Webhallen/Dell: Avhjälper fel med annan produkt - ingen mellanskillnad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003

Webhallen/Dell: Avhjälper fel med annan produkt - ingen mellanskillnad?

Hej gott folk!

Jag slog på stort och köpte mig en Dell U3011 från Webhallen (över disk). Dessvärre led den kraftiga oljud. Dels ett statiskt surr vid neddragen ljusstyrka (under 92 %), samt typ coil-whine vid högkontrastgrafik - mycket irriterande.

Webbhallen tyckte jag skulle komma in med skärmen, så dom kunde lyssna på den. Jag har tidigare dåliga erfarenheter av Webhallens support, men det är en annan sak. Jag ringer i stället Dell, då jag trots allt har 1000 dagar hämta-upp-garanti. Dell sköter sig exemplariskt, och skickar en ny skärm. Får en ny (inte refurbished), och med en ny rev men som dessvärre piper på EXAKT samma sätt.

Jag misstänker att det är designfel, och föreslår att de kan skicka en U2711 i stället, då googlande säger att den ska vara befriad från missljud. Killen på Dell säger, inga problem. Jag poängterar då att U3011 är cirka dubbelt så dyr som U2711, en nätt differens på 5000 spänn alltså. Killen på Dell beklagar, men menar att de inte kan göra något åt detta. Jag dubbelkollar även med deras sälj, då jag kan tänka mig att ta mellanskillnaden i några av deras andra produkter, men får inget gehör. Jag är dock ute efter en oljudsfri miljö de kommande 3-5 åren, och i vilket fall är pengarna spenderade. Jag går något motvilligt med på det dyra bytet.

Nu till frågan: Vad skulle Judge Dredd/Konsumentköplagen ha sagt om detta? Dell godtar ju att det är fel på produkten, och avhjälper felet genom att skicka en annan vara. Är detta kanske inte på Dells bord, utan på Webhallens? I vilket fall kvarstår frågan - bör jag få kompensation för mellanskillnaden? Jag har ännu inte pratat med Webhallen, utan bara med Dell.

Den nya skärmen, U2711:an, är för övrigt tyst (inget coil-whine, ytterst lite statiskt surr). Tyvärr 16:9, men man kan inte få allt.

Ursäkta eventuell wall of text, och tackar så mycket på förhand!

c[_]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Håll i dig och testa med fler 3011 !
För min är nämligen knäpptyst hur jag än rattar med den (testade just för att dubbelkolla ;).
Då 3011 är en förhållandevis billig 30 tummare så blir det ju lite ojämnare kvalitet.
Jag skulle absolut inte bytt ner mig till en 2711, 16:9 ! Usch !!

Och problemet är ju egentligen webhallens, då man i första hand ska vända sig till säljaren.
Men om Dell själva går med på att byta så är det ju såklart ingen nackdel.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av superapan:

Hej gott folk!

Jag slog på stort och köpte mig en Dell U3011 från Webhallen (över disk). Dessvärre led den kraftiga oljud. Dels ett statiskt surr vid neddragen ljusstyrka (under 92 %), samt typ coil-whine vid högkontrastgrafik - mycket irriterande.

Webbhallen tyckte jag skulle komma in med skärmen, så dom kunde lyssna på den. Jag har tidigare dåliga erfarenheter av Webhallens support, men det är en annan sak. Jag ringer i stället Dell, då jag trots allt har 1000 dagar hämta-upp-garanti. Dell sköter sig exemplariskt, och skickar en ny skärm. Får en ny (inte refurbished), och med en ny rev men som dessvärre piper på EXAKT samma sätt.

Jag misstänker att det är designfel, och föreslår att de kan skicka en U2711 i stället, då googlande säger att den ska vara befriad från missljud. Killen på Dell säger, inga problem. Jag poängterar då att U3011 är cirka dubbelt så dyr som U2711, en nätt differens på 5000 spänn alltså. Killen på Dell beklagar, men menar att de inte kan göra något åt detta. Jag dubbelkollar även med deras sälj, då jag kan tänka mig att ta mellanskillnaden i några av deras andra produkter, men får inget gehör. Jag är dock ute efter en oljudsfri miljö de kommande 3-5 åren, och i vilket fall är pengarna spenderade. Jag går något motvilligt med på det dyra bytet.

Nu till frågan: Vad skulle Judge Dredd/Konsumentköplagen ha sagt om detta? Dell godtar ju att det är fel på produkten, och avhjälper felet genom att skicka en annan vara. Är detta kanske inte på Dells bord, utan på Webhallens? I vilket fall kvarstår frågan - bör jag få kompensation för mellanskillnaden? Jag har ännu inte pratat med Webhallen, utan bara med Dell.

Den nya skärmen, U2711:an, är för övrigt tyst (inget coil-whine, ytterst lite statiskt surr). Tyvärr 16:9, men man kan inte få allt.

Ursäkta eventuell wall of text, och tackar så mycket på förhand!

Alltså fattar inte riktigt hur kunnat gå med på detta... Du borde ha kontaktat webhallen och framlagt Dells lösning och givetvis skulle du ha fått mellanskillnaden. Annars är alternativet att skicka in 3011:an på reparation tillräckligt många gångar så du kan häva köpet. Sedan kan du i lugn och ro köpa en 2711.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Jag har alltid varit av uppfattningen att detta är nackdelen med att som kund vända sig till tillverkaren istället för återförsäljaren, nämligen att du inte rör dig inom ramarna för KKöpL utan du blir utlämnad till tillverkarens regler. Du kan exempelvis inte kräva Webhallen på någonting om du självmant skippat att reklamera skärmen hos dem utan istället vänt dig till Dell.
Hade W däremot avsagt sig ansvaret och uppmanat dig att kontakta D hade vi suttit i en annan båt.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av twit:

Jag har alltid varit av uppfattningen att detta är nackdelen med att som kund vända sig till tillverkaren istället för återförsäljaren, nämligen att du inte rör dig inom ramarna för KKöpL utan du blir utlämnad till tillverkarens regler. Du kan exempelvis inte kräva Webhallen på någonting om du självmant skippat att reklamera skärmen hos dem utan istället vänt dig till Dell.
Hade W däremot avsagt sig ansvaret och uppmanat dig att kontakta D hade vi suttit i en annan båt.

Kan bara hålla med, kontakta alltid säljaren först.

TS: Jag har gjort webhallen uppmärksam på denna tråden, hoppas det kan hjälpa dig (webhallen har ett konto här på swec). Jag har även PM:at Dell här på swec

Dellcare: http://www.sweclockers.com/profil/dellcare
Webhallen: http://www.sweclockers.com/profil/webhallen

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Webhallen
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av screamin-daemon:

Kan bara hålla med, kontakta alltid säljaren först.

TS: Jag har gjort webhallen uppmärksam på denna tråden, hoppas det kan hjälpa dig (webhallen har ett konto här på swec). Jag har även PM:at Dell här på swec

Faktum är att vi satt och läste i den här tråden precis när ditt PM anlände.
Pluspoäng på ditt karmakonto för att du hjälper en forumit in need.

Såhär är det, om TS redan accepterat en lösning från Dell så har vi inte mycket utrymme att "beblanda oss".
Hade du kommit direkt till oss hade vi självklart ersatt dig för mellanskillnaden om du hade valt att byta ner dig.

Det vi kan göra nu i efterhand är att försöka hjälpa TS i hans kontakt med Dell angående anspråk på mellanskillnaden. Om TS kontaktar mig via PM med all relevant information (RMA-nummer hos Dell etc) så ska vi göra vad vi kan från vår ände.

OBS: har inte möjlighet att besvara PM.

Besök vår officiella forumdel här.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Webhallen:

Faktum är att vi satt och läste i den här tråden precis när ditt PM anlände.
Pluspoäng på ditt karmakonto för att du hjälper en forumit in need.

Såhär är det, om TS redan accepterat en lösning från Dell så har vi inte mycket utrymme att "beblanda oss".
Hade du kommit direkt till oss hade vi självklart ersatt dig för mellanskillnaden om du hade valt att byta ner dig.

Det vi kan göra nu i efterhand är att försöka hjälpa TS i hans kontakt med Dell angående anspråk på mellanskillnaden. Om TS kontaktar mig via PM med all relevant information (RMA-nummer hos Dell etc) så ska vi göra vad vi kan från vår ände.

My name is Kent-Earl

Tycker det är bra att ni försöker hjälpa TS även om han får skylla sig själv (och Dell som har gjort en riktig fuling).

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Malmö
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av screamin-daemon:

och Dell som har gjort en riktig fuling.

tvivlar på att dell bryr som om ett par tusen hit eller dit. Snarare så att det var som han på deras support sa att de inte kan betala ut pengar helt enkelt. Det hade säkerligen inte varit några problem att byta tills man får en felfri av rätt modell, u2711 lider också av coil-whine förövrigt, fick byta en sån själv(dock använde jag ångerrätten).

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Fråga Dell om du kan skicka tillbaka 27" och få tillbaka en 30".

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Triffid:

tvivlar på att dell bryr som om ett par tusen hit eller dit. Snarare så att det var som han på deras support sa att de inte kan betala ut pengar helt enkelt. Det hade säkerligen inte varit några problem att byta tills man får en felfri av rätt modell, u2711 lider också av coil-whine förövrigt, fick byta en sån själv(dock använde jag ångerrätten).

Hade Dell-killen haft bara lite vett i skallen, hade han sagt till TS att han borde kontakta återförsäljaren. Speciellt med tanke på att TS flera ggr påpekar att han förlorar en del tusenlappar på bytet.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011

Hej superapan

Jeg har læst din tråd og kan godt forstå du måske ikke er helt tilfreds med at få nedgraderet din skærm gennem vores support. Denne måde at løse en sag, følger ikke vores normale principper og beklager den oplevelse du har haft.
At løse sagen nu med en refundering af differencen mellem de 2 skærme har Dell desværre lidt svært ved, da skærmen ikke er købt af dig direkte men igennem Webhallen.
Hvis du sender en privat besked til mig med service taget på begge skærme hvis du har det(den originale skærm og den du har nu) så vil jeg se om jeg kan gøre noget for at løse denne sag for dig.

Med venlig hilsen

Tina
Dell Social Media and Community Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003

Tack för all input, och framför allt från Webhallen och Dell som är så aktiva i forumet, det andas verkligen service!

Jag har PM:at Webhallen, verkar vettigt att börja där. Med respekt för de båda återkommer jag till tråden senare, med förhoppningsvis ett lyckligt slut :).

c[_]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Malmö
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av screamin-daemon:

Hade Dell-killen haft bara lite vett i skallen, hade han sagt till TS att han borde kontakta återförsäljaren. Speciellt med tanke på att TS flera ggr påpekar att han förlorar en del tusenlappar på bytet.

Att han var inkompetent kan jag hålla med om, men att tro att det är någon plan för att blåsa TS på pengar låter väldigt otroligt.

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av twit:

Jag har alltid varit av uppfattningen att detta är nackdelen med att som kund vända sig till tillverkaren istället för återförsäljaren, nämligen att du inte rör dig inom ramarna för KKöpL utan du blir utlämnad till tillverkarens regler. Du kan exempelvis inte kräva Webhallen på någonting om du självmant skippat att reklamera skärmen hos dem utan istället vänt dig till Dell.
Hade W däremot avsagt sig ansvaret och uppmanat dig att kontakta D hade vi suttit i en annan båt.

Förrutom att W inte får skicka honom vidare till D. Det är helt och hållet säljarens ansvar. Vad W och D har för uppgörelser sedan är inte köparens problem. Enda gången man ska vända sig till tillverkaren är om säljaren gått i konkurs. Eller ja, först ska man vända sig till grossisten men misstänker att det är Dell själva i det här fallet.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Triffid:

....men att tro att det är någon plan för att blåsa TS på pengar låter väldigt otroligt.

Var har jag skrivit att Dell medvetet blåser TS på pengar?

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

När jag har problem så brukar jag alltid kontakta tillverkaren istället för där jag köpte den, iallafall när det gäller datorer. HP har så mycket bättre alternativ när det gäller byte av komponenter

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Malmö
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av screamin-daemon:

Var har jag skrivit att Dell medvetet blåser TS på pengar?

Skrivet av screamin-daemon:

(och Dell som har gjort en riktig fuling).

Det var så jag tolkade, möjligt jag missförstod dig.

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av jnsson:

När jag har problem så brukar jag alltid kontakta tillverkaren istället för där jag köpte den, iallafall när det gäller datorer. HP har så mycket bättre alternativ när det gäller byte av komponenter

Dåska du vara medveten om att det öppnar för problem senare eftersom du går runt alla dina rättigheter i konsumentköplagen. Tycker dessutom ofta att säljarna har bättre rutiner för att hantera sånt. Många tillverkare har ju inte ens kontor i Sverige.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Zotamedu:

Dåska du vara medveten om att det öppnar för problem senare eftersom du går runt alla dina rättigheter i konsumentköplagen. Tycker dessutom ofta att säljarna har bättre rutiner för att hantera sånt. Många tillverkare har ju inte ens kontor i Sverige.

Nja, men det jag gillar med HP är att du får byta HDD, RAM DVD och Wi-Fi komponenterna utan att garantin bryts. För övrigt så har jag fått jättebra service hos HP

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av jnsson:

Nja, men det jag gillar med HP är att du får byta HDD, RAM DVD och Wi-Fi komponenterna utan att garantin bryts. För övrigt så har jag fått jättebra service hos HP

Fast garantier är något helt annat.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011

Hej

Jeg har kigget sagen igennem, da jeg fra Webhallen fik dit sagsnummer. Ifølge vores sagslog har du selv ønskes at nedgradere skærmen til en 27", og du blev før ombytningen advaret om prisforskel, og at vi ikke kunne kompensere dette.

Dog kan jeg udemærket forstå din frustration, og vil derfor tilbyde dig, at vi laver endnu en ombytning, så du igen får den 30" skærm du oprindeligt bestilte.

Det er beklageligvis ikke muligt at lave en refundering af differencen, da du selv foreslog ombytning til 27" på trods af at du kendte konsekvensen.

Send mig dine adresse detaljer i en privat besked, så skal jeg sørge for, at vi får bestilt en ny 30" til dig.

Jeg har også sendt Webhallen en direkte besked, så de kender til sagens gang.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av DellCare:

Hej

Jeg har kigget sagen igennem, da jeg fra Webhallen fik dit sagsnummer. Ifølge vores sagslog har du selv ønskes at nedgradere skærmen til en 27", og du blev før ombytningen advaret om prisforskel, og at vi ikke kunne kompensere dette.

Dog kan jeg udemærket forstå din frustration, og vil derfor tilbyde dig, at vi laver endnu en ombytning, så du igen får den 30" skærm du oprindeligt bestilte.

Det er beklageligvis ikke muligt at lave en refundering af differencen, da du selv foreslog ombytning til 27" på trods af at du kendte konsekvensen.

Send mig dine adresse detaljer i en privat besked, så skal jeg sørge for, at vi får bestilt en ny 30" til dig.

Jeg har også sendt Webhallen en direkte besked, så de kender til sagens gang.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Detta är service!
Bra jobbat Dell!

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Webhallen
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Vi fick informationen från Dell precis som de skriver som ovan om TS tar emot en ny 30-tummare och den mot förmodan också har problem har vi rekommenderat att TS vänder sig till oss så at vi kan hitta en flexibel lösning om det visar sig vara så illa att även en ny 30-tummare lider av samma problem.

OBS: har inte möjlighet att besvara PM.

Besök vår officiella forumdel här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003

Stort tack till Dell och särskilt Webhallen för exemplarisk service. Jag har nu en tyst U2711, mellanskillnaden i hand, och är inget annat än helnöjd.

Och tack till forumet, så klart! Trodde inte att handlarna var så engagerade, toppen!

c[_]

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av superapan:

Stort tack till Dell och särskilt Webhallen för exemplarisk service. Jag har nu en tyst U2711, mellanskillnaden i hand, och är inget annat än helnöjd.

Och tack till forumet, så klart! Trodde inte att handlarna var så engagerade, toppen!

Låter grymt bra. Lycka till med nya skärmen.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk