OCZ lovar högre lagringsprestanda med kontrollerkretsen Barefoot 3

Permalänk
Melding Plague

OCZ lovar högre lagringsprestanda med kontrollerkretsen Barefoot 3

Snabbare SSD-enheter är löftet när OCZ avslöjar att den nya kontrollerkretsen Barefoot 3 är på väg till marknaden. Huvudnumret är den integrerade RISC-processorn Aragon i 400 MHz.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fint!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Nja, fortfarande lite osäker på OCZ. Men tester får väl utvisa den saken

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

The comback of OCZ?

Permalänk

Men är den stabil då?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Positiv utveckling. Skönt att fler och fler tillverkare väljer att kasta SandForce i soptunnan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

"Enligt OCZ:s vd Ryan Petersen ska den nya kontrollerkretsen inte enbart erbjuda högre prestanda utan även lägre kostnader i jämförelse med tidigare lösningar, tack vare högre flexibilitet vilket möjliggör fler användningsområden."

Som att både äta kakan och ha den kvar! Frågan är hur många fel som smugit sig in i receptet den här gången?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är jag helt fel ute, eller är det inte väldigt udda att använda sig av en tillverkningsprocess på 65nm i SSDer? Brukar de inte vara nere runt 24nm nuförtiden?

EDIT: Nej, vad dum jag är. De pratar ju om kontrollerkretsen!

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Enligt OCZ:s vd Ryan Petersen ska den nya kontrollerkretsen inte enbart erbjuda högre prestanda utan även lägre kostnader i jämförelse med tidigare lösningar, tack vare högre flexibilitet vilket möjliggör fler användningsområden."

Som att både äta kakan och ha den kvar! Frågan är hur många fel som smugit sig in i receptet den här gången?

Nu så licensierar de ju SandForce kretsen, att tillverka sin egen krets blir naturligtvis billigare eftersom de inte behöver betala någon licensavgift.

Permalänk
Inaktiv

Blir nog att vänta ett år efter lanseringen så alla barnsjukdomar sorterats bort - för ja tvivlar jävligt starkt på att dom gör en helt felfri krets direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eruku:

Nu så licensierar de ju SandForce kretsen, att tillverka sin egen krets blir naturligtvis billigare eftersom de inte behöver betala någon licensavgift.

Fick de Indilinx gratis eller vad kostade uppköpet? Licenser kontra uppköp, det är frågan. Min största oro är att kretsen släpps innan den är fullt testad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Men är den stabil då?

Precis. prestandan är redan god nog. Nu vill vi ha överdrivet stabila diskar!

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fick de Indilinx gratis eller vad kostade uppköpet? Licenser kontra uppköp, det är frågan. Min största oro är att kretsen släpps innan den är fullt testad.

Som det verkar så har SandForce sålt halvfärdiga produkter.

När OCZ nu äger Indilinx så tror jag inte att dom köper ngt halvfärdigt av sig själva.

Men vi får se.

Permalänk
Medlem

Hoppas någon släpper en SSD som på nåt sätt stödjer AES-NI eller liknande utöver Sandforce-liknande komprimering. Inte för krypteringsprestanda, utan för att SSD-kontrollern då kan komprimera datan innan den krypteras (då det motsatta är omöjligt).
Den kryptering SSDer har idag är ganska värdelös ur ett användarperspektiv.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Detta ska följas med stort intresse.
Jag skulle vilja se antingen att det inte finns någon kryptering alls hårdvarumässigt, eller att de använder någon öppen implementering.
All kryptering som inte är open-source är inte värt ett rött öre.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Fick de Indilinx gratis eller vad kostade uppköpet? Licenser kontra uppköp, det är frågan. Min största oro är att kretsen släpps innan den är fullt testad.

Uppköpet av ett företag är ev. dyrare om man ser kortsiktigt men det ger en flexibilitet under själva processen och man slipper dessutom betala utöver utvecklingskostnaden för själva styrkretsen. Så det blir antagligen billigare för OCZ och även slutkunden över det långa loppet. Sedan så finns det alltid en chans att man stressar ut en ofullkomlig produkt men sett till hur OCZ faktiskt är en av de större tillverkarna av SSD så tror jag faktiskt de tar sin tid att testa den. Det är ju inte så att de är i någon brist av tid direkt.

Skrivet av Ozzed:

Positiv utveckling. Skönt att fler och fler tillverkare väljer att kasta SandForce i soptunnan

Haha.. I varje diskussion som handlar om Sandforce så dyker du upp Har du något "Nu snackas det om Sandforce.." sinne som börjar göra sig hörd så fort diskussionen tas upp?

Skrivet av Diablo_Lino:

Men är den stabil då?

Det är frågan det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Positiv utveckling. Skönt att fler och fler tillverkare väljer att kasta SandForce i soptunnan

SandForce i sig är inte ett problem, utan det är vad varje enskild tillverkare gör med det som är ett problem

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

När en hårddisk har högre prestanda än ens första dator så vet man att utvecklingen går åt rätt håll i alla fall

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

SandForce i sig är inte ett problem, utan det är vad varje enskild tillverkare gör med det som är ett problem

Standard-firmware till SandForce-kontrolern är katastrofdålig, vilket resulterar i katastrofdålig firmware såvida inte tillverkarna skriver egen själva (som t. ex intel har gjort), och Sandforce hanterar okomprimerad data ca 2.7 gånger snabbare än komprimerad, vilket får anses katastrofdåligt då ingen annan modern kontroler har det problemet. SandForce firmware ger även tillverkare möjlighet att slå igång LTT, en funktion som stryper skrivhastigheten om skrivcyklerna förutspås överskrida ett gränsvärde innan garantitiden har gått ut, vilket ju är bra för tillverkare som vill använda billiga skitminnen och endå lova 5 års garanti, men knappast bra för konsumenten.

SandForce i sig är inte ett proble, säger du. Jo det är det, säger jag. Men alla får naturligtvis ha sin egen bedömning. Men oavsett om kontrolern är 100% stabil eller inte så ör det mycket snack och liten verkstad, och väldigt mycket asterisker i deras marknadsföring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

but will it blend?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Haha.. I varje diskussion som handlar om Sandforce så dyker du upp Har du något "Nu snackas det om Sandforce.." sinne som börjar göra sig hörd så fort diskussionen tas upp?

Nej det tror jag inte... Men jag skulle gärna ha ett Jag antar att jag helt enkelt är ganska så aktiv på forumet, och lagring är ett av mina intressen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men, maxar det Crysis? =D

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

65 nm.

Hallå?

Permalänk
Medlem

Behöver inte snabbare, vill ha större och billigare istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

65 nm.

Hallå?

Hej

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Absurd:

SandForce i sig är inte ett problem, utan det är vad varje enskild tillverkare gör med det som är ett problem

Det är faktiskt precis tvärt om. Sandforce är dålig och varje enskild tillverkare försöker rädda skiten. Sandforce levereras med en i grunden trasig firmware och eftersom Sandforce inte tycker om sina kunder låter de varje enskild tillverkare själva lösa buggarna. Det betyder att grundbuggarna kanske inte löses samtidigt av alla eftersom det finns noll intresse för tillverkarna att dela med sig av sina fixade buggar eftersom en mindre buggig enhet ger en konkurensfördel jämfört med en mer buggig enhet.

Tror du att tillverkarna själva medvetet saboterade en bra firmware eller vad försöker du säga?

Hade Sandforce visat något som helst intresse för att vidareutveckla sin egen mjukvara hade de blivit stabila mycket snabbare. Om de inte lärt sig kan nog nästa styrkrets bli den sista eftersom resten av tillverkarna nu är uppe i samma prestanda utan att behöva ta till komprimering. Ren hastighet som varit Sandforce enda fördel spelar dessutom mindre och mindre roll eftersom gränsnitten börjar sätta gränser och fler inser att sekventiell överföring inte är så mycket värt i praktiken. I alla fall inte för generell användning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Då kan man köra battlefield 3 på en bf3 ssd! Höhöhö

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

...och eftersom Sandforce inte tycker om sina kunder låter de varje enskild tillverkare själva lösa buggarna.

Slutade läsa ungefär här. Du kan ha rätt i annat, men såna här konspirationsteorier har jag svårt för. Med tanke på vilka deras kunder är så går dom nog under ifall dom inte hade försökt lösa problemen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Slutade läsa ungefär här. Du kan ha rätt i annat, men såna här konspirationsteorier har jag svårt för. Med tanke på vilka deras kunder är så går dom nog under ifall dom inte hade försökt lösa problemen.

Zotamedu kanske uttrycker sig en smula simpelt men om Sandforce hade en sådan välutvecklad mjukvara från grunden skulle det ju inte finnas någon anledning för Intel, OCZ(?) och övriga att buggrätta/skriva egen kod , eller?

Skrivet av Zotamedu:

Tror du att tillverkarna själva medvetet saboterade en bra firmware eller vad försöker du säga?

Kolla nick:et

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Slutade läsa ungefär här. Du kan ha rätt i annat, men såna här konspirationsteorier har jag svårt för. Med tanke på vilka deras kunder är så går dom nog under ifall dom inte hade försökt lösa problemen.

Skiter i kunden gör de väl inte men någon enorm arbetsinsats sätter inte Sandforce in.. För om de hade verkligen försökt rätta till buggarna så hade de antagligen gjort det. Det är ju inte för inte fler och fler företag börjar överge Sandforce till en viss mån och börjar ist göra sina egna styrkretsar och firmware.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds