Asrocks moderkort uppdaterar UEFI via nätet

Permalänk
Melding Plague

Asrocks moderkort uppdaterar UEFI via nätet

Moderkortstillverkaren Asrock slår ett slag för en finess som fått oförtjänt lite uppmärksamhet. De senaste versionerna av startmiljön UEFI kan ladda ned uppdateringar via internet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Gäller garantin om man råkar få med virus med uppdateringen?

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Gäller garantin om man råkar få med virus med uppdateringen?

Enda chansen för dig att få virus är om AsRocks servrar blivit hackade, då borde garantin gälla skulle man kunna tycka.

Permalänk
Medlem

Bah, enklare för skadlig kod att ta sig in. Men cool feature antar jag

Permalänk

Testade persic att uppdatera från 1.20 till 1.30 fick internet connection error efter man trycker ok för att ladda ner uppdateringen

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Snusfri

Riktigt trevlig feature, hoppas fler tillverkare tar efter när det gäller detta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Med tanke på att detta är en speciallösning utanför ett OS så tror jag knappast virus kommer ta sig in enkelt... det skulle nog vara om någon anställd som jobbar med det går berserk hemma.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk

Var tvungen att testa, var ju busenkelt, inga inställngar att göra, bara klicka i update så löste den allt själv :D. Har ett ASRock z77 extreme 6 för övrigt med i7 2700k.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Det där har jag sett fram emot, gilar idén skarpt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Funkar detta med P67 extreme4 månntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Säkerhetsrisk?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

tackar bara att installera ny bios då : )

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr så kommer detta nog leda till fler FirmWare-virus. :/ Men annars så tycker jag det låter högst trevligt.

Permalänk
Medlem

nej. det är inte mer av en säkerhetsrisk än hur det är idag. Servern verkar inte pusha updates till UEFI, utan UEFI maste polla det fran servern om jag förstar detta rätt:

Skrivet av Bad Habit:

Var tvungen att testa, var ju busenkelt, inga inställngar att göra, bara klicka i update så löste den allt själv :D. Har ett ASRock z77 extreme 6 för övrigt med i7 2700k.

Det spelar ingen roll ur säkerhetssynpunkt om du klickar pa update i UEFI eller i windows...

Nästa moderkort blir Asrock, tveklöst.

Permalänk
Medlem

Har inte Sun haft stöd för det i sin hårdvara sedan mitten på 1990 talet ?

Har för mig att på gamla Sparc:ar så kunde man i openboot eller vad miljön nu kallades ladda ner filer från nätverk, ex vis en operativsystemskernel eller isf även en firmwareuppdatering ?

Ska dock inte säga att jag har helt rätt men har för mig jag labbat med det..

Ja angående risken för virus då, Sun:s maskiner är knappast mer utsatta pga funktionaliteten ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Enda chansen för dig att få virus är om AsRocks servrar blivit hackade, då borde garantin gälla skulle man kunna tycka.

Det beror på om UEFI efterfrågar ny version från ett statiskt ip-nummer eller ett dns-namn. Det är kanske t.o.m. möjligt att dirigera om trafik avsett för ett specifikt ip-nummer i en router.

Högst osannolikt men absolut inte omöjligt.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Det spelar ingen roll ur säkerhetssynpunkt om du klickar pa update i UEFI eller i windows...

Nästa moderkort blir Asrock, tveklöst.

Men i windows har i alla fall jag ett antivirus program, vilket UEFI inte har...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Karaff:

Har inte Sun haft stöd för det i sin hårdvara sedan mitten på 1990 talet ?

Har för mig att på gamla Sparc:ar så kunde man i openboot eller vad miljön nu kallades ladda ner filer från nätverk, ex vis en operativsystemskernel eller isf även en firmwareuppdatering ?

Ska dock inte säga att jag har helt rätt men har för mig jag labbat med det..

Ja angående risken för virus då, Sun:s maskiner är knappast mer utsatta pga funktionaliteten ?

Skulle tro att "security through rarity" gäller här. Det är såpass få användare som pillar i/uppdaterar startmiljön att en sådan attack inte skulle vara värd besväret.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Ett tips, litar du så hårt på Windows antivirus, då kan du lika gärna få virus den vägen.

Bästa antiviruset är att vara tveksam mot vad man kollar på o tankar hem till burken, samt någon typ av NAT/"brandvägg" som gör det lite svårare för datorer på nätet att ansluta direkt mot din pc och ev tjänster..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ett tips, litar du så hårt på Windows antivirus, då kan du lika gärna få virus den vägen.

Bästa antiviruset är att vara tveksam mot vad man kollar på o tankar hem till burken, samt någon typ av NAT/"brandvägg" som gör det lite svårare för datorer på nätet att ansluta direkt mot din pc och ev tjänster..

Jag litar inte hårt på mitt antivirus program men jag säger att det existerar på min windows plattform.
Sen använder jag självklart också en brandvägg både på mjukvaru och hårdavru nivå.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Skrivet av Cyberhof:

Jag litar inte hårt på mitt antivirus program men jag säger att det existerar på min windows plattform.
Sen använder jag självklart också en brandvägg både på mjukvaru och hårdavru nivå.

Äsch du hann före själv Cyberhof...

Permalänk
Medlem

Har inte Asus haft denna tjänst länge. har alltid uppdaterat mina bios via nätet på deras moderkort. finns även en liknande tjänst till mitt moderkort från msi.

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Det beror på om UEFI efterfrågar ny version från ett statiskt ip-nummer eller ett dns-namn. Det är kanske t.o.m. möjligt att dirigera om trafik avsett för ett specifikt ip-nummer i en router.

Högst osannolikt men absolut inte omöjligt.

Mjo, men det skulle även betyda att Asrocks DNS-server blivit hackad och fått sina tabeller omstyrda.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Men i windows har i alla fall jag ett antivirus program, vilket UEFI inte har...

Skrivet av Cyberhof:

*yawns*, de problem som en infekterad UEFI bild skulle skapa garanterar jag att ditt anti-virus program i windows aldrig kommer att hitta... Angaende brandvägg sa behöver inte UEFI en, det är samma princip som linux: kontrollera vad som lyssnar pa nätverket istället för att övervaka vad som skickas/tas emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Moderkortstillverkaren Asrock slår ett slag för en finess som fått oförtjänt lite uppmärksamhet. De senaste versionerna av startmiljön UEFI kan ladda ned uppdateringar via internet.

Läs artikeln

Det här var ju trevligt, ge oss nu möjligheten att flasha med cpu:er som inte är kompatibla med det installerade bios:et. T.ex med ivy-bridge cpu:er på ivy-bridge kompatibla sandy-bridge moderkort som måste flashas för att fungera med ivy cpu:erna.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av simkev:

Det här var ju trevligt, ge oss nu möjligheten att flasha med cpu:er som inte är kompatibla med det installerade bios:et. T.ex med ivy-bridge cpu:er på ivy-bridge kompatibla sandy-bridge moderkort som måste flashas för att fungera med ivy cpu:erna.

Asus moderkort med USB BIOS Flashback kan uppdatera utan CPU.

Citat:

How to use the ASUS Republic of Gamers USB BIOS flash back

The minimum hardware requirements for USB BIOS flash back is to have a Motherboard with ATX Power Supply on and plugged into the wall. You do not need to have a CPU, RAM, Graphics Card, or Hard Drive connected to the system.
The system does not need to be turned on or pass POST (Power On Self Test)

1. Acquire a USB Thumb Drive
2. Format the USB drive with a FAT32 file system
3. Download the latest BIOS for your motherboard and place the extracted ROM file on the USB drive
4. Be sure to rename your file according to the motherboard model. If you have an Rampage III extreme, rename the file to R3E. If you have a Maximus IV Extreme rename the file to R4E.
5. Place the USB drive into the ROG Connect USB Port
6. Hold the Rog connect button down for 5 seconds and an amber light near the BIOS chips will flash for several seconds and when flashing has stopped the BIOS has been successfully updated.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberhof:

Men om du UEFI filerna råkar bli "kidnappade" så att fel fil laddas ner så spelar det ingen roll om det görs i windows eller UEFI. Ditt antivirus program kommer aldrig identifiera UEFI filen som ett virus ändå. Du kommer installera filen och i slut ändan sitta där med samma virus infekterade UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

..kanske för att det inte behövs? Jag har iaf inte hört talas om något UEFI-virus ännu. Vad skulle detta UEFI-antivirusprogram göra egentligen?

Det här är knappast mindre säkert än att uppdatera vanligt. Om Asrock's hemsida nu skulle bli hackad, och någon lade in en modifierad version av filen, skulle man vara körd i vilket fall.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS