Permalänk

Vilken komponent borde retuneras?

Hej, har lite problem med min dator för tillfället.

Problemet är att vid vissa uppstarter lyser "cpu-led" lampan rött och skärmen är svart utan att gå till bios (alla fläktar går igång som de ska). Notera att detta händer vid vissa uppstarter och sen tar jag alltid en titt i datorn och förr eller senare kommer den helt plötsligt gå igång som vanligt. Jag trodde till en början att detta var på grund av att 24pin sladden var glapp då det kändes som datorn funkade varje gång jag pressa i den lite. Jag skickade in nätaggregatet och fick ett nytt. Men samma problem uppstår fortfarande så jag har uteslutit att nätagget är boven då den funkar som den ska då datorn funkar.

Datorn funkar oftast bra men nu tänker jag ta tag i problemet då jag vill ha en stabil dator utan massa krångel. Jag tänkte skicka in något men problemet är att jag inte riktigt vet vilken del och jag tänkte höra vad ni tycker. Jag funderar självklart på om processorn är defekt men det kan ju lika gärna vara modekortet. Vad tror ni kan leda till detta problem och vad bör jag skicka tillbaks?

Processor: AMD FX-8120
Moderkort: Asus Sabertooth 990FX
Nätagg: OCZ ZT-series 750W
Ramminnen: Corsair Vengeance 8 GB

EDIT; Läste om en annan som hade liknande problem med OCZ's nätaggregat. Han bytte till ett annat (inte OCZ) och då funka det bra så jag själv kanske skall testa detta.

Permalänk
Skrivet av ObviouslyGod:

Hej, har lite problem med min dator för tillfället.

Problemet är att vid vissa uppstarter lyser "cpu-led" lampan rött och skärmen är svart utan att gå till bios (alla fläktar går igång som de ska). Notera att detta händer vid vissa uppstarter och sen tar jag alltid en titt i datorn och förr eller senare kommer den helt plötsligt gå igång som vanligt. Jag trodde till en början att detta var på grund av att 24pin sladden var glapp då det kändes som datorn funkade varje gång jag pressa i den lite. Jag skickade in nätaggregatet och fick ett nytt. Men samma problem uppstår fortfarande så jag har uteslutit att nätagget är boven då den funkar som den ska då datorn funkar.

Datorn funkar oftast bra men nu tänker jag ta tag i problemet då jag vill ha en stabil dator utan massa krångel. Jag tänkte skicka in något men problemet är att jag inte riktigt vet vilken del och jag tänkte höra vad ni tycker. Jag funderar självklart på om processorn är defekt men det kan ju lika gärna vara modekortet. Vad tror ni kan leda till detta problem och vad bör jag skicka tillbaks?

Processor: AMD FX-8120
Moderkort: Asus Sabertooth 990FX
Nätagg: OCZ ZT-series 750W
Ramminnen: Corsair Vengeance 8 GB

EDIT; Läste om en annan som hade liknande problem med OCZ's nätaggregat. Han bytte till ett annat (inte OCZ) och då funka det bra så jag själv kanske skall testa detta.

Missförstår jag dig nu eller hade du bara tänkt att skicka in en del i taget och hoppas på att det är den som är sönder?:P
Du får ju köra uteslutningsmetoden!:)

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem

Har haft ett liknade problem för några år sen, datorn gillade inte kallboot men lätt man den gå 5 minuter och sen starta om den funka det hur bra som helst.

Det hela berodde på en defekt minnessticka, så värt att testa, ta ur en sticka i taget och testa starta datorn.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan kan ev det senaste bios få det att fungera, om du inte har det redan vill säga?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

tacksam för alla svar!

Har senaste bios som funkar galant med bulldozer.

Kollade upp lite mer om kallboot och det känns som detta är mitt problem fast med nätaggregatet. Har kontaktat CDON och det ser ut som att jag kan byta det till ett lite dyrare corsair 650w. Får se om det löser sig och får be en bön att man inte får coilwhine som verkar vara ett hyfsat vanligt problem

Permalänk
Medlem

Jag hade nyligen ett liknade roblem. Lyste rött på ett grafikkort och fläktarna gick på max. Var glapp till en pci-e plats. Tryckte till lite så fungerade det.