Hur clone:ar jag bara Windows och program till SSD?

Permalänk
Medlem

Hur clone:ar jag bara Windows och program till SSD?

Fick precis hem min Intel 330 120GB som jag hade tänkt och klona över windows 7 och mina program på. Grejjen är den att när jag använder Intel Data Migration så visar den hela disk C som är ca 500gb stor. ''c:/användare/hämtade filer'' är där jag har mkt film osv som jag inte vill få med. Hur gör jag enklast för att inte klona hela C disken eller måste jag flytta över alla filmer m.m till en annan disk för att sen klona?

Tacksam för svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man ska ju aldrig ha privata filer på C:\ \ Windowsdisken av just sådana skäl samt div. krascher.

Du kan säkert använda clonezilla eller acronis trueimage som låter dig "typ" välja filer (tror jag)

Permalänk
Medlem

det står i intels egna kloningsprogram att hårddisken kommer bara att klona de programmen på din hårddisk som får plats och kommer att strunta i det andra. Vill du ha alla dina filmer och program med så får du ta en back up av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

det står i intels egna kloningsprogram att hårddisken kommer bara att klona de programmen på din hårddisk som får plats och kommer att strunta i det andra. Vill du ha alla dina filmer och program med så får du ta en back up av dem

Aa jag fixar backup på mina filmer och annat. Borde jag köra en ren installation av Windows, är det värt besväret? Hur funkar det med program, går det att kopiera över från disken till SSDn efter en ren installation?

Permalänk
Medlem

En ren Win7 systempartition brukar klara sig på 25-35 GB + pagefilen + hibernatefilen (om den behövs?). Allt annat skit lägger man i separata partitioner.

Så, rensa allt skit från C och klona därefter så får det plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En ren Win7 systempartition brukar klara sig på 25-35 GB + pagefilen + hibernatefilen (om den behövs?). Allt annat skit lägger man i separata partitioner.

Så, rensa allt skit från C och klona därefter så får det plats.

Min Windows map ligger på 24gb kan den bli mindre än så?

Permalänk
Medlem

typ bara 2 gb haha. Ha kvar alla program, men ta och ta in alla filmer, musik, bilder etc in på en annan hårddisk. Sen tar du och klonar allt till din ssd och allt blir awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

typ bara 2 gb haha. Ha kvar alla program, men ta och ta in alla filmer, musik, bilder etc in på en annan hårddisk. Sen tar du och klonar allt till din ssd och allt blir awesome

Okej tack

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu när jag skickat över allt till disk D (samma hårddisk) och går in på Intel Data Migration så visas bara hela hårddisken och inte dom två olika diskarna (C,D). Vad göras?

Permalänk
Sötast

Installera om på nytt, när du har en färsk installation så skapar du en klon av den tills nästa gång.

Permalänk
Medlem

lättaste är väl bara att köra en ren installation, du får ju inte plats med allt gammalt data på disken vilket fall och när man ändå skaffar en ny disk kan de ju va läge o få det lite rensat?
tror du kan hamna nånstans på ca14gb använt på disken OM du kör med en 4gb pagefile som jag gjorde, har för mig jag hade ~46gb (om inte lite mer) ledigt på min 60gb när jag rensat allt som inte va allt för krångligt/jobbigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort nyinstallation. Det surwindows vi pratar om, det kan behövas med jämna mellanrum. Rent register etc.
Spara aldrig på OS-driven. Det har man andra diskar till. När surwindows efter ett tag blir segt och tråkigt igen är det bara att köra in det på nytt igen utan att behöva leta saker man vill spara.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en nyinstallation, tack för alla svar!