Permalänk
Medlem

Moderkort med ovanlig CPU-placering?

Jag funderar på ett case mod-projekt modell desktop där moderkortet förmodligen ska sitta i lådans överdel. Det innebär att processorfläkten riskerar att hamna precis ovanför nätaggregatet och dess ev. fläkt som dessutom kommer att blåsa åt andra hållet, alltså två fläktar som kämpar om samma centimeter (singularis) luft.

Därför har jag funderat på om det finns några nutida moderkort där processorn har en annorlunda placering än den gängse. Vissa mini-ITX har processorn mer centrerad, och då har jag förstås också möjlighet att flytta moderkortet mer i sidled än om jag använder mATX (kanske t.o.m. skulle fungera med fullstor ATX). Processorarkitektur är än så länge öppet. Jag är en surfare/programmerare, inte gamer så jag söker efter prisvärda prestanda utan att eftersträva maxnivåer. Det är osäkert hur bra jag kan fästa expansionskort, så alla grundfunktioner integrerade på moderkortet är ju det bästa.

Alltså, tips på moderkort/tillverkare som hittat en annorlunda position för processorn?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det blir lätt då det är standardiserat. Tror det är lättare att hitta en kylning där fläkten arbetar på samma håll som nätaggregatets fläkt. Alla arbetar inte på samma håll, vissa är gjorde för att blåsa på flänsen, andra för att blåsa från flänsen.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att titta på moderkort för servrar. Många av dessa följer ingen standard så om du ändå ska modda, så spelar kanske formatet på kortet mindre roll.

Permalänk
Medlem

Hm, ok. Jag tyckte att för 10 år sedan satt processorerna lite varstans på moderkorten, men ju snabbare det går desto mindre utrymme för variation och dessutom svårt att hitta marknadsfördelar på det.