Möjligt med 2mm moderkortsdistanser? Tunt material som hindrar kortslutning?

Permalänk
Medlem

Möjligt med 2mm moderkortsdistanser? Tunt material som hindrar kortslutning?

Hej.

Undrar om det är möjligt med att bara köra 2mm höga moderkortsdistanser och istället ha någon plast eller något som isoloerar så att moderkortet inte kortsluts. Vad tror ni?

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Borde gå alldeles utmärkt om det inte är så att något blir alldeles för varmt pga för liten luftspalt undertill,
och att materialet inte kan laddas med statisk elektricitet.

Notera BORDE

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Är inte utskärningarna i chassit för I/O-plåten/uttagen, anpassade efter en viss distanshöjd?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Hej.

Undrar om det är möjligt med att bara köra 2mm höga moderkortsdistanser och istället ha någon plast eller något som isoloerar så att moderkortet inte kortsluts. Vad tror ni?

Mvh/Tullen

Har diskuterats flitigt att moderkortet jordar i distanserna. Det är kanske inte direkt skadligt men kan få en del effekter om man ersätter de med icke ledande material.
Jag har plastbotten i mitt ombyggda chassi och har dragit ringkabelskor från varje distans till ytterhöljet på nätagget, mest för att vara säker.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HCP:

Har diskuterats flitigt att moderkortet jordar i distanserna. Det är kanske inte direkt skadligt men kan få en del effekter om man ersätter de med icke ledande material.
Jag har plastbotten i mitt ombyggda chassi och har dragit ringkabelskor från varje distans till ytterhöljet på nätagget, mest för att vara säker.

Man behöver ju inte isolera skruvarna, går bra att ha metall där men isolera resten med plast, man kan säkert göra en lösning med brickor om man vill det, pillig men fullt genomförbart om man ska bygga nått eget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såsom trådskaparen skriver blir det bara lägre höjd på moderkortets position, inget som säger att jordningen skulle påverkas?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Kretskort är gjorda av glasfiberarmerad polyester så testa gjuta ett tunt lager polyesterharts under moderkortet. Har själv haft planer på att göra så på ett moderkort efter att jag såg någon göra det med bus-minnen men blev aldrig av. Har smält plast under kretskortet på ett tangentbord och det rekomenderar jag inte. Visserligen isolerar plasten men den krackelerar.
Vet inte om polyesterharts under moderkort är en bra idé så skulle nog testa det på någon riktigt gammal och slö dator först

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Såsom trådskaparen skriver blir det bara lägre höjd på moderkortets position, inget som säger att jordningen skulle påverkas?

Problemet är väl möjligtvis att någon del på moderkortet kan sticka ut mer än de 2mm som distanserna ger, och då kortslutas mot underlaget om det är ledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är inte utskärningarna i chassit för I/O-plåten/uttagen, anpassade efter en viss distanshöjd?

precis, hur löses detta på bästa sätt?

Lär ju bli ett h*****e och montera l/O plåten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Har diskuterats flitigt att moderkortet jordar i distanserna. Det är kanske inte direkt skadligt men kan få en del effekter om man ersätter de med icke ledande material.
Jag har plastbotten i mitt ombyggda chassi och har dragit ringkabelskor från varje distans till ytterhöljet på nätagget, mest för att vara säker.

Hade varit tradigt om det varit ett måste, vad gör du i det fallet där du kopplar datorn till ett ojordat uttag?
Moderkortet jordas (om möjligt) på väldigt många olika ställen, även vid I/O-plåten osv, så ditt jobb låter duktigt overkill.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Själv anväder jag ofta into IO plåt. Om du är orolig för kortis undeder så lacka det underligande materialet förs med ike statis lack. Sen så vad gäller temp vet jag inte. På de flästa ställen jag boot har jag inte haft el och inte haft problem med att det behövs en jordpunkt på MB skruvarna sen AT. Men jag kan fortfarande inte rekomendera att skita i det. Skulle nog vara lite lättare om du berättade både var du ska koppla in den samt varför du vill ha de lägre samt hårdvara.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.