Nattligt NAS-vist detektivarbete

Permalänk
Medlem

Nattligt NAS-vist detektivarbete

Istället för att sova började jag kika efter NAS-enheter på prisjakt. För att göra en lång och tråkig historia kort så hamnade jag på Dustins hemsida och såg den här enheten:

Gammal som gatan, vilket man nästan kan se på bilden. För att slippa gå och lägga mig försökte jag hitta recensionen där utmärkelsen från Sweclockers delades ut... Det närmaste jag hittade var det här testet. Från slutet av 2008 Men! Låt mig citera:

Citat:

Netgear ReadyNAS NV+

Fördelar:
Bra webbgränssnitt

Nackdelar:
Dåliga hårddiskvaggor
Stödjer inte alla typer av hårddiskar
Dålig prestanda

Och ingen utmärkelse så långt ögat når. Missar jag något här, eller har Dustin klippt och klistrat ihop en fuling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Och ingen utmärkelse så långt ögat når. Missar jag något här, eller har Dustin klippt och klistrat ihop en fuling?

Verkar som Dustin har gjort en "marjasin" och tagit omdömet från en Ultra 6 och satt på denna, den här enheten är en riktigt gammal en. Finns en test från 2007 här och SWEC artikel här.

Med dagens mått så har den inte bara dålig prestanda som Dustin skriven utan jag skulle vilja säga att den har väldigt dålig prestanda.

Permalänk
Medlem

Huh?! Den är ju inte ens billig. Köp en modernare maskin. För dom pengarna får du ju en riktigt dräglig modern 4-disks NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Istället för att sova började jag kika efter NAS-enheter på prisjakt. För att göra en lång och tråkig historia kort så hamnade jag på Dustins hemsida och såg den här enheten:

http://i.imgur.com/vA8nm.jpg

Gammal som gatan, vilket man nästan kan se på bilden. För att slippa gå och lägga mig försökte jag hitta recensionen där utmärkelsen från Sweclockers delades ut... Det närmaste jag hittade var det här testet. Från slutet av 2008 Men! Låt mig citera:

Dem kör klart en fuling, sett detta vid några tillfällen, usch säger jag bara.

Varför inte köpa en Drobo 2nd gen? billiga och skitbra 4 bay upp till 12tb

Permalänk
Medlem

För att förtydliga så är jag inte spekulant på just den NAS:en. Det var bara av ren nyfikenhet som jag försökte hitta testet.

Den här enheten lär väl inte sälja i några hisnande mängder, men det kanske ändå kan vara värt att uppmärksamma någon här på Sweclockers hur deras utmärkelse används. Den verkar ju inte ens ha varit något att hänga i granen när den var ny, så en felaktig "rekommenderad-stämpel" ger ju minskat förtroende för Sweclockers om en kund är missnöjd med produkten.

Permalänk
Medlem

NV+ finns ju i en upgraderad form "v2".
Men 3500:- för en 4-bay NAS med 2x2TB inkluderat är ju jäkligt billigt, ungefär samma pris som de flesta 2-bay modellerna !
Då en tom enhet kostar 1690 så blir det strax över 900:- styck för hårddiskarna vilket är ungefär 100:- mindre stycket än vad dom kostar löst.

Visst den är gammal och stöder inte större än 2TB hårddiskar (nyare V2 versionen gör det) men allt beror ju på vad man skall använda den till.
Och prestandan är bättre än vad man tror .
Definitivt bättre än många stormarknadsmodeller.
Och prestandan är bättre med nyare firmwares, nåt som de tester jag hittat inte visar (då dom är gjorda för länge sen).
T.ex så ger senaste versionen 4.1.9 tydligen en rejäl prestandaboost över CIFS.

Permalänk
Medlem

Rätt ska vara rätt, så här är länken till testet där NV+:an fick utmärkelsen.

Men visst var det snaskigare när vi trodde att de hade gjort en fuling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Rätt ska vara rätt, så här är länken till testet där NV+:an fick utmärkelsen.

Men visst var det snaskigare när vi trodde att de hade gjort en fuling

Äsch, det var inte lite slarvigt att missa det... Lite lustigt ändå hur man kan ge så pass olika omdömen, även om testerna gjordes med ganska långt mellanrum.