Permalänk
Medlem

Frågor kring chassibygga i trä.

Hellu. Har länge gått i tankarna om att designa ett eget chassi precis som jag vill ha det. Slippa 5.25" platser. Möjlighet att montera nätagg i separat del samt en hårddiskbur i ett eget fack utanför "huvudchassit" bla. Dessutom vill jag bygga ett chassi för hyfsat kraftfulla komponenter och där det finns möjlighet till lite överklockning men med huvudprioritet på att chassit ska vara så tyst som möjligt. Har redan planer på hur ljudisoleringen ska se ut, men nu till några allmänna frågor kring trächassin.
Kommer materialvalet påverka temperaturerna nämnvärt eller handlar allt främst om bra luftflöde? Ur akustiskt perspektiv så funderar jag på hur ljuden fortplantar sig i ett trächassi kontra ett konventionellt plåtchassi? Någon som har erfarenheter kring detta?
Mina egna erfarenheter kring chassin i allmänhet säger mig att det inte bara handlar om tystgående fläktar med låg rpm och att hämma vibrationer på olika sätt, utan att chassin med större volym ger ett behagligare och dovare fläktsurr än mindre chassin som ger ifrån sig ett mer diskant ljud. Tankarna går i alla fall till att bygga ett lite större chassi.
Idén jag har med ljudissoleringen är att sy fack i ett stycke tyg som sedan fylls med sand och som kommer vikas dubbelt och sedan skruvas fast på chassi-dörrarnas insida. "Tyg" och elektriska komponenter = statisk elektricitet som kortsluter allting. Det kanske är en dum idé men vilka tyger ger upphov till statisk elektricitet egentligen? Är nylon riskfritt medan bomull ger upphov till det, eller hur ligger det till? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Trä är betydligt bättre på att dämpa ljud än metall.
Iaf om man håller sig till normala plåttjockleker

Och ärligt talat så tror jag inte att du behöver dämpa mer än bara själva träet.
Bara du ser till att fläktarna skiljs från chassit..

Permalänk
Medlem

Ska du nu köra trä och vill ha vibrationsfritt, använd MDF eller björkplyfa.
Spån är okej, men högre egenresonans och börjar sjunga med enklare. Samma med stavlimmat.
Täck insidan med dämpmaterial, typ noisekiller eller asfaltsmatta så har du en jäkligt tung, men ack så stabil och knäpptyst maskin.

Fack med sand kommer inte funka om du får vibrationer, du möjligen hämmar de ljudligaste frekvenserna från fläktarna, men inte mer. Börjar chassit svänga i en vibration får du ha datorn solid i sand innan de slutar.
Som du säger med ESD så är det inte heller bra idé.
Finns schysst dämpmaterial att använda, bitumenmattor från biltema t.ex., blir tokigt stumt och frekvenserna i en nivå en dator inte rör sig i.

Men, vill du bygga tyst dator behöver du inte trächassi.
Jag har ett moddat bitfenix shinobi med 6st BeQuiet 120mm fläktar som snurrar i 1500 rpm, en vattenpump, två SSD och en vanlig 2,5" mekanisk disk, jag hör den inte, trots att den står på golvet intill mig.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inga större problem att bygga knäpptyst med trä, men man ska låta bli att kopiera en plåtlåda och bygga stort, det är heller inte fel att bygga med sandfyllda väggar, men det blir tungt, så gör man för att dämpa vibrationer i högtalare men datorn lär inte ge lika mycket vibrationer, annars kan ma nanvända dämplim för att sätta ihop lådväggarna, bygg på samma sätt som vid högtalarbygge och se till att ha böjda kanaler med dämpmaterial på väggarna som en ljudsluss som du använder för ventilationen.
Hade du tänkt bygga smått eller stort ?