AMD sänker priserna på Radeon HD 7000-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD sänker priserna på Radeon HD 7000-serien

AMD genomför ytterligare prissänkningar för Radeon HD 7000-serien, däribland flaggskeppen HD 7970 och HD 7950. Dessutom lockas kunder med spel i kartongen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Är ganska trött på CF. Hoppas personligen att Nvidia följer med och sänker lite

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Grafikkort är allderles för dyrt idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

"showdow"

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

Det verkar som de flesta har gått på Nvidia. GTX 600 serien känns som det självklara om man ska spela. Låg strömförbrukning och mycket prestanda per watt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nvidia kommer följa efter och eftersom det gamla 7970 reas ut så finns det ingen anledning att köpa det "nya" kortet.

Permalänk

Gott gott, kanske blir ett AMD kort då.

Permalänk
Medlem

Brabra.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det var på tiden. Grafikkort är allderles för dyrt idag.

Jag köpte AMD radeon hd7950 igår för 2600kr på Webbhallen
Fanns 1 kvar i Göteborg och det tog jag!
Sägs vara ett av de fyra bästa korten på marknaden nu men däremot det tystaste 28nm kortet
Köp köp köp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

__________________________________________________________________________________
Chassi:Fractal Design Arc, CPU:Intel i5 3570k 4,00Ghz,GPU: Asus Radeon HD7950 Direct Cu 2 3gb,RAM:Corsair Vengeance 8gb 1600MHz, MK Asus P8Z77-M PRO,PSU: Corsair 600W Gaming series,HDD1TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB, Mus:Razer Abyssus, Tangentbord:Logitech G110, OS:Win7

Permalänk
Medlem

Jag vill se 7990 nu. Bryr mig inte så mycket om prestandan sålänge det blir billigare och lite kallare än att köpa 2 extra kort för att köra trifire! Tänker inte ha jobbat övertid helt i onödan nu.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-Martin:

Jag köpte AMD radeon hd7950 igår för 2600kr på Webbhallen
Fanns 1 kvar i Göteborg och det tog jag!
Sägs vara ett av de fyra bästa korten på marknaden nu men däremot det tystaste 28nm kortet
Köp köp köp

Skickades från m.sweclockers.com

Jag saknar tiden när Nvidias 600-serie (6600, 7600 osv) gick på 1000-1500Kr. Mer än så är jag inte villig att betala för ett grafikkort, och det skall vara passivt kylt, annars kan det kwetta

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känner mig nöjd med mitt 7970 för 3000 Kr

Verkar kämpigt just nu för AMD-korten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag saknar tiden när Nvidias 600-serie (6600, 7600 osv) gick på 1000-1500Kr. Mer än så är jag inte villig att betala för ett grafikkort, och det skall vara passivt kylt, annars kan det kwetta

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749505&cks=ASS&assoc=B99...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Jag vill se 7990 nu. Bryr mig inte så mycket om prestandan sålänge det blir billigare och lite kallare än att köpa 2 extra kort för att köra trifire! Tänker inte ha jobbat övertid helt i onödan nu.

Vill du inte slösa din övertid på fel kort, så skall du köpa ett Nvidia kort.

Du slipper myckket problem med drivers. AMD har mycket problem med nya spel. När NVIDIA redan har en beta driver ute för ett spel(När föregångaren till beta drivern redan funkar) så har AMD användare problem med krashar/fps osvosv. Detta läser jag relativt ofta för nya spel. Nästan aldrig NVIDIA. De har jävligt sällan problem.

Du får va du betalar för. Som med mycket annat, snålar du så får du äta upp de sen

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Den röda fläkten på bilden betyder att det kortet inte är passivt...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Alltid trevligt med prissänkningar. Jag har haft AMD ATI kort och aldrig mer.

Lycka till med alla era driver byten ni som skaffar ett.

Permalänk
Medlem

Det hade varit helt rätt kort för mig OM det varit passivt kylt, men det har ju fläkt. Kul att det finns kort i den prisklassen dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bästa valet nu vore ju nästan att köpa ett Sapphire 7970 ref-kort, GHzEd flasha det och om man vill köpa en:
http://www.inet.se/produkt/5322090/arctic-cooling-accelero-xt...

Skrivet av Ozzed:

Det var på tiden. Grafikkort är allderles för dyrt idag.

Skrivet av Ozzed:

Jag saknar tiden när Nvidias 600-serie (6600, 7600 osv) gick på 1000-1500Kr. Mer än så är jag inte villig att betala för ett grafikkort, och det skall vara passivt kylt, annars kan det kwetta

? Det är väl fan bara att köpa ett kort i samma prisklass fortfarande?! Toppkortet då 6800 Ultra gick på 6k vid släpp! (?!)

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Vill du inte slösa din övertid på fel kort, så skall du köpa ett Nvidia kort.

Du slipper myckket problem med drivers. AMD har mycket problem med nya spel. När NVIDIA redan har en beta driver ute för ett spel(När föregångaren till beta drivern redan funkar) så har AMD användare problem med krashar/fps osvosv. Detta läser jag relativt ofta för nya spel. Nästan aldrig NVIDIA. De har jävligt sällan problem.

Du får va du betalar för. Som med mycket annat, snålar du så får du äta upp de sen

Så då skall jag alltså behöva
1. Sälja mitt nuvarande 7970.
2. Hoppas på mer övertid så jag har råd med att köpa mig ett GTX690 som med största sannolikhet inte kommer ha bättre GPGPU prestanda än ett 7990
3. Varför skulle jag vilja tumma på värdefull prestanda som behövs för Bitcoins eller Folding@home?
4. Nvidia har ju aldrig haft fel på sina drivrutiner..*Host*295.xx*Host*.

Båda företagen har/kommer att ha problem med drivrutiner förr eller senare. Anser du inte det så kan du ju börja utveckla drivrutiner på en stenhård deadline som fungerar perfekt utan några som helst buggar till en helt ny arkitektur i version 1 av den

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Bästa valet nu vore ju nästan att köpa ett Sapphire 7970 ref-kort, GHzEd flasha det och om man vill köpa en:
http://www.inet.se/produkt/5322090/arctic-cooling-accelero-xt...

? Det är väl fan bara att köpa ett kort i samma prisklass fortfarande?! Toppkortet då 6800 Ultra gick på 6k vid släpp! (?!)

Relativt sett har "prestanda per krona" sjunkit mycket de senaste åren. För 3 år sedan kunde du få ett "bra" kort för 1500Kr, det verkar mer eller mindre omöjlogt idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Den röda fläkten på bilden betyder att det kortet inte är passivt...

Finns inga passiva kort alls i det segmentet (såvitt jag kunnat hitta). Det brukar bero på att de utvecklar för mycket värme för att gå att kyla passivt.

Den utvecklingen har inget med priser att göra, utan beror snarare på att grafikkort blivit mycket mer energislukande komponenter de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Relativt sett har "prestanda per krona" sjunkit mycket de senaste åren. För 3 år sedan kunde du få ett "bra" kort för 1500Kr, det verkar mer eller mindre omöjlogt idag.

Håller med, för 4 år sedan fick man ett 4850 för 1400:- vid release. Det låg ungefär som 7850 gör idag prestandamässigt. Ja faktum är att det inte ligger så galet mycket under 7770 i faktisk prestanda, minnesmängden är det som håller tillbaka 4850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Vill du inte slösa din övertid på fel kort, så skall du köpa ett Nvidia kort.

Du slipper myckket problem med drivers. AMD har mycket problem med nya spel. När NVIDIA redan har en beta driver ute för ett spel(När föregångaren till beta drivern redan funkar) så har AMD användare problem med krashar/fps osvosv. Detta läser jag relativt ofta för nya spel. Nästan aldrig NVIDIA. De har jävligt sällan problem.

Du får va du betalar för. Som med mycket annat, snålar du så får du äta upp de sen

Du har rätt om drivrutinerna, men att påstå att det har med snåleri att göra tar jag som en förolämpning. Vid lansering låg 7970n på ~5200kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

de kan sänka det till 500kr för topmodellen om de vill jag kommer aldrig köpa amd kort i framtiden.

Betalar hellre mer för nvidia kort för stabilare drivrutiner och veta att de funkar till alla nya spel som släpps istället för att vänta i flera månader på en fix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Relativt sett har "prestanda per krona" sjunkit mycket de senaste åren. För 3 år sedan kunde du få ett "bra" kort för 1500Kr, det verkar mer eller mindre omöjlogt idag.

Det stämmer säkert men de senaste 5(?) åren har spelutvecklingen i princip stått still grafiskt sett. De senaste 3 åren har det kommit vad, typ 3 nya generationer grafikkort! Skulle säga att du får ett väldigt bra kort för 1000-lappen idag.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Relativt sett har "prestanda per krona" sjunkit mycket de senaste åren. För 3 år sedan kunde du få ett "bra" kort för 1500Kr, det verkar mer eller mindre omöjlogt idag.

Nej, jag tycker det är ganska snarlikt, om något så har det blivit billigare. För under 2k har man alltid fått ett instegskort i prestandasegmentet. Ser man till de bästa pretandakorten har prisnivån snarare justerats neråt.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Håller med, för 4 år sedan fick man ett 4850 för 1400:- vid release. Det låg ungefär som 7850 gör idag prestandamässigt. Ja faktum är att det inte ligger så galet mycket under 7770 i faktisk prestanda, minnesmängden är det som håller tillbaka 4850.

4850 fanns med 2gb och kostade runt 2500kr.

Skillnaden idag är ju att grafiken har blivit enormt mycket mer krävande. Hade du ett 9800pro som kostade runt 2000kr kunde du maxa alla spel. Idag skulle ett kort aldrig kunna åstakomma samma sak med ett modernt spel (exempelvis bf3) Nu krävs allt ifrån SLI lösningar till Crossfire etc.

Sen hjälper det väl inte ett dugg att man åtminstone ska ha 2-3 skärmar också

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Det verkar som de flesta har gått på Nvidia. GTX 600 serien känns som det självklara om man ska spela. Låg strömförbrukning och mycket prestanda per watt.

Say WUT???

Största trollet idag. vad har nvidia med den här artikeln att göra?...förresten glöm det, jag vill inte ha något svar av dig.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

de kan sänka det till 500kr för topmodellen om de vill jag kommer aldrig köpa amd kort i framtiden.

Betalar hellre mer för nvidia kort för stabilare drivrutiner och veta att de funkar till alla nya spel som släpps istället för att vänta i flera månader på en fix

Citat:

Vill du inte slösa din övertid på fel kort, så skall du köpa ett Nvidia kort.

Du slipper myckket problem med drivers. AMD har mycket problem med nya spel. När NVIDIA redan har en beta driver ute för ett spel(När föregångaren till beta drivern redan funkar) så har AMD användare problem med krashar/fps osvosv. Detta läser jag relativt ofta för nya spel. Nästan aldrig NVIDIA. De har jävligt sällan problem.

Du får va du betalar för. Som med mycket annat, snålar du så får du äta upp de sen

Underbart med alla fanboys! Man blir bara trött.....Vet inte varför jag fortfarande orkar störa mig. Är nog mest för att inte folk ska lyssna på dessa människor och låta bli att köpa ett mycket prisvärt kort. Nvidia och AMD har båda haft problem med sina drivrutiner. Jag har ägt både Nvidia och AMD kort av senare generationer och båda har haft sina problem. Just nu har jag ett 7970 och har inte haft ett enda problem med varken drivrutiner eller hårdvara.

Hoppas folk kan se igenom fanboyismen som genomsyrar alla trådar nuförtiden.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

de kan sänka det till 500kr för topmodellen om de vill jag kommer aldrig köpa amd kort i framtiden.

Betalar hellre mer för nvidia kort för stabilare drivrutiner och veta att de funkar till alla nya spel som släpps istället för att vänta i flera månader på en fix

Jag gillar inte faktumet att det finns så pass trångsynta människor, du måste ju kunna göra ett logiskt beslut utan att låta dig styras och bubblas av ett företag.
om alla tänkte som dig skulle till slut AMD gå i konkurs och Nvidia skulle upphöra att existera på grund av konkurrenslagen.
hoppas du inser att det du säger låter väldigt dumt.

Visa signatur

mvh