Gammal HHD vs ny?

Permalänk

Gammal HHD vs ny?

Hur stor är skillnaden när det kommer till hur mycket dom låter/vibrerar för just nu har jag allt i min dator nytt och fint men har min HDD från ca 2005... och det är det ända som låter i storsätt från min dator, och undrar då om det skulle låta mindre om jag köpa en ny, för börjar vara lite störande att det låter som fan ibland. om det inte direkt är någon skillnad vad tror ni då om att köpa en till SSD för lagring? behöver inte direkt mer än 300Gig för har klarat mig några år på 280Gig. men dom är bara så sjukt mycket dyrare :/

Visa signatur

i5 2500k 4.22GHz | GTX 1060 3GB | Kingston HyperX 8GB | GA-Z68P-DS3 | Antec 920 | Win 7 64bit.

Permalänk
Medlem

Ja hårddiskar brukar låta mer och mer ju äldre dom blir.
Så en ny disk är troligen betydligt tystare än den du har.
Ett tips om du inte behöver så mycket lagring men ändå vill ha det så tyst som möjligt är att köpa en 2.5" disk.
500gb verkar ligga på undefär 6-700:-

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ja hårddiskar brukar låta mer och mer ju äldre dom blir.
Så en ny disk är troligen betydligt tystare än den du har.
Ett tips om du inte behöver så mycket lagring men ändå vill ha det så tyst som möjligt är att köpa en 2.5" disk.
500gb verkar ligga på undefär 6-700:-

jaha okej tackar men vad är det för skillnad på 2.5" och 3.5" skulle vara trevligt att veta det

Visa signatur

i5 2500k 4.22GHz | GTX 1060 3GB | Kingston HyperX 8GB | GA-Z68P-DS3 | Antec 920 | Win 7 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av verpassen:

jaha okej tackar men vad är det för skillnad på 2.5" och 3.5" skulle vara trevligt att veta det

Först och främst, storleken 2.5" e 2.5 tum och 3.5" e 3.5 tum så om du väljer 2.5" så e den ju såklart mindre.
Annat också är att det finns mycket större lagringsutrymme på dom flesta 3.5", dom går upp till 3-4TB medans 2.5" bara går upp till 2TB och e då oftast dyrare.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av verpassen:

jaha okej tackar men vad är det för skillnad på 2.5" och 3.5" skulle vara trevligt att veta det

Största skillnaden är ju storleken, både den fysiska och lagringsutrymmet.
Men 2.5" diskar är ju främst tänkta för bärbara så dom har lite extra finesser som vanliga diskar inte har.
Dom har ofta betydligt bättre skydd mot stötar och vibrationer.
Sen är dom optimerade för låg strömförbrukning och tyst gång.
Tyvärr så leder det till att dom också är långsammare än sina större kusiner.
Men om man bara ska ha en tyst lagringsdisk (och inte köra OS från dom) så funkar det bra.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Största skillnaden är ju storleken, både den fysiska och lagringsutrymmet.
Men 2.5" diskar är ju främst tänkta för bärbara så dom har lite extra finesser som vanliga diskar inte har.
Dom har ofta betydligt bättre skydd mot stötar och vibrationer.
Sen är dom optimerade för låg strömförbrukning och tyst gång.
Tyvärr så leder det till att dom också är långsammare än sina större kusiner.
Men om man bara ska ha en tyst lagringsdisk (och inte köra OS från dom) så funkar det bra.

Jaha tackar nu vet jag det då kanske det blir att se runt lite i morn och kanske köpa någon

Visa signatur

i5 2500k 4.22GHz | GTX 1060 3GB | Kingston HyperX 8GB | GA-Z68P-DS3 | Antec 920 | Win 7 64bit.

Permalänk
Medlem

Bit i det sura äpplet och köp en SSD. Du kommer aldrig gå tillbaka till HDD. Hela ditt system kommer kännas betydligt rappare om du lägger OS+Program+Spel på SSDn. Som dag och natt, anser jag.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Bit i det sura äpplet och köp en SSD. Du kommer aldrig gå tillbaka till HDD. Hela ditt system kommer kännas betydligt rappare om du lägger OS+Program+Spel på SSDn. Som dag och natt, anser jag.

Han har redan en SSD för systemet, frågan gällde en ny HDD eller SSD som lagringsenhet

Skrivet av verpassen:

Jaha tackar nu vet jag det då kanske det blir att se runt lite i morn och kanske köpa någon

En ny vanlig 3,5" 2-3TB Green 5400rpm HDD är en hel del tystare än en vanlig 7200rpm som har några år på nacken.
Jag skulle nog satsa på Western Digital Green 2TB för under tusenlappen inkl. frakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=864268

En 2,5" laptop-HD koster mer pengar för liten ljudskillnad anser jag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Han har redan en SSD för systemet, frågan gällde en ny HDD eller SSD som lagringsenhet

En ny vanlig 3,5" 2-3TB Green 5400rpm HDD är en hel del tystare än en vanlig 7200rpm som har några år på nacken.
Jag skulle nog satsa på Western Digital Green 2TB för under tusenlappen inkl. frakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=864268

En 2,5" laptop-HD koster mer pengar för liten ljudskillnad anser jag.

a ser på den just nu och det var ju schysst pris för en 2TB blev faktiskt ganska sugen på en, men funderar ändå om det kanske är värt att köpa en 250Gig SSD
men då måste jag betala 1,596kr och HDD'n var ju mycket billigare
http://www.oc.nu/datorer-kringutrustning/datorkomponenter/har...

Visa signatur

i5 2500k 4.22GHz | GTX 1060 3GB | Kingston HyperX 8GB | GA-Z68P-DS3 | Antec 920 | Win 7 64bit.

Permalänk
Medlem

Du går från fundera på absolut högsta premium priset per GB (en SSD) till att fundera på den billigaste disken på marknaden (Grön Hårddisk).

Skulle jag ändå fundera på att betala premium för lagring så är det antingen WD Black. Eller Enterprise serierna, WD RE4 eller Seagate Constellation ES.2 som gäller, då får du utökat garanti på 5 år och förhoppningsvis bättre kvalitet

Har 1st WD RE4 som musik disk.
sedan 1st Seagate Constellation ES.2 som jag ska ha till foto disk, inte installerat den än

Permalänk
Medlem
Skrivet av verpassen:

Hur stor är skillnaden när det kommer till hur mycket dom låter/vibrerar för just nu har jag allt i min dator nytt och fint men har min HDD från ca 2005... och det är det ända som låter i storsätt från min dator, och undrar då om det skulle låta mindre om jag köpa en ny, för börjar vara lite störande att det låter som fan ibland. om det inte direkt är någon skillnad vad tror ni då om att köpa en till SSD för lagring? behöver inte direkt mer än 300Gig för har klarat mig några år på 280Gig. men dom är bara så sjukt mycket dyrare :/

Har du undersökt om du kan ljuddämpa hårddisken på något sätt?
Gummibussningar i fästena till chassit etc.
Kanske det räcker för att få den tystare.

Att defragmentera den gör ju att den inte behöver flytta läsarmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Du går från fundera på absolut högsta premium priset per GB (en SSD) till att fundera på den billigaste disken på marknaden (Grön Hårddisk).

Skulle jag ändå fundera på att betala premium för lagring så är det antingen WD Black. Eller Enterprise serierna, WD RE4 eller Seagate Constellation ES.2 som gäller, då får du utökat garanti på 5 år och förhoppningsvis bättre kvalitet

Har 1st WD RE4 som musik disk.
sedan 1st Seagate Constellation ES.2 som jag ska ha till foto disk, inte installerat den än

Black är väl ingen bra idé då det var ljudnivå som var intressant, inte prestanda.

SSD togs upp för att den är ljudlös, sen kommer Green HDD, Black ligger väl bättre till än en gammal 7200rpm, men ändå sämre än en Green.

Skrivet av verpassen:

a ser på den just nu och det var ju schysst pris för en 2TB blev faktiskt ganska sugen på en, men funderar ändå om det kanske är värt att köpa en 250Gig SSD
men då måste jag betala 1,596kr och HDD'n var ju mycket billigare
http://www.oc.nu/datorer-kringutrustning/datorkomponenter/har...

Kör själv en 1,5TB Green som nog ska få tillökning ev en 2-3TB WD Green igen. Seagates 7200 är lite billigare, men då får man bara 1års garanti och lite högre ljudnivå, samtidigt som man ju egentligen inte behöver prestandan till vardags.

Det hänger väl på hur mycket film/serier du vill ha plats för, SSD är ju tyst, men den extra kostnaden för en lagringsdisk tycker jag är för mycket. Mina chassifläktar hörs mer än min Green-HDD.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Stopp å belägg Ska ha tysta är det wd gröna som gäller black enterprice är inte gjorda för att vara tysta jag har en black å det räcker kommer antagligen inte köpa fler av dem. Ssd till systemet spel sedan är det bara fylla i med gröna. Jag kör re4 som filmer å allt jag vill ha kvar + backup sedan en till uttorent sen bara gröna till det jag tycker är mindre viktigt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Man kan få 1tb enterprice disk för 1000 kr vilket är helt okey

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av verpassen:

Hur stor är skillnaden när det kommer till hur mycket dom låter/vibrerar för just nu har jag allt i min dator nytt och fint men har min HDD från ca 2005... och det är det ända som låter i storsätt från min dator, och undrar då om det skulle låta mindre om jag köpa en ny, för börjar vara lite störande att det låter som fan ibland. om det inte direkt är någon skillnad vad tror ni då om att köpa en till SSD för lagring? behöver inte direkt mer än 300Gig för har klarat mig några år på 280Gig. men dom är bara så sjukt mycket dyrare :/

SSD är inte att rekomendera för lagring

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Idag så är faktiskt mekaniska diskar billigare per GB. Att köpa en SSD som är mindre än det du nyttjar idag tvingar dig bara till att göra avkall på vad du lagar.

Köp en lågvarvare till hårddisk. 2.5"-arna är lite dyrare än 3.5"s-modellerna men oftast också tystare.

Har du en 5.25" enhet ledig så kan du montera disken mha gummi-resåer typ på detta sättet.
Har själv två 3.5" diskar monterade på detta sättet i min SoloII (som har detta som en feature från fabrik).

Flyttar du din dator ofta och reser på LAN så är det ju inte optimalt. För mig funkar det super, har inga som helst vibrationer från hårddiskarna och det bidrar mycket till tystheten i datorn.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Idag så är faktiskt mekaniska diskar billigare per GB. Att köpa en SSD som är mindre än det du nyttjar idag tvingar dig bara till att göra avkall på vad du lagar.

Köp en lågvarvare till hårddisk. 2.5"-arna är lite dyrare än 3.5"s-modellerna men oftast också tystare.

Har du en 5.25" enhet ledig så kan du montera disken mha gummi-resåer typ på detta sättet.
Har själv två 3.5" diskar monterade på detta sättet i min SoloII (som har detta som en feature från fabrik).

Flyttar du din dator ofta och reser på LAN så är det ju inte optimalt. För mig funkar det super, har inga som helst vibrationer från hårddiskarna och det bidrar mycket till tystheten i datorn.

Jag tycker det är lite för stor prisskillnad på 2,5 och 3,5 för att kunna rekommendera 2,5 även om man får ner ljudet ytterligare en liten bit.

Gummiupphängning håller jag däremot helt med om, det gör större skillnad
Kör liknande upphägning med en lång tjock gummitråd i min HTPC. Det blev en bra sänkning av ljudnivån i sovrummet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag tycker det är lite för stor prisskillnad på 2,5 och 3,5 för att kunna rekommendera 2,5 även om man får ner ljudet ytterligare en liten bit.

*nickar*

Det finns de som lägger 5000 kr på ett grafikkort och tycker att det var billigt, sedan de som inte tvekar att betala några hundra extra för att något ska vara tystare eller helt ljudlöst (som jag).

Är man på en budget så kan han nog få en tystare lagringslösning genom att köpa en tyst 3.5" disk och hänga upp den som vi rekommenderar. Vill han gå ett steg till så blir det lite tystare med en 2.5" disk och ljudlöst med en SSD.

Sedan finns det också HDD vaggor som säger att de ska isolera bort allt ljud från hårddisken, men kostar nästan lika mycket som disken i fråga.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Missade att läsa första posten.. wd black är nog inte helt rätt för att få tyst, men Constellation ska vara tysta enligt reviews iaf.

Sedan finns ju den *HDD vaggan* som nämns i posten ovan.. om dom nu heter så..
iaf kostar dom 500-700kr per hårddisk.. vilket kanske är värt om man har dom i en studio eller något.. om det är värt att ha hemma är ju upp till var och en

Permalänk

tackar tackar, har mycket bra svar här, men har ändå ganska mycket att fundera på, så det det kanske blir en 2.5". Och den där gummi resår häng grejen var ju riktigt smart blir nog att prova göra något sånt

Visa signatur

i5 2500k 4.22GHz | GTX 1060 3GB | Kingston HyperX 8GB | GA-Z68P-DS3 | Antec 920 | Win 7 64bit.