En visstidsanställning eller en praktikplats??

Permalänk
Medlem

En visstidsanställning eller en praktikplats??

Hejsan!

Jag behöver råd och hjälp med ett viktigt val som jag behöver göra.

Jag har skrivit på ett avtal/kontrakt med ett bemanningsföretag om ett 3 månaders långt visstidsanställning. Idag vart jag erbjuden en 6 månaders långt praktikplats med ca samma lön.

Det verkar vara möjligt för mig att gå ur kontraktet med bemanningsföretaget men jag undrar vad är det bästa alternativet?

Nedan ser du en lista på de positiva och negativa sidorna av de två alternativen.

Visstidsanställningen =

+

  • Är en anställning.

  • Känns som man kan klara det.

-

  • Är inom IT men ej inom det jag har utbildat mig som.

  • Varar bara i 3 månader.

Info: Kunden till bemanningsföretaget är ett mycket stort internationellt företag med 1200+ anställda i Sverige.

Jag ska vara med i ett projekt hos en stor kund som detta "stora internationella företaget" har (som i sin tur är kund till bemanningsföretaget).

De har ett mycket bra rykte.

Praktikplatsen =

+

  • Varar i 6 månader.

  • Är mycket mera inom den utbildning jag har inom IT.

  • Man blir upplärd inom IT under de två första månaderna.

-

  • På CV kommer det ses som Praktik ej anställning.

  • Jag kanske bränner en bro/totalförsör min relation till bemanningsföretaget genom att avbryta kontraktet.

  • Vet ej om jag kan klara arbetet

Info: Är ett företag som har 4 kontor i 4 länder.
Kontoret i Sverige har 45 anställda.

Sverige kontoret var ett enskilt företag som gick ihop med det norska företaget med 3 st kontor (norska företaget har funnits i 20 år).

De verkar ha ett bra ryckte.

Så med den information jag har gett, vilket val tycker ni att jag ska göra?

Jag är väldigt tacksam för alla råd som ni kan ge mig

Permalänk
Sötast

Jag har världens roligaste råd...

Välj det som du tror är det rätta.

Skitbra råd, ellerhur?

Sanningen är det att det är möjligt att det ena kanske ger dig ett framtida jobb, eller inte... Kanske praktiken leder till anställning, kanske anställningen leder till vidare anställning - något vi inte kan gissa.

Luck of the draw, ta det som du tycker känner matchar dig själv som person bättre, har du roligare på jobb A än B så kör på A.... eller rulla en tärning.

Permalänk
Medlem

Instämmer med Allexz, det är magkänslan som gäller.

Båda delarna kan leda till något eller ingenting alls.

Men baserat på hur du skriver och vad du valt att tagit med så säger min magkänsla att du är mer taggad på praktiken men är tveksam just på grund av att det är en praktik. En praktik behöver absolut inte låta sämre än en anställning i en framtida arbetsgivares öron.
Men det är ju bara lilla jag.