grön bild med skärmen med mitt ASUS HD 7950 DirectCU II hjälp?

Permalänk
Avstängd

grön bild med skärmen med mitt ASUS HD 7950 DirectCU II hjälp?

Tja jag har ett problem med mitt ASUS HD 7950 DirectCU II och det är att jag får grön skärm av hela bildskärmen i vissa tillfällen, inte allt så ofta men ändå och jag vet inte om det kan bro på att jag har överklockat en rejäl bit nu med msi afterburner eller om det är relativt drivrutins problem? kör med 12.6. Vad kan vara fel för mycket överklockning eller testa att byta till 12.7 beta och köra på samma klock hastighet och se ifall det aldrig uppstår någon grön bild längre vad tycker ni? Mvh.

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Inaktiv

Testa du med ett par nya drivrutiner och se efter om problemet kvarstår, öka din fläktaktivitet vid högre klockfrekvenser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

Testa du med ett par nya drivrutiner och se efter om problemet kvarstår, öka din fläktaktivitet vid högre klockfrekvenser.

allt annat men inte furmak ligger jag på grymt bra temps med denna kylaren men med furmark så säger det bara pang så är jag uppe i 88 grader lätt efter en stund, visst då har jag ökat voltage med 1181 och minnes voltage med 1674 med en överklock på 1075/1400:) stabilt i BF3 alla rundor jag har spelat bara idag:P men den gröna bilden som kan komma vid enstakade tillfällen kan ju lika gärna vara att det försvinner efter byte av annan drivrutin eftersom jag har hört att man ska kunna klocka HD 7950 relativt mer, stämmer inte det?

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem

Ett försök till att tänka outside the box (bokstavligen i det här fallet.. hö hö): trassel med skärmkabeln? Har varit med om väääääääldigt underliga saker pga glappande dvi-kabel, som exempel.

Stämmer knappast, men kan vara värt att snabbtesta med en annan kabel. Hade själv sparat en hel del tid om jag gjort det först av allt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ett försök till att tänka outside the box (bokstavligen i det här fallet.. hö hö): trassel med skärmkabeln? Har varit med om väääääääldigt underliga saker pga glappande dvi-kabel, som exempel.

Stämmer knappast, men kan vara värt att snabbtesta med en annan kabel. Hade själv sparat en hel del tid om jag gjort det först av allt.

tror inte det är det som är problemet eftersom jag kör med relativt ny HDMI kabel:)
jag fick med en display port sladd i lådan med mitt nya 7950 en liten svart kabel med dvi uttag på ena änden, vad gör den för nytta? ska man koppla in den? och vad händer?

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem

Dongeln du fick med gör exakt det du skriver. DP->DVI. Ifall du vill koppla in en skärm som inte har DP.
Får du bara grönskärm med klockat kort? Testa utan klock?

Utöver grönskärm, så har du fått ett bra exemplar?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

tror inte det är det som är problemet eftersom jag kör med relativt ny HDMI kabel:)
jag fick med en display port sladd i lådan med mitt nya 7950 en liten svart kabel med dvi uttag på ena änden, vad gör den för nytta? ska man koppla in den? och vad händer?

Även helt nya kablar kan vara anus, så om du har möjlighet kan det ju ändå vara värt att snabbtesta med dp-kabeln ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Även helt nya kablar kan vara anus, så om du har möjlighet kan det ju ändå vara värt att snabbtesta med dp-kabeln ändå.

Jag har annars vga kabel som jag fick med till skärmen kan testa med den
men fick inte med någon Dvi adapter för grafikkortet men hittade en annan asus dvi adapter som passade ibak på kortet ska jag koppla in med den då och med vga kabeln?

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Även helt nya kablar kan vara anus, så om du har möjlighet kan det ju ändå vara värt att snabbtesta med dp-kabeln ändå.

Är det farligt för kortet om man kopplar in en annan dvi adapter på kortet fast att den passade och jag har bild?

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tandborste:

Dongeln du fick med gör exakt det du skriver. DP->DVI. Ifall du vill koppla in en skärm som inte har DP.
Får du bara grönskärm med klockat kort? Testa utan klock?

Utöver grönskärm, så har du fått ett bra exemplar?

Du som har samma kort som mig har du märkt nått problem med ditt kort? funderar på om det är värt att byta till annat bios som xfx bios istället! för jag får grön bild över hela skärmen i vissa lägen. Kan man byta till 7950 ghz edition bios eller är det bara för 7970 ?? Mvh.

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Du som har samma kort som mig har du märkt nått problem med ditt kort? funderar på om det är värt att byta till annat bios som xfx bios istället! för jag får grön bild över hela skärmen i vissa lägen. Kan man byta till 7950 ghz edition bios eller är det bara för 7970 ?? Mvh.

Har knappt hunnit testa så värst mycket, håller precis på och installerar alla drivrutiner, spel och allt efter att ha formaterat hårddisken (: Men när jag snabb testade innan så stötte jag inte på några problem. Så jag vågar påstå att mitt funkar prima (: men har du testat att köra utan klock? Annars hade jag kontaktat Webhallen, enligt min erfarenhet så är dem sjukt bra med RMA ärenden. Va där senast igår och bytte ut min BluRay läsare som gett upp. Fick en ny på plats, iofs en annan modell men det är skitsamma (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tandborste:

Har knappt hunnit testa så värst mycket, håller precis på och installerar alla drivrutiner, spel och allt efter att ha formaterat hårddisken (: Men när jag snabb testade innan så stötte jag inte på några problem. Så jag vågar påstå att mitt funkar prima (: men har du testat att köra utan klock? Annars hade jag kontaktat Webhallen, enligt min erfarenhet så är dem sjukt bra med RMA ärenden. Va där senast igår och bytte ut min BluRay läsare som gett upp. Fick en ny på plats, iofs en annan modell men det är skitsamma (:

Jag har dratt ner på klocken nu lite särskilt minnet eftersom det kan vara minnes klocken som inte pallar med den klocken men vet inte, men ska se om det blir bättre nu utan någon konstig bild :/

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tandborste:

Har knappt hunnit testa så värst mycket, håller precis på och installerar alla drivrutiner, spel och allt efter att ha formaterat hårddisken (: Men när jag snabb testade innan så stötte jag inte på några problem. Så jag vågar påstå att mitt funkar prima (: men har du testat att köra utan klock? Annars hade jag kontaktat Webhallen, enligt min erfarenhet så är dem sjukt bra med RMA ärenden. Va där senast igår och bytte ut min BluRay läsare som gett upp. Fick en ny på plats, iofs en annan modell men det är skitsamma (:

Du jag har en ide:) ska testa den senaste drivrutinen från asus och se om det blir stabilare.

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Avstängd

Hittade http://www.overclock.net/t/1220328/behardware-asus-hd-7950-directcu-ii-fault-report sista forum posten är skriven i början av juni. Ingen koll på om detta blivit åtgärdat, men kanske kan vara svaret på ditt problem. Dock var det ju, vad jag ögnade igenom, krashar. Så håller tummarna att det är nåt annat.

Hälsningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atnek:

Hittade http://www.overclock.net/t/1220328/behardware-asus-hd-7950-directcu-ii-fault-report sista forum posten är skriven i början av juni. Ingen koll på om detta blivit åtgärdat, men kanske kan vara svaret på ditt problem. Dock var det ju, vad jag ögnade igenom, krashar. Så håller tummarna att det är nåt annat.

Hälsningar

Tack men mitt kort har aldrig blivit så varmt som doms kort blev över 100 grader dom pratade inte direkt om något problem med grön skärm eller liknande. För dom som har problem med gpun med värmen så borde man kunna ta bort fjärdrarna imellan dom skruvarna som sitter fast med gpun eller? då borde man få gpun lite mer pressad mot kylaren?

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |