50 (samma skit) inte ville starta å de va inget motstånd när man kicka den. Efter ett cylinderbyte så funkade den utmärkt.

Det kan det kanske vara, Vi har ju ändå lite komprimering när man har tändstiftet i. Men det kanske inte alls är tillräckligt. Jag återkommer när vi har plockat isär motorn.

Tack!

CPU: Intel core i7 2600k @ 4.4 GHz
GPU: Gtx 580
RAM: Corsair Vengeance CL9 4x4gb 1600MHz
SSD: Samsung 840 EVO 500GB ,x25-M 120GB
MOBO: Asus p8p67 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av fizzdan:

Startar den inte på startgas är det med stor sannolikhet nått med tändningen....

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, man kan ju tycka det... Men vi har gnistor.

Tack

CPU: Intel core i7 2600k @ 4.4 GHz
GPU: Gtx 580
RAM: Corsair Vengeance CL9 4x4gb 1600MHz
SSD: Samsung 840 EVO 500GB ,x25-M 120GB
MOBO: Asus p8p67 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av alexzpro:

Jo, man kan ju tycka det... Men vi har gnistor.

Tack

kan vara att gnistan är så klen att kompressionen släcker gnistan dock.. Kan ju vara dålig kompression också...

Skickades från m.sweclockers.com

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Startgas är INTE bra att använda på en tvåtaktare då den löser upp tvåtaktsoljan (plus alla andra oljor med för den delen) och därmed förhindrar smörjning.
Så använd inte det.

Sen kan det vara många fel tänder den alls?
Vi kan börja med hur ser gnistan ut? storlek,färg? Den ska vara stor och inte hoppa runt på stiftet vilket den kan göra om den är liten.
Är den liten så kan man minska avståndet på gapet på stiftet det ska ligga mellan 0,6-0,7mm om tändspole,stift,konding,brytare,kablar är bra men om tex spolen börjar tappa lite ork (heller om det är en pirat spole) så kan det behövas att man går ner i gnistgap till 0,4-0,5mm.
Köp bladmått och gå INTE efter ögonmått för det kan då skilja 0,2-0,4mm för en som är väldigt erfaren med det och mycket mer för en oerfaren.

Sen ska gnistan vara så vit,ljusblå som möjligt men om spole,konding är dåligt så kan den vara blå,gul,orange och det kan till viss del förbättras med mindre gnistgap men är den riktigt dålig så är det byta av det som är dåligt som gäller.
Sen vad har du för tändsystem på den brytare heller brytarlöst?
Är det brytarlöst så är det ganska vanligt att tändspolen (mer exakt den brytarlösa delen som är inbyggd i den) går sönder om det är en pirat,eftermarknadsspole som oftas är rent skit.

Ett annat allvarligt fel med dessa pirat spolar (i alla fall på honda mt,mb5) är att en del kan gå väldigt bra med trim och varva 15-20000 utan problem medans den andra man köpte på samma ställe och samma märke knappt orkar varva 5000 (och vid en riktigt vass motor så ligger effekten oftas över 10000 och under 8000 finns inget alls).
Det är därför alla honda trimmare som kör mopperace och så alltid köper 10-20st spolar (heller kan ge hur mycket som helst på tradera,ebay för en orginal) och oftas får dom då ut 1-2 bra spolar.
Det finns även skräckexempel på dessa spolar som gör att en orginal mt5 knappt rör sig då den inte orkar få i mer än tvåan.

Sen är det ju frågan hur tändningen står är det brytarlöst så kan du ju inte gå efter när brytarna öppnar utan man får då ställa den efter spåret som finns på plattan se den första bilden i denna tråd för hur den ska stå orginal.
https://www.flashback.org/t1634928

Är den trimmad heller orginal? om orginal är det då orginal förgasaren på den?. Finns det luftfilter på den? och då menar jag ett filter och inte bara en slang till en tom plast burk som det "ska" sitta ett filter i? Hur ser detta filter ut? kan det vara täppt?

I vilket fall som helst så kan det vara att det ligger skit i reedventilerna som hindrar dom från att sluta sig helt och hållet (heller dom kan vara skadade heller slut det är ju en slit vara).
Man kan kolla om reedventilerna sluter tätt genom att ta bort luftburk,slang,etc så att man kan hålla handen en bit bakom helst mer än 2cm och sen att någon kickar hårt med full gas du ska då inte få någon luft,bensin på handen du kan få extremt lite på handen så den kanske blir extremt lite fuktig men är det mer än så är det skit,trasiga,slut.
Så skruva då ur dom rengör med bensin,avfettning,tandborste,etc och gör det med förgasare,insug ,slang,luftburk med då det kan ligga lite skit i dom med som i värts afall får motorn att starta och den suger då i sig skiten och stannar (heller går inte att få igång efter att du stängt av den har hänt mig två gånger) nästintill direkt med skit i reeden igen (ja dom är väldigt känsliga det är därför viktigt med luftfilter).
Och en av gångerna det hände mig så tror jag det var skit i vevhuset (som mycket väl kan gå uoo och sätta sig i reed'en igen) för jag fick rengöra reedventilen 8-9 gånger innan den inte fick skit i sig direkt efter man startade den igen detta var på en skoter som min kusin kört utan luftfilter en halv sommar för den gick lite fortare utan (för det var ju ganska täppt) och därmed drog han vl in en hel del skit överallt.
Och det är inte dom stora sandkornen,stenar,etc som ställer till det dom fastnar ju inte direkt någonstans utan åker igenom och ut direkt i motorn utan det är det där fina vägdammet som typ geggar i hop sig lite av bensinen som gör det mesta (typ storlek på kornen som vetemjöl) och det fastnar lätt överallt och det sliter på kolv,cyl,ringar nåt förjävligt.

Och till sist finns det packboxarna en bakom svänghjulet och tändplattan om du skruvar dän svänghjulet,plattan så ser du den om du tar nageln och trycker på den lite så ska den vara mjuk och följsam så det ska inte bli nåt märke efter nageln (mer än nån,några sek).
Är den hård så finns det risk att den läcker och du får då samma effekt som om reedventilen inte tätar dvs luft,bensin kommer inte upp till cylindern utan går tillbaks genom förgasare heller ut genom packboxarna fast läcker boxen borde det synas på att den är blöt särskilt om du kickat,sprungit en halv dag.
Den andra packboxen sitter bakom kopplingskåpan som du då behöver skruva av (och tömma ur oljan).

Det andra jag kan tänka mig att kolla är om du har komp det är ganska svårt att känna på honda när man kickar då det är stor utväxling på den och motorn snurrar sakta (därför dom mest extremt trimmade hondorna kan vara lite tjuriga att kicka igång kalla då dom vill ha lite varv för att orka starta och man får ofta springa igång dom kalla).
Om du är osäker skruva ur stiftet och kicka utan och se hur stor skillnad det är heller håll för tändstiftshålet med tummen,fingret och kicka så märker du om det i alla fall är skaplig komp heller ingen alls.
Sen kolla så inte ljuddämparen är täppt vilket dom kan vara orginal om dom fått lite mycket soppa och med det menar jag slutdämparen under sadeln heller utblåset på cylindern och i extrema fall början på rörkröken.

Kan tilläga att då startgas löser upp oljan så minskar kompen då oljan faktiskt har en hel del att göra med att hålla kompen på rätt sida av ringarna,kolven vilket kan leda till mer svårstartad motor.

Ett exempel är disselmotorer som är lite halvslut och man står och maler och maler och den små tänder men är ganska långt från att starta så tror dom flesta att fortsätter jag mala så ökar ju värmen och den får lättare att tända och det stämmer ju MEN oljefilmen försvinner samtidigt och släpper då ner mycket komp i vevhuset vilket dp leder till mindre komp och mindre värme och detta jämnar då ut sig och den blir inte bättre av att mala mer på starten.
Utan det är knappt det går att startaden efter man haft motorvärmare i ett par timmar och betydligt varmare motor (den hade startat direkt med motorvärmare om man INTE malt med kall motor)

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av fizzdan:

kan vara att gnistan är så klen att kompressionen släcker gnistan dock.. Kan ju vara dålig kompression också...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är klart.

Tack för svar

Skrivet av grizzly666:

Startgas är INTE bra att använda på en tvåtaktare då den löser upp tvåtaktsoljan (plus alla andra oljor med för den delen) och därmed förhindrar smörjning.
Så använd inte det.

Sen kan det vara många fel tänder den alls?
Vi kan börja med hur ser gnistan ut? storlek,färg? Den ska vara stor och inte hoppa runt på stiftet vilket den kan göra om den är liten.
Är den liten så kan man minska avståndet på gapet på stiftet det ska ligga mellan 0,6-0,7mm om tändspole,stift,konding,brytare,kablar är bra men om tex spolen börjar tappa lite ork (heller om det är en pirat spole) så kan det behövas att man går ner i gnistgap till 0,4-0,5mm.
Köp bladmått och gå INTE efter ögonmått för det kan då skilja 0,2-0,4mm för en som är väldigt erfaren med det och mycket mer för en oerfaren.

Sen ska gnistan vara så vit,ljusblå som möjligt men om spole,konding är dåligt så kan den vara blå,gul,orange och det kan till viss del förbättras med mindre gnistgap men är den riktigt dålig så är det byta av det som är dåligt som gäller.
Sen vad har du för tändsystem på den brytare heller brytarlöst?
Är det brytarlöst så är det ganska vanligt att tändspolen (mer exakt den brytarlösa delen som är inbyggd i den) går sönder om det är en pirat,eftermarknadsspole som oftas är rent skit.

Ett annat allvarligt fel med dessa pirat spolar (i alla fall på honda mt,mb5) är att en del kan gå väldigt bra med trim och varva 15-20000 utan problem medans den andra man köpte på samma ställe och samma märke knappt orkar varva 5000 (och vid en riktigt vass motor så ligger effekten oftas över 10000 och under 8000 finns inget alls).
Det är därför alla honda trimmare som kör mopperace och så alltid köper 10-20st spolar (heller kan ge hur mycket som helst på tradera,ebay för en orginal) och oftas får dom då ut 1-2 bra spolar.
Det finns även skräckexempel på dessa spolar som gör att en orginal mt5 knappt rör sig då den inte orkar få i mer än tvåan.

Sen är det ju frågan hur tändningen står är det brytarlöst så kan du ju inte gå efter när brytarna öppnar utan man får då ställa den efter spåret som finns på plattan se den första bilden i denna tråd för hur den ska stå orginal.
https://www.flashback.org/t1634928

Är den trimmad heller orginal? om orginal är det då orginal förgasaren på den?. Finns det luftfilter på den? och då menar jag ett filter och inte bara en slang till en tom plast burk som det "ska" sitta ett filter i? Hur ser detta filter ut? kan det vara täppt?

I vilket fall som helst så kan det vara att det ligger skit i reedventilerna som hindrar dom från att sluta sig helt och hållet (heller dom kan vara skadade heller slut det är ju en slit vara).
Man kan kolla om reedventilerna sluter tätt genom att ta bort luftburk,slang,etc så att man kan hålla handen en bit bakom helst mer än 2cm och sen att någon kickar hårt med full gas du ska då inte få någon luft,bensin på handen du kan få extremt lite på handen så den kanske blir extremt lite fuktig men är det mer än så är det skit,trasiga,slut.
Så skruva då ur dom rengör med bensin,avfettning,tandborste,etc och gör det med förgasare,insug ,slang,luftburk med då det kan ligga lite skit i dom med som i värts afall får motorn att starta och den suger då i sig skiten och stannar (heller går inte att få igång efter att du stängt av den har hänt mig två gånger) nästintill direkt med skit i reeden igen (ja dom är väldigt känsliga det är därför viktigt med luftfilter).
Och en av gångerna det hände mig så tror jag det var skit i vevhuset (som mycket väl kan gå uoo och sätta sig i reed'en igen) för jag fick rengöra reedventilen 8-9 gånger innan den inte fick skit i sig direkt efter man startade den igen detta var på en skoter som min kusin kört utan luftfilter en halv sommar för den gick lite fortare utan (för det var ju ganska täppt) och därmed drog han vl in en hel del skit överallt.
Och det är inte dom stora sandkornen,stenar,etc som ställer till det dom fastnar ju inte direkt någonstans utan åker igenom och ut direkt i motorn utan det är det där fina vägdammet som typ geggar i hop sig lite av bensinen som gör det mesta (typ storlek på kornen som vetemjöl) och det fastnar lätt överallt och det sliter på kolv,cyl,ringar nåt förjävligt.

Och till sist finns det packboxarna en bakom svänghjulet och tändplattan om du skruvar dän svänghjulet,plattan så ser du den om du tar nageln och trycker på den lite så ska den vara mjuk och följsam så det ska inte bli nåt märke efter nageln (mer än nån,några sek).
Är den hård så finns det risk att den läcker och du får då samma effekt som om reedventilen inte tätar dvs luft,bensin kommer inte upp till cylindern utan går tillbaks genom förgasare heller ut genom packboxarna fast läcker boxen borde det synas på att den är blöt särskilt om du kickat,sprungit en halv dag.
Den andra packboxen sitter bakom kopplingskåpan som du då behöver skruva av (och tömma ur oljan).

Det andra jag kan tänka mig att kolla är om du har komp det är ganska svårt att känna på honda när man kickar då det är stor utväxling på den och motorn snurrar sakta (därför dom mest extremt trimmade hondorna kan vara lite tjuriga att kicka igång kalla då dom vill ha lite varv för att orka starta och man får ofta springa igång dom kalla).
Om du är osäker skruva ur stiftet och kicka utan och se hur stor skillnad det är heller håll för tändstiftshålet med tummen,fingret och kicka så märker du om det i alla fall är skaplig komp heller ingen alls.
Sen kolla så inte ljuddämparen är täppt vilket dom kan vara orginal om dom fått lite mycket soppa och med det menar jag slutdämparen under sadeln heller utblåset på cylindern och i extrema fall början på rörkröken.

Kan tilläga att då startgas löser upp oljan så minskar kompen då oljan faktiskt har en hel del att göra med att hålla kompen på rätt sida av ringarna,kolven vilket kan leda till mer svårstartad motor.

Ett exempel är disselmotorer som är lite halvslut och man står och maler och maler och den små tänder men är ganska långt från att starta så tror dom flesta att fortsätter jag mala så ökar ju värmen och den får lättare att tända och det stämmer ju MEN oljefilmen försvinner samtidigt och släpper då ner mycket komp i vevhuset vilket dp leder till mindre komp och mindre värme och detta jämnar då ut sig och den blir inte bättre av att mala mer på starten.
Utan det är knappt det går att startaden efter man haft motorvärmare i ett par timmar och betydligt varmare motor (den hade startat direkt med motorvärmare om man INTE malt med kall motor)

Ok, tack för svar, återkommer med svar när jag läst vad du skrivit. Kommer ta ett tag...

Tack för svar

CPU: Intel core i7 2600k @ 4.4 GHz
GPU: Gtx 580
RAM: Corsair Vengeance CL9 4x4gb 1600MHz
SSD: Samsung 840 EVO 500GB ,x25-M 120GB
MOBO: Asus p8p67 PRO