Plug-and-Play USB-minne med lösenord?

Permalänk
Medlem

Plug-and-Play USB-minne med lösenord?

Jag tänkte köra Firefox- och Thunderbird Portable via usb-sticka. På så vis kan jag komma åt mina profiler och mail, oavsett vilken dator jag sitter vid.

Jag vill ha en usb-sticka med lösenordsskydd. Men jag vill INTE behöva installera något program på datorn för att använda stickan.

Jag fastnade först för denna sticka: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=661044
Men tydligen måste "SanDisk SecureAccess" installeras som ett separat program på datorn. Annars går det inte att använda stickan.

Finns det USB-stickor med lösenordsskydd som är plug-and-play? Jag förstår att det krävs någon form av mjukvara för att lösenord och kryptering ska fungera. Men det kanske finns stickors som har denna mjukvara integrerad och som därför inte kräver att man installerar någonting på datorn för att använda stickan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittmann:

Jag tänkte köra Firefox- och Thunderbird Portable via usb-sticka. På så vis kan jag komma åt mina profiler och mail, oavsett vilken dator jag sitter vid.

Jag vill ha en usb-sticka med lösenordsskydd. Men jag vill INTE behöva installera något program på datorn för att använda stickan.

Jag fastnade först för denna sticka: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=661044
Men tydligen måste "SanDisk SecureAccess" installeras som ett separat program på datorn. Annars går det inte att använda stickan.

Finns det USB-stickor med lösenordsskydd som är plug-and-play? Jag förstår att det krävs någon form av mjukvara för att lösenord och kryptering ska fungera. Men det kanske finns stickors som har denna mjukvara integrerad och som därför inte kräver att man installerar någonting på datorn för att använda stickan?

Vet inte exakt i vilken form du vill ha lösenordet men krypterade USB-minnen finns ju så som:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=639263

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Jag visste inte att det fanns stickor med den typen av kombinationslås på. Det var egentligen inte det jag hade tänkt mig, men det skulle säkert kunna funka (även om det ser aningen opraktiskt ut).

För att använda stickan från SanDisc så måste man installera ett program på sin dator. Det jag letar efter är alltså en sticka som INTE kräver att man installerar några program på datorn. Det är alltid tradigt att behöva installera program när man lånar en kompis dator eller använder ett internetcafé då man är ute och reser (ofta är det inte ens möjligt).

Jag tog först för givet att alla usb-stickor skulle vara plug-and-play. Men tydligen är det inte så. Jag letar alltså efter en sticka som ber om lösenord då man pluggar in den i datorn, eller då man försöker öppna den som katalog i windows. Och som fungerar, utan att man tvingas installera extra mjukvara på datorn.

Permalänk
Medlem

Enda egentliga sättet att med mjukvara ha ett meningsfullt lösenord är ju att kryptera. Du kan inte bara tänka dig att ha en krypterad mapp/partition på USB-minnet och ett eventuellt program för att tyda det beroende på teknisk lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittmann:

Tack för svaret!

Jag visste inte att det fanns stickor med den typen av kombinationslås på. Det var egentligen inte det jag hade tänkt mig, men det skulle säkert kunna funka (även om det ser aningen opraktiskt ut).

För att använda stickan från SanDisc så måste man installera ett program på sin dator. Det jag letar efter är alltså en sticka som INTE kräver att man installerar några program på datorn. Det är alltid tradigt att behöva installera program när man lånar en kompis dator eller använder ett internetcafé då man är ute och reser (ofta är det inte ens möjligt).

Jag tog först för givet att alla usb-stickor skulle vara plug-and-play. Men tydligen är det inte så. Jag letar alltså efter en sticka som ber om lösenord då man pluggar in den i datorn, eller då man försöker öppna den som katalog i windows. Och som fungerar, utan att man tvingas installera extra mjukvara på datorn.

Enda idén jag kommer på just nu:
Skaffa ett minne med U3-funktionalitet. Dessa har en CD-partition(som kör U3-programmet) och en datapartition. Flasha om CD-partitionen med en kopia av Truecrypt(minns inte vad programmet som låter dig flasha om CD-partitionen heter).
Sedan krypterar du datapartitionen med Truecrypt. Därefter kan man, med lite pill, antagligen fixa så att du nästan automatiskt får en fråga när du pluggar in det. Nyare versioner av Windows har ju stängt av autoplay-funktionen så att CD-skivor inte körs automatiskt.
Denna variant bör även funka på ex. Linux och Mac, men då krävs det en del extra innehåll på CD-partitionen.

Permalänk
Medlem

Jag har en idé!

1. Ladda ner True Crypt till din dator.
2. Gör en USB-partition som inter kräver att programmet är installerat.
3. Stoppa in USB minnet i en dator.
4. Öppna mappen.
5. Starta Truecrypt.exe-filen (eller liknande namn)
6. Använd programmet för att "låsa upp" den krypterade filen "[Valfritt namn]s USB-minne".

U get my drift?

Permalänk
Medlem

Jo, jag förstår att det krävs kryptering för att göra ett lösenord meningsfullt. Och jag förstår att det krävs mjukvara för att kryptera. Men min förhoppning var att det kanske fanns usb-stickor med denna mjukvara integrerad i stickan, så att man inte behöver installera någonting på datorn för att komma åt informationen. Mycket i samma stil som föreslagits här i tråden, men att tillverkaren har löst det åt mig, så att jag slipper göra det med ett "hemmahack".

I brist på annat, så verkar dock Gublo tips rätt bra. Stickan verkar lite stor och otymplig för min smak (eftersom knapparna måste få plats). Men det står uttryckligen på Corsairs hemsida att det är plug-and-play och att ingen extra mjukvara behöver installeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittmann:

Jo, jag förstår att det krävs kryptering för att göra ett lösenord meningsfullt. Och jag förstår att det krävs mjukvara för att kryptera. Men min förhoppning var att det kanske fanns usb-stickor med denna mjukvara integrerad i stickan, så att man inte behöver installera någonting på datorn för att komma åt informationen. Mycket i samma stil som föreslagits här i tråden, men att tillverkaren har löst det åt mig, så att jag slipper göra det med ett "hemmahack".

I brist på annat, så verkar dock Gublo tips rätt bra. Stickan verkar lite stor och otymplig för min smak (eftersom knapparna måste få plats). Men det står uttryckligen på Corsairs hemsida att det är plug-and-play och att ingen extra mjukvara behöver installeras.

Det är super enkelt och tar ca. 5 min!

Gå till www.truecrypt.org och ladda ner programmet.

Skapa en krypterad "container" på USB-minet (conatinern bör vara lite mindre än USB-minnets totala minne. En container är som ett kassaskåp. Det är en krypterad fil som du låser upp med ditt lösenord, sen kan du lägga till eller ta bort filer för att sedan låsa den.)

I platsen som är kvar "utanför" containern lägger du in True Crypt Portable (finns från en av menyerna) då kommer True Crypt lägga in alla nödvändiga filer för att starta programmet utan installation på USB-minnet.

Om du bor i Sthlm så kan vi ses på något Café och så kan jag fixa det åt dig. Tycker det är onödigt att du ska ha något som inte riktigt är det du vill ha..