Komplett, garantiärende.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2007

Komplett, garantiärende.

Har tidigare vid flera tillfällen haft problem med Komplett vid reklamationsärenden. De gör allt för att försöka undvika att byta ut produkter som går sönder under garantitid och skyller på kunden.

Denna gång är det en polare till mig som skickade in sitt moderkort efter ett haveri under en flashning av bios. Datorn hängde sig och startade inte upp därefter, han kunde inte heller återställa bios med USB sticka. Nu påstår de att han har haft sönder CPU sockeln och därmed så gäller inte garantin. Jag bifogar deras bilder på sockeln. De påstår alltså att denna skada har gjorts vid demontering eller montering av CPU:n. Jag tror inte på detta för fem öre! En pinne som står rakt upp är inget man direkt lyckas med om man inte går in för att ha sönder sockeln. Har ni någonsin sett något liknande? Och tror ni att denna skada skulle kunna göras genom demontering?

När mitt moderkort gick sönder för många år sedan så tog det mig 6 månader av bitchande innan jag fick ett nytt.
Har ni haft liknande problem med komplett vid garantiärenden? I detta läge står ord mot ord så polaren kommer fortfarande att anmäla dem till ARN men det är som sagt inte första gången jag hör talas om problem med denna butik.

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Skadade sockelpinnar beror i princip alltid på handhavandefel vid monteringen. Komplett agerar korrekt. Och ja, det är lätt hänt om man råkar stöta till pinnarna med antingen skyddet eller kanten/hörnet på CPUn (eller något helt annat).

Är man inte absolut säker på sitt kunnande bör man alltid köpa monteringen av butiken, till oftast en marginell merkostnad. Då slipper man sådant här.

Är det enbart en pinne är det relativt enkelt att fixa själv, så länge man inte lyckas bryta av den.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av MultiMan:

Skadade sockelpinnar beror i princip alltid på handhavandefel vid monteringen. Komplett agerar korrekt. Och ja, det är lätt hänt om man råkar stöta till pinnarna med antingen skyddet eller kanten på CPUn (eller något helt annat).

Är man inte absolut säker på sitt kunnande bör man alltid köpa monteringen av butiken, till oftast en marginell merkostnad. Då slipper man sådant här.

Är det enbart en pinne är det relativt enkelt att fixa själv, så länge man inte lyckas bryta av den.

Det verkar som att de agerat "korrekt", men vilken bra butik som helst skulle bytt ett sådant moderkort. Har skickat in flera moderkort med trasiga pinnar, och varje gång har butiken varit sjysta och hjälpt till.

Men det är komplett det handlar om, och deras support är tyvärr bland de sämre i klassen. Nästan i stil med Pixmania och ClickOK.

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Galka:

Har tidigare vid flera tillfällen haft problem med Komplett vid reklamationsärenden. De gör allt för att försöka undvika att byta ut produkter som går sönder under garantitid och skyller på kunden.

Denna gång är det en polare till mig som skickade in sitt moderkort efter ett haveri under en flashning av bios. Datorn hängde sig och startade inte upp därefter, han kunde inte heller återställa bios med USB sticka. Nu påstår de att han har haft sönder CPU sockeln och därmed så gäller inte garantin. Jag bifogar deras bilder på sockeln. De påstår alltså att denna skada har gjorts vid demontering eller montering av CPU:n. Jag tror inte på detta för fem öre! En pinne som står rakt upp är inget man direkt lyckas med om man inte går in för att ha sönder sockeln. Har ni någonsin sett något liknande? Och tror ni att denna skada skulle kunna göras genom demontering?

http://i48.tinypic.com/1zn7qcl.jpg

http://i50.tinypic.com/fjlq2t.jpg

http://i48.tinypic.com/2q8zork.jpg

http://i47.tinypic.com/2cxg969.jpg

När mitt moderkort gick sönder för många år sedan så tog det mig 6 månader av bitchande innan jag fick ett nytt.
Har ni haft liknande problem med komplett vid garantiärenden? I detta läge står ord mot ord så polaren kommer fortfarande att anmäla dem till ARN men det är som sagt inte första gången jag hör talas om problem med denna butik.

Hur såg kortet ut när din polare skickade in det till butiken?

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

har själv aldrig haft problem med reklamationer hos komplett. bara varit bra bemötanden där.

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

Komplett brukar lösa saker och ting snyggt senast gick musen sönder och ett minne blåskärmade vid start behövde inte ens skicka sakerna in till dem fick nytt direkt lika dant med ett nätagg från dustic hcg620w som led av colwhine fick nytt 1 par dagar efter och behövde inte skicka tillbaka det andra det kallar jag service!

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Galka:

De (Komplett) påstår alltså att denna skada har gjorts vid demontering eller montering av CPU:n. Jag tror inte på detta för fem öre! En pinne som står rakt upp är inget man direkt lyckas med om man inte går in för att ha sönder sockeln. Har ni någonsin sett något liknande? Och tror ni att denna skada skulle kunna göras genom demontering?.

Är det fin fem fel eller? Har du lust att beskriva var denna trasiga pinne befiner sig? För jag ser inget
Rent generellt så måste Komplett bevisa att det finns ett samband mellan det defekta stiftet och bios-uppgraderingen med hänvisning till att datorn fungerade innan.
Finner det dessuotm en smula ossanolikt att man lyckas förstöra bara ett stift. Är man fumlig så borde det visa sig lite tydligare - annars är det ett konstruktionsfel på en vara som riktar sig till konsumenter.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det fin fem fel eller? Har du lust att beskriva var denna trasiga pinne befiner sig? För jag ser inget
Rent generellt så måste Komplett bevisa att det finns ett samband mellan det defekta stiftet och bios-uppgraderingen med hänvisning till att datorn fungerade innan.
Finner det dessuotm en smula ossanolikt att man lyckas förstöra bara ett stift. Är man fumlig så borde det visa sig lite tydligare - annars är det ett konstruktionsfel på en vara som riktar sig till konsumenter.

Det är en pinne som man kan se som sticker rakt upp i luften, jag borde ha ringat in den men tänkte inte på det ;).

Precis, om det vore så att min kompis är klantig nog att skada sockeln då skulle det ha varit flera pinnar skadade, SAMT att pinnen står rakt upp, den är inte lite böjd utan den står rakt upp i luften som om man har lyft på den.

Jag kan inte svara för hur kortet såg ut när han skickade in det, men jag har förtroende nog att det inte var skadat på detta sätt iaf. De vägrar i nuläget ens prova kortet, själv hade jag försökt att korrigera stiftet med en pincett med tanke på att det är lyft, men de påstår att det kommer skada deras testutrustning om de försöker...

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det fin fem fel eller? Har du lust att beskriva var denna trasiga pinne befiner sig? För jag ser inget
Rent generellt så måste Komplett bevisa att det finns ett samband mellan det defekta stiftet och bios-uppgraderingen med hänvisning till att datorn fungerade innan.
Finner det dessuotm en smula ossanolikt att man lyckas förstöra bara ett stift. Är man fumlig så borde det visa sig lite tydligare - annars är det ett konstruktionsfel på en vara som riktar sig till konsumenter.

Där har du en ny bild.

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

Jag tror att din polare skickade in moderkortet utan plastskyddet som sitter i sockeln vid leverans, gör man det så är det automatiskt no no från butiken man köpt det ifrån, då kan det ju lika hänt under tranporten till butiken... Men oavsett så är detta men böjda pinnar ett problem oavsett vem som är den skyldige.

Skall man vara riktigt säker skall man ju montera CPU och moderkort i butiken i närvaro av en säljare men det blir ju svårt vid leverans och andra sidan skulle ju butikerna kunna förmontera CPUn på moderkortet innan leverans och sätta ett sigill på valfritt ställe.

Är då sigillet brutet vid en eventuell retur av moderkort och processor så är garantin förbrukad...

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av milla_66:

Jag tror att din polare skickade in moderkortet utan plastskyddet som sitter i sockeln vid leverans

Det kan de väl för guds skull inte räkna med att man har kvar. Neka garanti för att man slängt förpackningen.

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Make.Sense:

Det kan de väl för guds skull inte räkna med att man har kvar. Neka garanti för att man slängt förpackningen.

Skojar du? Moderkort med dessa socklar får enbart transporteras med skyddet på, annars skadas de mer eller mindre garanterat. Och jo, de kan räkna med att kunden förpackar varan på ett sätt som förhindrar transportskador.

Jag tror nog att de flesta butiker skickar ut ett nytt sockelskydd om man bara frågar innan. Det ligger i allas intresse.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Make.Sense:

Det kan de väl för guds skull inte räkna med att man har kvar. Neka garanti för att man slängt förpackningen.

Som en person som jobbar i butik så är det krav att orginalförpackning skall finnas vid ev returer, dock kan inte behöva dessa vid reklamationer.

Men har kunden fraktat varan på ett sånt sätt att skada(n) kan ha uppkommit vid frakten är det ju ingen reklamation utan handhavandefel och då är det ju kunden som måste bevisa att skadan fanns där innan transporten.

Foton är aldrig fel, en kompis hade fotat lite bilder på omgivning och på dessa foton syns hans garage som senare fick skador av snö som rasade. Med dessa foton kunde han bevisa att taken var skottade och snöfria nån vecka innan detta hände och försäkringsbolaget var nöjd och glad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Tjena, jag som är "polaren"
Gjorde kontot här nyss bara för att kunna svara på denna tråd då jag har tillgång till dator temporärt.

Som svar på några frågor.

Har byggt med datorer i 10 år ungefär. En sådan skada blir inte utav klantighet, isof hade fler piggar varit skadade inte bara EN enstaka. Samt att jag hade märkt det då jag är rätt pedantisk vid att lägga märke till detaljer och fel.
När jag skickade in kortet såg det helt normalt ut, det fanns definitivt INTE en pigg som stack RAKT upp som bilderna visar. Jag hade märkt detta vid demontering. Däremot har jag inga "bevis" då jag inte tog bilder innan jag skickade detta.

Om detta skulle ha skett vid montering skulle min dator inte ha funkat alls så i detta fall är det vid demontering då detta skall ha skett. Och hur man lyckas få enbart EN pigg att stå rakt upp när man lyfter ur processorn är ett stort frågetecken för mig. Speciellt då man lyfter ur processorn platt.

Ja, jag använde platskyddet som kom med moderkortet samt original förpackningen.
Detta är inte första gången komplett.se är ett problem till mig och försöker skylla skulden på en. De kanske må "agera rätt" men det är fortfarande omöjligt att enbart en pigg skulle ha skadats och på det sättet också då den står verkligen rakt upp. (Påpekar igen, hade den varit så innan jag skickat så hade jag märkt det och inte brytt mig i att skicka moderkortet alls då garantin ej gäller).

Frågan är nu då komplett.se påstår att det är mitt fel vad nästa steg är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Make.Sense:

Det kan de väl för guds skull inte räkna med att man har kvar. Neka garanti för att man slängt förpackningen.

Rätt säker det sitter en fet liten klisterlapp på skyddet innan man tar bort det, som varnar om att man måste spara denna ifall man behöver skicka in moderkortet för reklamation. Åtminstone Asus är jag rätt säker på att dom varnar om detta.

Sen på tal om Komplett "felsökare" så är dom inte dom smartaste typerna... när mitt förra grafikkort gick sönder, sickade jag in det till Komplett.
Men dom skicka tebax det efter att dom kört långa stress tester på kortet (enligt dom, men känns som dom inte gjorde smack), och inte hittat några fel..
Så jaha tänker jag, får tebax kortet, kanske vara var tillfälligt fel tänker man. Men samma skit, massa artifakt och random BSOD.. Kontaktar dom igen. Och denna gång skyller dom på att det är min dator som är sönder.. bullshit säger jag. Och tar och provar kortet i annan dator.. tar ca 15min innan den blue screena. Och kunde konfirmera grafik artifakt under testet...

Så jag tog och filmade artifakten med FRAPS och la upp på Youtube. Sen skicka det till dö nickarna på Komplett.. Dom var inte lika uppkäftiga då. Och tog emot kortet och byta det mot vad jag har nu.
Men tog hela 3-4 veckor att får rätt på hela med allt fram och tillbaka skickande.. och dom kunde löst det snabbt om dom bara tog tiden att observera stress testerna lite, och titta efter grafikartifakterna..

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Djpullx:

Om detta skulle ha skett vid montering skulle min dator inte ha funkat alls så i detta fall är det vid demontering då detta skall ha skett.

Det stämmer ju nödvändigtvis inte. Beror på vad pinnen har för funktion.

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."