Intel lanserar Haswell i april 2013

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Haswell i april 2013

Efterträdaren till dagens Ivy Bridge heter Haswell och är en ny arkitektur med 22 nanometersteknik. Nya uppgifter gör gällande att lanseringen sker i april nästa år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Där blir det nog jag uppgraderar CPUn i datorn, men får väll se hur den presterar och så först, så klart!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur prestandan blir.
Kommer intel låta efterföljaren till Haswell använda samma
sockel? (1150)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Om Haswell inte presterar riktigt bra i CPU-tester så är allt AMDs fel. Utan konkurrens kan Intel sitta och leka med sin GPU-del istället :/ (Vilket jag inte gillar till en stationär dator

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Alltid kul att det går framåt och blir bättre, men nu känns det nästan som om det går lite väl fort fram. Finns ju knappt vettiga IB laptops på marknaden nu.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas på 6-kärnigt från Haswell då!

Permalänk
Entusiast

Jäklar vad fort det går och ändå så räcker ju prestandan i Sandy Bridge gott och väl just nu, jag hoppas att min i7 2700K kan hålla sig till nästa "tock" utan att flaska

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Ska bli spännande att se hur prestandan blir.
Kommer intel låta efterföljaren till Haswell använda samma
sockel? (1150)

Krympningssteget i "Tick-Tock" har ju hittills fått behålls sockeln så antagligen kommer det att fortsätta med det.

Permalänk
Medlem

Får vi väl se om det blir att uppgradera gamla bettan då, dvs. 2500K

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Jäklar vad fort det går och ändå så räcker ju prestandan i Sandy Bridge gott och väl just nu, jag hoppas att min i7 2700K kan hålla sig till nästa "tock" utan att flaska

Är nog ingen fara. Jag sitter på en i7 930 har inte fått den att flaska ännu. iofs så har jag dragit upp den till 3.8 med hjälp av förinställt bios.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

Bara att hoppas på 6-kärnigt från Haswell då!

Tror inte vi kommer få se 6-kärnig Haswell. Ser man till programmen för en normal användare idag så finns det heller ingen anledning till att ha 6 kärnor.

Själv hoppas jag hellre bättre IPC, lägre TPD och kanske lite högre klock. Även en inbyggd grafik som klarar av att visa film i 23,976 fps ordentligt skulle vara skönt.

Edit: Ja det komma antagligen någon Haswell-E eller något liknande på en annan sockel som kommer att få 6-8 kärnor.

Permalänk
Medlem

9 månader kvar, inga jätteintressanta spelreleaser inom de 9 månaderna heller, perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

9 månader kvar, inga jätteintressanta spelreleaser inom de 9 månaderna heller, perfekt.

Sim city 5

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Tror inte vi kommer få se 6-kärnig Haswell. Ser man till programmen för en normal användare idag så finns det heller ingen anledning till att ha 6 kärnor.

Själv hoppas jag hellre bättre IPC, lägre TPD och kanske lite högre klock. Även en inbyggd grafik som klarar av att visa film i 23,976 fps ordentligt skulle vara skönt.

Edit: Ja det komma antagligen någon Haswell-E eller något liknande på en annan sockel som kommer att få 6-8 kärnor.

Enskilda program finns det inte så många nej, men själv skulle jag gärna vilja köra en virusscan samtidigt som jag spelar Civ5 - utan att få en FPS nedåt 30. Hoppas som sagt på ett alternativ för oss som gärna vill ha fler kärnor, men inte har ett tillräckligt stort behov för exempelvis LGA2011.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Dentoid:

Fast... Det kanske inte behövs en extremt snabb processor för att spela det?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Alltid kul att det går framåt och blir bättre, men nu känns det nästan som om det går lite väl fort fram. Finns ju knappt vettiga IB laptops på marknaden nu.

Kan vara att, precis som det hintas om i artikeln, att ingen är speciellt intresserad av Ivy Bridge nu när nästa, potentiellt "stora kliv" frammåt kommer så pass snart som det gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Trodde han sa intressanta spel. Näh skämtar bara, är så klart bara personliga åsikter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

Enskilda program finns det inte så många nej, men själv skulle jag gärna vilja köra en virusscan samtidigt som jag spelar Civ5 - utan att få en FPS nedåt 30. Hoppas som sagt på ett alternativ för oss som gärna vill ha fler kärnor, men inte har ett tillräckligt stort behov för exempelvis LGA2011.

Jag tror den marknaden är för liten för att vi ska få se en sådan processor så det får nog bli en E CPU i sådana fall. Men med ökad IPC och högre frekvenser kan man ju också uppnå det som du vill.

Jag sitter just nu och läser på Intels hemsida om de nya instruktionerna, långt ifrån klar men det ser helt klart ljust ut. Fungerar saker och ting lika bra som det är designat så kommer det gå att utnyttja 100% av en kärna betydligt lättare/oftare det kommer också vara lättare att synka trådar med varandra vilket gör att det kommer bli enklare att parallellisera program. Kommer bli kul att se vad som händer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sirnicke:

Enskilda program finns det inte så många nej, men själv skulle jag gärna vilja köra en virusscan samtidigt som jag spelar Civ5 - utan att få en FPS nedåt 30. Hoppas som sagt på ett alternativ för oss som gärna vill ha fler kärnor, men inte har ett tillräckligt stort behov för exempelvis LGA2011.

Har en känsla att det blir som nu. Separat sockel och främst pris som är mer än dubbla för två till slöare kärnor.

Skulle vara kul om de gjorde riktig 8 core CPU (inget fejk med två 4 core på samma socket) även om den lämnar ut 260W. Skaffa bra kylning och kör på. Annars blir det bara mycket dyrare och segare (som nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Är nog ingen fara. Jag sitter på en i7 930 har inte fått den att flaska ännu. iofs så har jag dragit upp den till 3.8 med hjälp av förinställt bios.

Känns som att jag har haft extrem otur med min 930, spelar ingen roll hur lite jag klockar, den blåskärmar när Windows startar ändå

Nåja, får la hålla ett öga på Haswell istället ^^ Fördelen med att vara arbetslös är att även om det kliar i köpfingrarna så är det lätt att vänta ändå ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Fast... Det kanske inte behövs en extremt snabb processor för att spela det?

Det skulle inte förvåna mig om Sim City 5 kräver en hel del cpukraft.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Frågan är när det blir värt att köpa nytt, min CPU, (i5 750) är snart 3 år gammal, men känns som den klarar allt som dagen kräver? Så ser ingen anledning till att uppgradera nu eller på ett tag. (?)

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Känns som en otroligt efterbliven fråga det här, men varför klämmer man ihop allting i mitten av processorn? Känns som att man skulle kunna få mycket bättre kylning om man spred ut transistorerna över hela chippet ist för att ha en klump i mitten...

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Kommer nog att köpa ny dator då och sälja min nuvarande med Core i7 920.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Känns som en otroligt efterbliven fråga det här, men varför klämmer man ihop allting i mitten av processorn? Känns som att man skulle kunna få mycket bättre kylning om man spred ut transistorerna över hela chippet ist för att ha en klump i mitten...

Pengar, pengar och åter pengar....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Min I7 970 OC presterar fortfarande gyllene, men känner att jag vill skaffa nytt, hoppas på en med 6 kärnor då jag märkt att det är att föredra i vissa få situationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Redan avskräckt från att köpa Ivy Bridge kan gott vänta ett tag till

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kvicksilv3r:

Känns som en otroligt efterbliven fråga det här, men varför klämmer man ihop allting i mitten av processorn? Känns som att man skulle kunna få mycket bättre kylning om man spred ut transistorerna över hela chippet ist för att ha en klump i mitten...

Du vill ha transistorerna nära varandra, Lägre energiåtgång.
Lägre temperaturer då elektronerna inte färdas lika långt och åstakommer termisk utvekling pga resistans i materialet.
Högre beräkningshastighet dessutom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

När jag köpte min 2600K planerade jag att vänta till Haswell. I nuläget känns det dock onödigt, vilket spel/program hade behövt en Haswell så mycket att det rättfärdigar ett köp?

Får hoppas att det kommer 3-4 tunga speltitlar och några nya sköna program som behöver Haswell nästa 9 månader

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

blir väl att uppgradera min phenom II x4 810 då

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64