Synology DS212j vs DS212 vs DS212+

Permalänk
Medlem

Synology DS212j vs DS212 vs DS212+

Hej!

Är inne på att köpa min första NAS. Har låst fast mig för Synology då jag har fått höra mycket gott om dessa. Som rubriken lyder så vill jag veta om skillnaderna mellan DS212j , DS212 och DS212+ är såpass stora att det är värt att lägga ut de där extra kronorna? De flesta pratar oerhört gott om DS212j och det är säkert en väldigt bra NAS. Vad är det egentligen man behöver en DS212+ eller DS212:a till som inte en DS212j klarar av? Är prestandan mellan dessa verkligen så stor? NAS'en kommer användas för hemmabruk och streaming av filmer/musik mm. till min laptop (Macbook Air) är av högsta prioritet.

Jag ser mitt kommande NAS-köp som något jag tänkt ha en del år framöver, så därför vill jag inte heller låsa fast mig till något som kommer vara uselt om 3-4 år.

Gjorde en jämförelse på NAS'arna via komplett http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=617609&sku=650081&sku=6... , hur kommer det sig att DS211+ är dyrare än DS212+, är inte 211:an en föregångare till 212:an, eller är jag helt ute och cyklar?

Sedan är jag även väldigt tacksam för tips när det gäller val av hårddisk till NAS'en, det ska vara minst 2TB och jag ska köra RAID1.

Med vänlig hälsning,
Cavieres

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cavieres:

Hej!

Är inne på att köpa min första NAS. Har låst fast mig för Synology då jag har fått höra mycket gott om dessa. Som rubriken lyder så vill jag veta om skillnaderna mellan DS212j , DS212 och DS212+ är såpass stora att det är värt att lägga ut de där extra kronorna? De flesta pratar oerhört gott om DS212j och det är säkert en väldigt bra NAS. Vad är det egentligen man behöver en DS212+ eller DS212:a till som inte en DS212j klarar av? Är prestandan mellan dessa verkligen så stor? NAS'en kommer användas för hemmabruk och streaming av filmer/musik mm. till min laptop (Macbook Air) är av högsta prioritet.

Jag ser mitt kommande NAS-köp som något jag tänkt ha en del år framöver, så därför vill jag inte heller låsa fast mig till något som kommer vara uselt om 3-4 år.

Gjorde en jämförelse på NAS'arna via komplett http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=617609&sku=650081&sku=6... , hur kommer det sig att DS211+ är dyrare än DS212+, är inte 211:an en föregångare till 212:an, eller är jag helt ute och cyklar?

Sedan är jag även väldigt tacksam för tips när det gäller val av hårddisk till NAS'en, det ska vara minst 2TB och jag ska köra RAID1.

Med vänlig hälsning,
Cavieres

Som du ser så har jag en DS211+. Jag köpte den för ett år sen och valde den eftersom de dåvarande billigare modellerna hade den äldre, lite tråkigare designen och använde 70 mm fläktar för att kyla. DS211+ har en 92 mm fläkt som det är MYCKET lättare att hitta ersättare till samt att den helt enkelt kyler bättre och tystare. I övrigt är jag mycket nöjd med min NAS. Jag börjar dock fundera på om det inte skulle vara schysst med en 4-disks version för att underlätta vid backup. Att bara kunna trycka in backup disken en en ledig plats, köra backupen och sen plocka ur den istället för att hålla på och mecka med externa hårddiskar över eSata och USB 2.

När det gäller 2012 års modeller så har alla 92 mm fläktar så då är det här med fläktar en icke-fråga. DS212+ och DS212 har samma design med en svart, löstagbar front och hotswap platser och är riktigt snygga enligt mig. DS212j måste man skruva upp för att komma åt diskarna och den har en tråkigare design, men det är ju en smaksak. Prestandamässigt så tror jag att alla duger bra. Processorprestanda och minne börjar nog bli intressant först när du kör saker som sajter och många webtjänster på NAS:en. Om du bara delar ut disk, kör torrentklienten och streamar film så är säkert DS212j mer än nog prestandamässigt. Andra intressanta skillnaderna är att DS212+ har en eSata port (om nu det är av intresse) samt att DS212j _saknar_ USB 3, vilket jag tycker är en stor nackdel. USB 2 är sjukt segt om du ska göra backup eller kopiera stora mängder data till och från externa diskar och USB minnen.

Personligen skulle jag köpa en DS212, med motiveringen att den är riktigt snygg, är tillräckligt kraftfull och har USB 3.

Svårt att ge råd när det gäller diskar då de enda jag känner till är de jag har själv: Hitachi 5K3000 2TB. De har gått klockrent i över ett år nu och blir aldrig varmare än 32 grader i NAS:en. Hyffsat tysta också. Ger bara ifrån sig ett dovt, ganska behagligt mullrande när de jobbar. Problemet är bara att de (2TB versionen) är svåra att få tag på just nu och lite dyra. Annars kommer WD att släppa en serie NAS-certifierade diskar snart som det kan vara värt att hålla utkik efter om du orkar vänta.